Elektroverkoop beter gestart dan in 2012

Elektroverkoop beter gestart dan in 2012

De elektroretailers in ons land zijn 2013 beter gestart dan 2012. De voorbije drie maanden realiseerden ze een omzet van 1,545 miljard euro, een stijging met 4,6% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Die stijging hebben ze vooral te danken aan de onvermijdelijke tablets en smartphones.

Smartphones snelst stijgende categorie

De telecomcategorie is met een groei van 36% veruit de snelste groeier van de hele "Technical Consumer Goods"-markt die het GfK TEMAX Belgium-rapport in kaart brengt. De categorie is intussen al goed voor een omzet van 240 miljoen euro, inclusief accessoires (oortjes, tasjes, covers).

 

Ook bij ons werden er het voorbije kwartaal meer smartphones verkocht dan klassieke gsm's, waarmee ons land de internationale trend volgt. Logisch dus dat "4G als mobiele telecomnorm een betekenisvolle doorbraak" realiseert.

 

Overigens meldt GfK ook de voorzichtige comeback van de vaste telefoon. "Die zet een relatief goede prestatie neer dankzij hun integratie in packages met vaste telefonie, mobiele telefonie, internet en digitale televisie".

 

Tablets en computers nog altijd de grootste

Veruit de grootste omzet draaien de elektroretailers nog altijd met IT-producten. Behalve de onvermijdelijke tablets, die maar blijven groeien, zit ook de verkoop van notebooks en desktops weer in de lift, met als resultaat een groei met bijna 19% tot 442 miljoen euro.

 

Volgens GfK is die omzetstijging voor een groot deel te verklaren door de lifestyle-trend: design, kleur en materialen spelen bij de aankoop van hardware een almaar grotere rol. "Prijs komt vaak pas op de tweede plaats. Consumenten zijn bereid meer geld neer te tellen voor stijlvolle en trendy producten."

 

GfK voorspelt trouwens een goed jaar voor deze branche: "Innovaties zoals touchscreens en ultradunne apparaten, gecombineerd met de zogeheten cloud-services, zullen deze markt boosten."

 

Gemengd plaatje voor huishoudelektro

Terwijl de kleine elektro er met 4,8% op vooruitgaat (tot 107 miljoen euro), slikt de grote huishoudelektro een daling met 2,5% (299 miljoen euro omzet). BIj de kleine keukenapparaten hebben de espressotoestellen een tweede adem gevonden (+2%). In hun kielzog stijgt trouwens de hele "ontbijt"-categorie, met waterkokers en toasters. Ook elektrische tandenborstels, scheerapparaten en andere verzorgingstoestellen verkopen weer wat vlotter dan een jaar geleden.

 

Bij de grotere huishoudtoestellen houden enkel de droogautomaten stand, met dank aan de 'duurdere' toestellen met warmtepomptechnologie en groter laadvermogen. Koelkasten en diepvriezers daarentegen presteren pover. Bij de kookplaten heeft de inductietechnologie dan weer de macht gegrepen.

 

Consumentenelektronica zwaar in de min

De andere productcategorieën beleven barre tijden: houdt de fotografie (-0,8% tot 54 miljoen euro - dankzij reflextoestellen en verwisselbare lenzen) nog enigszins stand , dan moeten de kantoortoestellen (-8% tot 133 miljoen euro) en vooral de consumentenelektronica (-16,4% tot 269 miljoen euro) zwaar terrein prijsgeven.

 

Camcorders, gps'en en dvd-spelers/recorders hebben het al langer moeilijk, nu gaat ook de verkoop van televisietoestellen sterk achteruit. Het zo goed als enige lichtpuntje in deze categorie komt van de Soundbar-speakers, die nog volop genieten van de prijsdaling in september vorig jaar. "2013 wordt opnieuw een zeer uitdagend jaar voor de markt van de consumentenelektronica", klinkt het dan ook bij GfK.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top