Elektroverkoop beter gestart dan in 2012 | RetailDetail

Elektroverkoop beter gestart dan in 2012

Elektroverkoop beter gestart dan in 2012

De elektroretailers in ons land zijn 2013 beter gestart dan 2012. De voorbije drie maanden realiseerden ze een omzet van 1,545 miljard euro, een stijging met 4,6% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Die stijging hebben ze vooral te danken aan de onvermijdelijke tablets en smartphones.

Smartphones snelst stijgende categorie

De telecomcategorie is met een groei van 36% veruit de snelste groeier van de hele "Technical Consumer Goods"-markt die het GfK TEMAX Belgium-rapport in kaart brengt. De categorie is intussen al goed voor een omzet van 240 miljoen euro, inclusief accessoires (oortjes, tasjes, covers).

 

Ook bij ons werden er het voorbije kwartaal meer smartphones verkocht dan klassieke gsm's, waarmee ons land de internationale trend volgt. Logisch dus dat "4G als mobiele telecomnorm een betekenisvolle doorbraak" realiseert.

 

Overigens meldt GfK ook de voorzichtige comeback van de vaste telefoon. "Die zet een relatief goede prestatie neer dankzij hun integratie in packages met vaste telefonie, mobiele telefonie, internet en digitale televisie".

 

Tablets en computers nog altijd de grootste

Veruit de grootste omzet draaien de elektroretailers nog altijd met IT-producten. Behalve de onvermijdelijke tablets, die maar blijven groeien, zit ook de verkoop van notebooks en desktops weer in de lift, met als resultaat een groei met bijna 19% tot 442 miljoen euro.

 

Volgens GfK is die omzetstijging voor een groot deel te verklaren door de lifestyle-trend: design, kleur en materialen spelen bij de aankoop van hardware een almaar grotere rol. "Prijs komt vaak pas op de tweede plaats. Consumenten zijn bereid meer geld neer te tellen voor stijlvolle en trendy producten."

 

GfK voorspelt trouwens een goed jaar voor deze branche: "Innovaties zoals touchscreens en ultradunne apparaten, gecombineerd met de zogeheten cloud-services, zullen deze markt boosten."

 

Gemengd plaatje voor huishoudelektro

Terwijl de kleine elektro er met 4,8% op vooruitgaat (tot 107 miljoen euro), slikt de grote huishoudelektro een daling met 2,5% (299 miljoen euro omzet). BIj de kleine keukenapparaten hebben de espressotoestellen een tweede adem gevonden (+2%). In hun kielzog stijgt trouwens de hele "ontbijt"-categorie, met waterkokers en toasters. Ook elektrische tandenborstels, scheerapparaten en andere verzorgingstoestellen verkopen weer wat vlotter dan een jaar geleden.

 

Bij de grotere huishoudtoestellen houden enkel de droogautomaten stand, met dank aan de 'duurdere' toestellen met warmtepomptechnologie en groter laadvermogen. Koelkasten en diepvriezers daarentegen presteren pover. Bij de kookplaten heeft de inductietechnologie dan weer de macht gegrepen.

 

Consumentenelektronica zwaar in de min

De andere productcategorieën beleven barre tijden: houdt de fotografie (-0,8% tot 54 miljoen euro - dankzij reflextoestellen en verwisselbare lenzen) nog enigszins stand , dan moeten de kantoortoestellen (-8% tot 133 miljoen euro) en vooral de consumentenelektronica (-16,4% tot 269 miljoen euro) zwaar terrein prijsgeven.

 

Camcorders, gps'en en dvd-spelers/recorders hebben het al langer moeilijk, nu gaat ook de verkoop van televisietoestellen sterk achteruit. Het zo goed als enige lichtpuntje in deze categorie komt van de Soundbar-speakers, die nog volop genieten van de prijsdaling in september vorig jaar. "2013 wordt opnieuw een zeer uitdagend jaar voor de markt van de consumentenelektronica", klinkt het dan ook bij GfK.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Leapp maakt doorstart in Nederland

20/07/2018

Leapp , een retailer van tweedehands Apple-toestellen, maakt in Nederland een doorstart onder leiding van het investeringsbedrijf van de oprichter. Begin juni ging de keten failliet, maar eind juli zou ze al opnieuw starten.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.