Fnac komt weer boven water… maar (nog) niet bij ons | RetailDetail

Fnac komt weer boven water… maar (nog) niet bij ons

Fnac komt weer boven water… maar (nog) niet bij ons

De Franse boeken-, muziek- en elektroketen Fnac heeft een goed jaar achter de rug. De groep slaagde erin de dalende verkoop een halt toe te roepen en zijn winst te verdrievoudigen, al liep het buiten Frankrijk nog altijd niet vlot.

"Alle indicatoren op groen"

De Franse keten lijkt terug van weggeweest: na jaren van dalende omzet - in 2013 nog met zo'n 3,1% - wist de groep zijn verkoop te stabiliseren op 3,9 miljard euro. In de tweede jaarhelft was er zelfs al een groei met 0,9%. Tegelijk heeft Fnac zijn nettowinst bijna verdrievoudigd: van 15 miljoen euro in 2013 ging het naar 41 miljoen euro in 2014: een heel verschil met de 142 miljoen euro verlies die de groep in 2012 nog moest opbiechten...

 

Topman Alexandre Bompard, die in 2011 de touwtjes in handen kreeg en de voormalige dochter van Kering (ex-PPR) in 2013 naar de beurs bracht, is dan ook een tevreden man: "Vandaag staan alle indicatoren op groen", zegt hij. "2014 was het jaar waarin we ons model hebben geconsolideerd, 2015 wordt het jaar van de groei."

 

België: -2,6%

De goede resultaten zijn uitsluitend te danken aan de Franse activiteiten, met 112 winkels (waarvan 27 in franchise) nog altijd goed voor 70% van de totale omzet. In de andere landen waar Fnac actief is, gaat het immers een pak moeilijker. Enkel in Spanje en Portugal, waar Fnac nieuwe kleinere winkels opende, steeg de omzet met zo'n 0,7% (tot 659 miljoen euro).

 

Ronduit slecht verging het Fnac in Brazilië, waar de omzet liefst 11,3% inzakte. Ook in Zwitserland en België moest de keten om en bij de 2,6% achteruit. Fnac telt in ons land negen vestigingen en ging vorig jaar door een herstructurering, waarbij 25 banen op de tocht stonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.