Fnac komt weer boven water… maar (nog) niet bij ons

Fnac komt weer boven water… maar (nog) niet bij ons

De Franse boeken-, muziek- en elektroketen Fnac heeft een goed jaar achter de rug. De groep slaagde erin de dalende verkoop een halt toe te roepen en zijn winst te verdrievoudigen, al liep het buiten Frankrijk nog altijd niet vlot.

"Alle indicatoren op groen"

De Franse keten lijkt terug van weggeweest: na jaren van dalende omzet - in 2013 nog met zo'n 3,1% - wist de groep zijn verkoop te stabiliseren op 3,9 miljard euro. In de tweede jaarhelft was er zelfs al een groei met 0,9%. Tegelijk heeft Fnac zijn nettowinst bijna verdrievoudigd: van 15 miljoen euro in 2013 ging het naar 41 miljoen euro in 2014: een heel verschil met de 142 miljoen euro verlies die de groep in 2012 nog moest opbiechten...

 

Topman Alexandre Bompard, die in 2011 de touwtjes in handen kreeg en de voormalige dochter van Kering (ex-PPR) in 2013 naar de beurs bracht, is dan ook een tevreden man: "Vandaag staan alle indicatoren op groen", zegt hij. "2014 was het jaar waarin we ons model hebben geconsolideerd, 2015 wordt het jaar van de groei."

 

België: -2,6%

De goede resultaten zijn uitsluitend te danken aan de Franse activiteiten, met 112 winkels (waarvan 27 in franchise) nog altijd goed voor 70% van de totale omzet. In de andere landen waar Fnac actief is, gaat het immers een pak moeilijker. Enkel in Spanje en Portugal, waar Fnac nieuwe kleinere winkels opende, steeg de omzet met zo'n 0,7% (tot 659 miljoen euro).

 

Ronduit slecht verging het Fnac in Brazilië, waar de omzet liefst 11,3% inzakte. Ook in Zwitserland en België moest de keten om en bij de 2,6% achteruit. Fnac telt in ons land negen vestigingen en ging vorig jaar door een herstructurering, waarbij 25 banen op de tocht stonden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top