Kwartaalomzet en -winst Samsung nemen flinke duik

Kwartaalomzet en -winst Samsung nemen flinke duik

De Zuid-Koreaanse elektronicagigant Samsung heeft een moeilijk kwartaal achter de rug: zowel de omzet als de winst kalfden flink af. De lancering van de nieuwe Galaxy S6 nu vrijdag komt dan ook geen dag te vroeg.

Omzet -12%, operationele winst -31%

Samsung blijft het lastig hebben op de smartphonemarkt: de Zuid-Koreaanse grootmacht sloot 2014 af met een marktaandeel van een kleine 20% (tegenover 30% een jaar eerder), geprangd als het bedrijf zit tussen de duurdere iPhone van Apple in het topsegment en de goedkopere Chinese concurrenten bij de instapmodellen.

 

Het eerste kwartaal van dit jaar heeft nog niet voor de nodige kentering gezorgd, zo blijkt uit de voorlopige update die Samsung zopas publiceerde. Het concern gaat uit van een omzet van ruim 39 miljard euro (-12% op jaarbasis) en een operationeel resultaat van 5 miljard euro (een daling met liefst 31% op jaarbasis).

 

Samsung kon de zwakke prestaties op de smartphonemarkt deels opvangen door een sterkere vraag naar chips voor mobiele apparaten en displays - onder meer vanwege Apple voor de nieuwe iPhones!

 

Galaxy S6 moet jaar redden

Vrijdag komt Samsung met de nieuwe Galaxy S6 naar buiten: geen dag te vroeg, zo stellen analisten. Zijn gaan ervan uit dat Samsungs nieuwste vlaggenschip voor een flinke winststijging in het tweede kwartaal zal zorgen: "De eerste previews van de Galaxy S6 zijn vrij positief. Het toestel straalt meer klasse uit dan de Galaxy S5 en dus denken de meesten dat de nieuwkomer vrij goed zal aanslaan", zegt analist Edward Snyder van Charter Equity Research.

 

"We zien nu de eerste tekenen van een ommekeer. Als de Galaxy S6 goed verkoopt en als de vraag naar geheugenchips en processoren sterkt blijft – al is dat laatste nog een groot vraagteken – kan er een behoorlijk sterke zomer zitten aan te komen", aldus nog de analist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Back to top