Loewe krijgt drie maanden om partner te vinden | RetailDetail

Loewe krijgt drie maanden om partner te vinden

Loewe krijgt drie maanden om partner te vinden

De Duitse producent van luxetelevisies Loewe heeft van de rechtbank drie maanden bescherming tegen zijn schuldeisers gekregen. Die periode moet de noodlijdende onderneming toelaten om nieuwe investeerders aan te trekken en een herstelplan uit te werken. Dat laatste voorziet onder meer in de uitbreiding van het gamma met toestellen voor het hogere middensegment.

Te enge focus op topsegment

De stap is nodig omdat het bedrijf de jongste drie jaar in de rode cijfers is gedoken. Vorig jaar verdrievoudigde het verlies zelfs tot 29 miljoen euro. Indien niet wordt ingegrepen, is er bovendien niet direct zicht op beterschap.

 

Loewe, dat zich met ‘Duitse kwaliteit’ bleef richten op het topsegment van de markt, leed zwaar onder de sterke prijsdruk op de toestellen. De concurrentie van Aziatische spelers zoals Samsung en Panasonic is namelijk erg groot. Bovendien bleef het bedrijf zich nagenoeg uitsluitend concentreren op de Europese markt, waar de vraag zwak is.

 

De onderneming zag haar omzet dan ook terugvallen van 374 miljoen euro in 2008 naar 250 miljoen euro in 2012. In de eerste drie maanden van 2013 zette dat afglijden zich overigens voort: in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde het verkoopcijfer verder met 35% naar 43,5 miljoen euro.

 

Op zoek naar downstreaming en synergievoordelen

Het management wil van de verkregen drie maanden bescherming gebruik maken om de strategie bij te veilen en een partner te zoeken. Dat moet toelaten om synergievoordelen te boeken op het vlak van productontwikkeling, aankoop, productie en verkoop. Een goed jaar geleden ging nog een sterk gerucht dat Apple de producent van luxetelevisies zou overnemen, maar dat werd geen werkelijkheid.

 

Ook wil Loewe nu een groter gamma op de markt brengen en ook televisies van 800 euro aanbieden via ketens als Media Markt en Saturn. Voorts wil het zijn merkpositionering aanscherpen en meer de nadruk leggen op “my perfect entertainment".

 

Het management hoopt alvast meer over de potentiële investeerders te kunnen bekendmaken op de algemene vergadering van aandeelhouders die op 31 juli in Berlijn is gepland.

 

De procedure van de gerechtelijke bescherming slaat op de groepsonderdelen Loewe AG en de dochteronderneming Loewe Opta GmbH. Andere delen van de groep vallen niet onder de regeling. Bij de grootste schuldeisers van Loewe behoren Deutsche Bank en Commerzbank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Matthias De Clercq van Coolblue naar Nexxworks

06/07/2018

Matthias De Clercq, de Belgische topman van Coolblue, verlaat het bedrijf om op 17 juli commercieel directeur te worden bij consultancybedrijf Nexxworks.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.