Loewe krijgt drie maanden om partner te vinden

Loewe krijgt drie maanden om partner te vinden

De Duitse producent van luxetelevisies Loewe heeft van de rechtbank drie maanden bescherming tegen zijn schuldeisers gekregen. Die periode moet de noodlijdende onderneming toelaten om nieuwe investeerders aan te trekken en een herstelplan uit te werken. Dat laatste voorziet onder meer in de uitbreiding van het gamma met toestellen voor het hogere middensegment.

Te enge focus op topsegment

De stap is nodig omdat het bedrijf de jongste drie jaar in de rode cijfers is gedoken. Vorig jaar verdrievoudigde het verlies zelfs tot 29 miljoen euro. Indien niet wordt ingegrepen, is er bovendien niet direct zicht op beterschap.

 

Loewe, dat zich met ‘Duitse kwaliteit’ bleef richten op het topsegment van de markt, leed zwaar onder de sterke prijsdruk op de toestellen. De concurrentie van Aziatische spelers zoals Samsung en Panasonic is namelijk erg groot. Bovendien bleef het bedrijf zich nagenoeg uitsluitend concentreren op de Europese markt, waar de vraag zwak is.

 

De onderneming zag haar omzet dan ook terugvallen van 374 miljoen euro in 2008 naar 250 miljoen euro in 2012. In de eerste drie maanden van 2013 zette dat afglijden zich overigens voort: in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde het verkoopcijfer verder met 35% naar 43,5 miljoen euro.

 

Op zoek naar downstreaming en synergievoordelen

Het management wil van de verkregen drie maanden bescherming gebruik maken om de strategie bij te veilen en een partner te zoeken. Dat moet toelaten om synergievoordelen te boeken op het vlak van productontwikkeling, aankoop, productie en verkoop. Een goed jaar geleden ging nog een sterk gerucht dat Apple de producent van luxetelevisies zou overnemen, maar dat werd geen werkelijkheid.

 

Ook wil Loewe nu een groter gamma op de markt brengen en ook televisies van 800 euro aanbieden via ketens als Media Markt en Saturn. Voorts wil het zijn merkpositionering aanscherpen en meer de nadruk leggen op “my perfect entertainment".

 

Het management hoopt alvast meer over de potentiële investeerders te kunnen bekendmaken op de algemene vergadering van aandeelhouders die op 31 juli in Berlijn is gepland.

 

De procedure van de gerechtelijke bescherming slaat op de groepsonderdelen Loewe AG en de dochteronderneming Loewe Opta GmbH. Andere delen van de groep vallen niet onder de regeling. Bij de grootste schuldeisers van Loewe behoren Deutsche Bank en Commerzbank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top