Loewe krijgt drie maanden om partner te vinden

Loewe krijgt drie maanden om partner te vinden

De Duitse producent van luxetelevisies Loewe heeft van de rechtbank drie maanden bescherming tegen zijn schuldeisers gekregen. Die periode moet de noodlijdende onderneming toelaten om nieuwe investeerders aan te trekken en een herstelplan uit te werken. Dat laatste voorziet onder meer in de uitbreiding van het gamma met toestellen voor het hogere middensegment.

Te enge focus op topsegment

De stap is nodig omdat het bedrijf de jongste drie jaar in de rode cijfers is gedoken. Vorig jaar verdrievoudigde het verlies zelfs tot 29 miljoen euro. Indien niet wordt ingegrepen, is er bovendien niet direct zicht op beterschap.

 

Loewe, dat zich met ‘Duitse kwaliteit’ bleef richten op het topsegment van de markt, leed zwaar onder de sterke prijsdruk op de toestellen. De concurrentie van Aziatische spelers zoals Samsung en Panasonic is namelijk erg groot. Bovendien bleef het bedrijf zich nagenoeg uitsluitend concentreren op de Europese markt, waar de vraag zwak is.

 

De onderneming zag haar omzet dan ook terugvallen van 374 miljoen euro in 2008 naar 250 miljoen euro in 2012. In de eerste drie maanden van 2013 zette dat afglijden zich overigens voort: in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalde het verkoopcijfer verder met 35% naar 43,5 miljoen euro.

 

Op zoek naar downstreaming en synergievoordelen

Het management wil van de verkregen drie maanden bescherming gebruik maken om de strategie bij te veilen en een partner te zoeken. Dat moet toelaten om synergievoordelen te boeken op het vlak van productontwikkeling, aankoop, productie en verkoop. Een goed jaar geleden ging nog een sterk gerucht dat Apple de producent van luxetelevisies zou overnemen, maar dat werd geen werkelijkheid.

 

Ook wil Loewe nu een groter gamma op de markt brengen en ook televisies van 800 euro aanbieden via ketens als Media Markt en Saturn. Voorts wil het zijn merkpositionering aanscherpen en meer de nadruk leggen op “my perfect entertainment".

 

Het management hoopt alvast meer over de potentiële investeerders te kunnen bekendmaken op de algemene vergadering van aandeelhouders die op 31 juli in Berlijn is gepland.

 

De procedure van de gerechtelijke bescherming slaat op de groepsonderdelen Loewe AG en de dochteronderneming Loewe Opta GmbH. Andere delen van de groep vallen niet onder de regeling. Bij de grootste schuldeisers van Loewe behoren Deutsche Bank en Commerzbank.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Vanden Borre start werken aan gezamenlijk distributiecentrum

17/01/2018

In Willebroek gaan de werken aan een nieuw distributiecentrum voor Fnac en Vanden Borre van start. Het is de volgende stap in de integratie van de twee ketens, die sinds de fusie van Darty en Fnac tot dezelfde groep behoren.

Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Telenet opent flagshipstore op Antwerpse Meir

15/12/2017

Telecombedrijf Telenet heeft gisteren in Antwerpen op de Meir een flagshipstore geopend met een volledig nieuw winkelconcept. Telenet noemt het zelf een belevingswinkel, waar klanten veel meer kunnen dan enkel shoppen.

Back to top