Moederbedrijf Vanden Borre sluit boekjaar af met nettowinst | RetailDetail

Moederbedrijf Vanden Borre sluit boekjaar af met nettowinst

Moederbedrijf Vanden Borre sluit boekjaar af met nettowinst

Het Franse Darty, moederbedrijf van het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft zijn boekjaar 2014-2015 afgesloten met een nettowinst van 13,8 miljoen euro. Daarmee komt een einde aan vier opeenvolgende jaren van verliezen.

Groei dankzij online en franchisezaken

Na vier jaar van zwarte sneeuw kan de Franse elektroreus Darty eindelijk nog eens met goed nieuws uitpakken: de groep eindigde zijn gebroken boekjaar, afgesloten op 30 april, met een winst van 13,8 miljoen euro (tegenover een verlies van 6,6 miljoen euro het jaar voordien) en een omzet van 3,51 miljard euro (+3,2%).

 

In Frankrijk was de omzetgroei nog iets groter (+3,5%), dankzij de nieuwe expansiepolitiek onder franchise: het voorbije boekjaar opende de groep er liefst 39 franchisewinkels. Op vergelijkbare basis ging de verkoop er wel 1,6% op achteruit en in Frankrijk zelfs 2%. Mede dankzij de integratie van Mistergooddeal.com ging de online verkoop er in eigen land met 22% op vooruit. Darty claimt nu een webpenetratie van 17%.

 

In Nederland is Darty-dochter BCC dankzij de overname van 18 winkels intussen "een van de grotere omnichannel spelers van het land" geworden. Inclusief de Belgische zusterketen Vanden Borre zijn de Lage Landen intussen goed voor een omzet van 698,6 miljoen euro, 1,7% meer dan het jaar voordien (-0,3% op vergelijkbare basis).

 

De operationele winst klokte af op 60,3 miljoen euro, beter dan de 53,4 miljoen euro van vorig jaar. Uiteindelijk blijft daar netto 13,8 miljoen euro, waardoor de groep zijn eerste nettowinst optekent na vier jaren van verlies.

 

Weg uit Tsjechië en Slowakije

Darty trok zich het voorbije boekjaar terug uit Tsjechië en Slowakije: het verkocht er al zijn aandelen in het verlieslatende Datart. Een beslissing die kadert in het 'Nouvelle Confiance'-reorganisatieplan uit 2013: de Fransen beslisten toen om zich terug te plooien op hun drie historische markten. Eerder trok Darty zich ook al terug uit Italië en Spanje.

 

De drastische reorganisatie - die ook gepaard ging met een kostenbesparing en een investeringsplan (in online en franchising) - zou normaal pas volgend boekjaar worden afgerond, maar voorzitter Alan Parker kon trots aankondigen dat het "afstoten van onze niet-strategische activiteiten" nu al rond is. "Ondanks de moeilijke marktomstandigheden is ons marktaandeel blijven stijgen en heeft de groep vroeger dan verwacht de beoogde kostenbesparing van 50 miljoen euro bereikt."

 

Al waarschuwt algemeen directeur Régis Schultz, die in 2013 zijn moeilijke taak begon, wel voor overdreven optimisme: "Ondanks tekenen van een stijgend consumentenvertrouwen zullen de productcycli een negatieve impact blijven hebben op onze markten, die meer dan uitdagend blijven."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.

Coolblue lanceert reparatiedienst voor smartphones

04/06/2018

Coolblue heeft zich weer een extra stukje van de 'customer journey' toegeëigend: nu stort de Rotterdamse webshop(groep) zich ook op het herstellen van smartphones.

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.