Samsung ziet nettowinst met de helft dalen

Samsung ziet nettowinst met de helft dalen

Het Zuid-Koreaanse elektroconcern Samsung heeft zijn nettowinst het voorbije kwartaal liefst 49% zien dalen. Ook tegenover vorig kwartaal is de achteruitgang onmiskenbaar: vooral de smartphonedivisie krijgt klappen.

Slecht nieuws bevestigd

Het derde kwartaal van Samsung was er een om snel te vergeten: de omzet klokte af op omgerekend 35,65 miljard euro - het laagste niveau in drie jaar - tegenover 44,38 miljard euro een jaar geleden. De nettowinst halveerde bijna: van 6,19 naar 3,17 miljard euro, een bevestiging dus van de winstwaarschuwing die het management enkele weken geleden de wereld instuurde.

 

Het gros van de daling is voor rekening van de divisie smartphones. Samsung verkocht nochtans iets meer telefoons dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar door de lagere prijzen voor flink wat oudere modellen ("een zwakke productmix", klinkt het) ging de omzet achteruit. Resultaat: de smartphonedivisie ziet haar winst met 73,9% dalen en zet daarmee de slechtste prestatie sinds het tweede kwartaal van 2011 neer.

 

"Inzetten op midden- en laagsegment"

Eerder liet marktonderzoeksbureau IDC al weten dat Samsung flink lijdt onder de opkomst van Chinese prijsbrekers als Huawei, Xiaomi en Lenovo en onder de concurrentie van de nieuwe iPhone 6-modellen van Apple.

 

Om het tij te keren, wil senior vice president Kim Hyun-Joon de komende maanden meer inzetten op het midden- en het laagsegment, want de Galaxy Note 4 leverde maar een "marginale bijdrage" tot de kwartaalresultaten: "Het 'mid-to-low end'-marktsegment groeit snel en we zijn van plan om hier actief op in te spelen teneinde van die groei te kunnen profiteren." Het management verwacht ook dat de verkoop tijdens dit vierde kwartaal weer wat zal aantrekken dankzij de eindejaarsfeesten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Back to top