Samsung ziet nettowinst met de helft dalen | RetailDetail

Samsung ziet nettowinst met de helft dalen

Samsung ziet nettowinst met de helft dalen

Het Zuid-Koreaanse elektroconcern Samsung heeft zijn nettowinst het voorbije kwartaal liefst 49% zien dalen. Ook tegenover vorig kwartaal is de achteruitgang onmiskenbaar: vooral de smartphonedivisie krijgt klappen.

Slecht nieuws bevestigd

Het derde kwartaal van Samsung was er een om snel te vergeten: de omzet klokte af op omgerekend 35,65 miljard euro - het laagste niveau in drie jaar - tegenover 44,38 miljard euro een jaar geleden. De nettowinst halveerde bijna: van 6,19 naar 3,17 miljard euro, een bevestiging dus van de winstwaarschuwing die het management enkele weken geleden de wereld instuurde.

 

Het gros van de daling is voor rekening van de divisie smartphones. Samsung verkocht nochtans iets meer telefoons dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar door de lagere prijzen voor flink wat oudere modellen ("een zwakke productmix", klinkt het) ging de omzet achteruit. Resultaat: de smartphonedivisie ziet haar winst met 73,9% dalen en zet daarmee de slechtste prestatie sinds het tweede kwartaal van 2011 neer.

 

"Inzetten op midden- en laagsegment"

Eerder liet marktonderzoeksbureau IDC al weten dat Samsung flink lijdt onder de opkomst van Chinese prijsbrekers als Huawei, Xiaomi en Lenovo en onder de concurrentie van de nieuwe iPhone 6-modellen van Apple.

 

Om het tij te keren, wil senior vice president Kim Hyun-Joon de komende maanden meer inzetten op het midden- en het laagsegment, want de Galaxy Note 4 leverde maar een "marginale bijdrage" tot de kwartaalresultaten: "Het 'mid-to-low end'-marktsegment groeit snel en we zijn van plan om hier actief op in te spelen teneinde van die groei te kunnen profiteren." Het management verwacht ook dat de verkoop tijdens dit vierde kwartaal weer wat zal aantrekken dankzij de eindejaarsfeesten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.