Siemens stapt uit joint venture voor huishoudtoestellen met Bosch

Siemens stapt uit joint venture voor huishoudtoestellen met Bosch

Sinds 1967 produceerden Bosch en Siemens samen huishoudapparaten via een joint venture, maar nu scheiden hun wegen: Bosch koopt Siemens uit voor zo'n 3 miljard euro.

"Internet der dingen"

Het Duitse technologieconcern Bosch neemt huishoudapparatenproducent BSH (Bosch und Siemens Hausgeräte) - waarvan het voor de helft eigenaar is - volledig in eigen handen. Het betaalt Siemens 3 miljard euro voor zijn aandeel van 50% in de joint venture, die beide bedrijven 47 jaar geleden oprichtten. Boven op die 3 miljard betaalt BSH zelf nog eens 250 miljoen euro aan Bosch én Siemens.

 

Bosch, een van de grootste autotoeleveranciers wereldwijd, wil wat minder afhankelijk worden van de stagnerende automarkt en focust daarom meer en meer op het zogeheten "internet der dingen", waarbij huishoudapparaten als wasmachines en koelkasten technisch in staat zijn met het internet te communiceren (foto). Siemens van zijn kant wil zich meer gaan toeleggen op gasturbines en -compressoren in de energiemarkt.

 

Bosch mag de merknaam Siemens voor huishoudapparaten nog een hele tijd gebruiken. Met 41 fabrieken in Europa, Azië en Amerika en een netwerk van verkoop- en servicefilialen is BSH de op twee na grootste fabrikant van huishoudelektro in de wereld. De transactie zal naar verwachting afgerond worden in de eerste helft van 2015.

 

Deze uitkoop is al de tweede grote witgoeddeal op een kleine maand tijd: begin september verkocht General Electric zijn witgoeddivisie aan Electrolux. Met deze deal gaat de consolidatie in de markt van de huishoudelektro dus allen maar voort.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Krëfel neemt meerderheid in IT-speler Tones

17/11/2017

Krëfel heeft een meerderheid genomen in het Mechelse Tones, een keten met vier winkels die gespecialiseerd is in IT en multimedia. Door die overname wil Krëfel zijn aanbod in die sectoren verder uitbreiden.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Mister Genius start Vlaamse expansie in Mechelen

23/10/2017

Mister Genius, een winkelketen voor onder andere pc- en smartphoneherstellingen, opent vandaag een winkel in Mechelen. Die moet voor de Waalse keten een aanzet zijn voor een flinke expansie ten noorden van de taalgrens.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Back to top