“Delhaize wil twee Amerikaanse ketens verkopen”

“Delhaize wil twee Amerikaanse ketens verkopen”

De Belgische Delhaize-groep zou op zoek zijn naar opportuniteiten om twee van zijn zes Amerikaanse supermarktformules, Harveys en Sweetbay, van de hand te doen. Op de laatste algemene aandeelhoudersvergadering met vertrekkend CEO Pierre-Olivier Beckers gisteren weigerde de topman echter commentaar te geven.

Sweetbay en Harveys in de etalage

Delhaize is intensief bezig met het opschonen van zijn Amerikaanse tak, zoveel is duidelijk. Onder leiding van Roland Smith heeft de distributiegroep er vorig jaar flink gesnoeid in de bonussen van het topmanagement en de winstmarges opgekrikt. Ook heeft de man begin dit jaar al ruim dertig (verlieslatende) winkels van de Sweetbay-formule gesloten.

 

Nu zou Delhaize volgens Reuters de Sweetbay-keten ook helemaal willen afstoten, net als het enseigne Harveys. De groep zou zakenbank Lazard hebben gevraagd om op zoek te gaan naar mogelijke kopers voor de enseignes.

 

Beide ketens zijn relatief klein in de Verenigde Staten: zo heeft Harveys 73 supermarkten in de staten Georgia, South Carolina en Florida en focust de keten op regionale en verse producten. Sweetbay had vorig jaar dan weer 105 winkels in Florida en richt zich specifiek op de ‘Hispanics’ in de regio.

 

Op de algemene aandeelhoudersvergadering donderdag wilde Pierre-Olivier Beckers de geruchten ontkennen noch bevestigen. “We hebben in de VS begin dit jaar een dertigtal winkels gesloten”, aldus de CEO, “en we onderzoeken of er verder nog supermarkten moeten dichtgaan.”

 

“Van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt”

Op de aandeelhoudersvergadering, die ook diende als afscheidsmoment voor topman Beckers, werd overigens nog gemeld dat de zoektocht naar een nieuwe CEO voor de groep nog verdergaat. Er zijn naar verluidt drie interne kandidaten voor de positie, maar de retailer wil ook externe kandidaturen overwegen.

 

Pierre-Olivier Beckers, die na vijftien jaar als CEO van de Delhaize-groep eind dit jaar aftreedt, werd er tevens uitvoerig bedankt voor bewezen diensten. “Ik heb fouten gemaakt, maar niets ondernemen was erger geweest. Ik heb van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt, dat is voor mij het allerbelangrijkste,” besloot Beckers zijn loopbaan bij de retailgroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top