“Delhaize wil twee Amerikaanse ketens verkopen” | RetailDetail

“Delhaize wil twee Amerikaanse ketens verkopen”

“Delhaize wil twee Amerikaanse ketens verkopen”

De Belgische Delhaize-groep zou op zoek zijn naar opportuniteiten om twee van zijn zes Amerikaanse supermarktformules, Harveys en Sweetbay, van de hand te doen. Op de laatste algemene aandeelhoudersvergadering met vertrekkend CEO Pierre-Olivier Beckers gisteren weigerde de topman echter commentaar te geven.

Sweetbay en Harveys in de etalage

Delhaize is intensief bezig met het opschonen van zijn Amerikaanse tak, zoveel is duidelijk. Onder leiding van Roland Smith heeft de distributiegroep er vorig jaar flink gesnoeid in de bonussen van het topmanagement en de winstmarges opgekrikt. Ook heeft de man begin dit jaar al ruim dertig (verlieslatende) winkels van de Sweetbay-formule gesloten.

 

Nu zou Delhaize volgens Reuters de Sweetbay-keten ook helemaal willen afstoten, net als het enseigne Harveys. De groep zou zakenbank Lazard hebben gevraagd om op zoek te gaan naar mogelijke kopers voor de enseignes.

 

Beide ketens zijn relatief klein in de Verenigde Staten: zo heeft Harveys 73 supermarkten in de staten Georgia, South Carolina en Florida en focust de keten op regionale en verse producten. Sweetbay had vorig jaar dan weer 105 winkels in Florida en richt zich specifiek op de ‘Hispanics’ in de regio.

 

Op de algemene aandeelhoudersvergadering donderdag wilde Pierre-Olivier Beckers de geruchten ontkennen noch bevestigen. “We hebben in de VS begin dit jaar een dertigtal winkels gesloten”, aldus de CEO, “en we onderzoeken of er verder nog supermarkten moeten dichtgaan.”

 

“Van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt”

Op de aandeelhoudersvergadering, die ook diende als afscheidsmoment voor topman Beckers, werd overigens nog gemeld dat de zoektocht naar een nieuwe CEO voor de groep nog verdergaat. Er zijn naar verluidt drie interne kandidaten voor de positie, maar de retailer wil ook externe kandidaturen overwegen.

 

Pierre-Olivier Beckers, die na vijftien jaar als CEO van de Delhaize-groep eind dit jaar aftreedt, werd er tevens uitvoerig bedankt voor bewezen diensten. “Ik heb fouten gemaakt, maar niets ondernemen was erger geweest. Ik heb van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt, dat is voor mij het allerbelangrijkste,” besloot Beckers zijn loopbaan bij de retailgroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.