“Delhaize wil twee Amerikaanse ketens verkopen”

“Delhaize wil twee Amerikaanse ketens verkopen”

De Belgische Delhaize-groep zou op zoek zijn naar opportuniteiten om twee van zijn zes Amerikaanse supermarktformules, Harveys en Sweetbay, van de hand te doen. Op de laatste algemene aandeelhoudersvergadering met vertrekkend CEO Pierre-Olivier Beckers gisteren weigerde de topman echter commentaar te geven.

Sweetbay en Harveys in de etalage

Delhaize is intensief bezig met het opschonen van zijn Amerikaanse tak, zoveel is duidelijk. Onder leiding van Roland Smith heeft de distributiegroep er vorig jaar flink gesnoeid in de bonussen van het topmanagement en de winstmarges opgekrikt. Ook heeft de man begin dit jaar al ruim dertig (verlieslatende) winkels van de Sweetbay-formule gesloten.

 

Nu zou Delhaize volgens Reuters de Sweetbay-keten ook helemaal willen afstoten, net als het enseigne Harveys. De groep zou zakenbank Lazard hebben gevraagd om op zoek te gaan naar mogelijke kopers voor de enseignes.

 

Beide ketens zijn relatief klein in de Verenigde Staten: zo heeft Harveys 73 supermarkten in de staten Georgia, South Carolina en Florida en focust de keten op regionale en verse producten. Sweetbay had vorig jaar dan weer 105 winkels in Florida en richt zich specifiek op de ‘Hispanics’ in de regio.

 

Op de algemene aandeelhoudersvergadering donderdag wilde Pierre-Olivier Beckers de geruchten ontkennen noch bevestigen. “We hebben in de VS begin dit jaar een dertigtal winkels gesloten”, aldus de CEO, “en we onderzoeken of er verder nog supermarkten moeten dichtgaan.”

 

“Van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt”

Op de aandeelhoudersvergadering, die ook diende als afscheidsmoment voor topman Beckers, werd overigens nog gemeld dat de zoektocht naar een nieuwe CEO voor de groep nog verdergaat. Er zijn naar verluidt drie interne kandidaten voor de positie, maar de retailer wil ook externe kandidaturen overwegen.

 

Pierre-Olivier Beckers, die na vijftien jaar als CEO van de Delhaize-groep eind dit jaar aftreedt, werd er tevens uitvoerig bedankt voor bewezen diensten. “Ik heb fouten gemaakt, maar niets ondernemen was erger geweest. Ik heb van Delhaize een geïntegreerde groep gemaakt, dat is voor mij het allerbelangrijkste,” besloot Beckers zijn loopbaan bij de retailgroep.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top