“Gekke groenten”-project Delhaize krijgt vervolg

“Gekke groenten”-project Delhaize krijgt vervolg

Delhaize gaat de zogeheten 'lelijke' of 'gekke' groenten ook volgend jaar opnieuw aanbieden in zijn winkels. De beslissing kwam er na evaluatie van het proefproject dat 14 weken liep in 16 supermarkten van de groep.

Dik 15 ton groenten "gered"

De voorbije maanden konden klanten bij Delhaize voor 3,99 euro een kistje met 2,5 à 3 kg 'lelijke' of 'gekke' groenten kopen. Dat waren groenten die afwijken van de gangbare 'mooie' vorm. Voor de groenten was dat de reden waarom ze tot dan nooit de winkels haalden, terwijl ze wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen.

 

"Het proefproject is na evaluatie een groot succes gebleken", zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. "Meer dan 6000 dozen lelijke groenten werden verkocht in de 16 winkels, waardoor het volledige volume aan beschikbare groenten aan de man werd gebracht. Hiermee werden 15 ton groenten gered die anders nooit de keuken van de klanten zouden bereiken."

 

Van 16 naar 50 winkels

Delhaize heeft door de positieve reacties van de klanten én de resultaten beslist om de 'lelijke' groenten opnieuw aan te bieden. "Aangezien we voor dit project enkel lelijke groenten uit België willen aanbieden en het assortiment en de volumes tijdens de wintermaanden te beperkt is, kunnen we deze producten pas terug aanbieden bij de start van het Belgisch groenteseizoen volgend jaar in mei", vervolgt Dekelver. 

 

De distributeur kondigde meteen ook aan het aantal winkels dat deze producten zal verkopen, gevoelig op te trekken: van 16 nu naar 50 winkels volgende lente. "We hebben de ambitie om op termijn deze groenten in alle winkels aan te bieden, maar er zijn helaas op dit moment nog te weinig leveranciers die deze producten aan Delhaize kunnen leveren", klinkt het nog. Het initiatief kadert in een bredere strategie van de distributeur om voedselverspilling tegen te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top