“Gekke groenten”-project Delhaize krijgt vervolg

“Gekke groenten”-project Delhaize krijgt vervolg

Delhaize gaat de zogeheten 'lelijke' of 'gekke' groenten ook volgend jaar opnieuw aanbieden in zijn winkels. De beslissing kwam er na evaluatie van het proefproject dat 14 weken liep in 16 supermarkten van de groep.

Dik 15 ton groenten "gered"

De voorbije maanden konden klanten bij Delhaize voor 3,99 euro een kistje met 2,5 à 3 kg 'lelijke' of 'gekke' groenten kopen. Dat waren groenten die afwijken van de gangbare 'mooie' vorm. Voor de groenten was dat de reden waarom ze tot dan nooit de winkels haalden, terwijl ze wel dezelfde versheid en kwaliteit garanderen.

 

"Het proefproject is na evaluatie een groot succes gebleken", zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. "Meer dan 6000 dozen lelijke groenten werden verkocht in de 16 winkels, waardoor het volledige volume aan beschikbare groenten aan de man werd gebracht. Hiermee werden 15 ton groenten gered die anders nooit de keuken van de klanten zouden bereiken."

 

Van 16 naar 50 winkels

Delhaize heeft door de positieve reacties van de klanten én de resultaten beslist om de 'lelijke' groenten opnieuw aan te bieden. "Aangezien we voor dit project enkel lelijke groenten uit België willen aanbieden en het assortiment en de volumes tijdens de wintermaanden te beperkt is, kunnen we deze producten pas terug aanbieden bij de start van het Belgisch groenteseizoen volgend jaar in mei", vervolgt Dekelver. 

 

De distributeur kondigde meteen ook aan het aantal winkels dat deze producten zal verkopen, gevoelig op te trekken: van 16 nu naar 50 winkels volgende lente. "We hebben de ambitie om op termijn deze groenten in alle winkels aan te bieden, maar er zijn helaas op dit moment nog te weinig leveranciers die deze producten aan Delhaize kunnen leveren", klinkt het nog. Het initiatief kadert in een bredere strategie van de distributeur om voedselverspilling tegen te gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top