“Onderzoek naar impact fusie Delhaize-Ahold op Belgische markt nodig”

“Onderzoek naar impact fusie Delhaize-Ahold op Belgische markt nodig”

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil dat de Belgische Mededingingsautoriteit de fusie tussen Ahold en Delhaize van naderbij bekijkt. Volgens hem kan die fusie de concurrentie op de Belgische markt aantasten.

"Geen pan-Europese impact"

"Het samengaan van Delhaize en Ahold kan de concurrentie beïnvloeden specifiek op de Belgische interne markt, en heeft niet meteen een pan-Europese impact. Daarom is het van belang de impact ervan op de Belgische markt in het bijzonder te laten onderzoeken door de Belgische Mededingingsautoriteit", zegt Peeters in een brief aan de Europese Commissie, zo schrijft zakenkrant De Tijd.

 

Momenteel bekijkt de Europese Commissie immers wie de gevolgen van de fusie moet nagaan. Ahold en Delhaize komen in vrijwel nergens rechtstreeks met elkaar in concurrentie, behalve in België. Delhaize heeft in zijn thuisland immers honderden winkels, maar inmiddels heeft ook Ahold met Albert Heijn al meer dan dertig filialen in België. Naar alle verwachting zal de Europese Commissie dan ook de Belgische Mededingingsautoriteit aanduiden om de zaak te onderzoeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Lidl Kapellen na jarenlange lijdensweg eindelijk open

14/12/2017

Bijna vier jaar nadat het openbaar onderzoek van start ging, is de nieuwbouw-Lidl in Kapellen eindelijk geopend. Na tal van procedures moest de versdiscounter, onder druk van de buurt die vreesde voor een verkeersinfarct, zijn oorspronkelijke plannen bijschaven.

Albert Heijn stopt met AH to go in Duitsland

14/12/2017

Albert Heijn heeft besloten om zijn Duitse gemakswinkels van AH to go te sluiten. Volgens het supermarktbedrijf heeft de keten er te weinig ruimte om te groeien. AH to go is al vijf jaar actief in Duitsland.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

Back to top