App toont weg naar afgeprijsde (want ‘bijna vervallen’) eetwaren

App toont weg naar afgeprijsde (want ‘bijna vervallen’) eetwaren

In Duitsland wordt binnenkort FoodLoop gelanceerd, een app die je vertelt in welke supermarkt etenswaren die je vaak koopt bijna op vervaldatum komen en dus tegen een zacht prijsje worden aangeboden: "een win-win voor consument, supermarkt én milieu".

Streepjescode en ERP-systeem

Binnenkort lanceert het Duitse FoodLoop, met de steun van de Europese  Unie, een app die voedselverspilling in supermarkten moet tegengaan. Alles draait rond een nieuw type streepjescode, de DataBar, waarin ook de vervaldatum verwerkt is.

 

"FoodLoop heeft een systeem ontwikkeld dat retailers de kans geeft producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna bereikt is, automatisch in hun ERP-systeem (enterprise resource planning) te herkennen en de prijs ervan aan te passen", klinkt het bij de start-up uit Keulen. "Consumenten die interesse hebben, krijgen dan via de app op hun smartphone in realtime informatie over welke producten in welke supermarkt in de buurt in prijs verlaagd zijn." Op hun smartphone lezen ze niet alleen meteen hoe groot de korting is, maar via een kleurcode krijgen ze zelfs een idee van hoeveel stuks er nog beschikbaar zijn (geel is bijvoorbeeld 'minder dan 10').

 

Het project kreeg al een aantal startersawards en wordt heel binnenkort gelanceerd in twee biosupermarkten en een bakkersketen in Bonn. "Onze doelstellingen zijn heel ambitieus: tegen 2025 zouden alle supermarkten wereldwijd met FoodLoop uitgerust moeten zijn", zegt oprichter Christoph Müller-Dechent. "Om dit doel te bereiken, hebben we al een strategisch partnership met SAP, 's werelds nummer 1 op de markt van de ERP-systemen."

 

Oplossing voor 90 miljoen ton voedsel per jaar

Jaarlijks wordt in de Europese Unie naar schatting 90 miljoen ton voedsel weggegooid dat nog perfect eetbaar is maar waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum bereikt is. In Duitsland alleen al gaat het om bijna 550.000 ton, goed voor een totaalbedrag van 1,5 miljard euro.

 

"Dagelijks worden in elke supermarkt twee volledige winkelkarren vers voedsel weggegooid. Een rekening die in de tienduizenden euro's op jaarbasis loopt", zegt de FoodLoop-stichter. "Het is te begrijpen dat supermarkten die graag uitpakken met de versheid van hun producten liever geen bijna vervallen producten in hun rekken hebben liggen. Aan de andere kant is het al even verstaanbaar dat een consument kiest voor het meest verse vlees, fruit of groenten wanneer die evenveel kosten als minder verse producten. Maar als de appel die ik toch zo meteen ga opeten nu eens goedkoper was omdat zijn houdbaarheidsdatum nadert? Zou dat dan geen voordeel zijn voor zowel de klant als de supermarkt?"

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Back to top