App toont weg naar afgeprijsde (want ‘bijna vervallen’) eetwaren | RetailDetail

App toont weg naar afgeprijsde (want ‘bijna vervallen’) eetwaren

App toont weg naar afgeprijsde (want ‘bijna vervallen’) eetwaren

In Duitsland wordt binnenkort FoodLoop gelanceerd, een app die je vertelt in welke supermarkt etenswaren die je vaak koopt bijna op vervaldatum komen en dus tegen een zacht prijsje worden aangeboden: "een win-win voor consument, supermarkt én milieu".

Streepjescode en ERP-systeem

Binnenkort lanceert het Duitse FoodLoop, met de steun van de Europese  Unie, een app die voedselverspilling in supermarkten moet tegengaan. Alles draait rond een nieuw type streepjescode, de DataBar, waarin ook de vervaldatum verwerkt is.

 

"FoodLoop heeft een systeem ontwikkeld dat retailers de kans geeft producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna bereikt is, automatisch in hun ERP-systeem (enterprise resource planning) te herkennen en de prijs ervan aan te passen", klinkt het bij de start-up uit Keulen. "Consumenten die interesse hebben, krijgen dan via de app op hun smartphone in realtime informatie over welke producten in welke supermarkt in de buurt in prijs verlaagd zijn." Op hun smartphone lezen ze niet alleen meteen hoe groot de korting is, maar via een kleurcode krijgen ze zelfs een idee van hoeveel stuks er nog beschikbaar zijn (geel is bijvoorbeeld 'minder dan 10').

 

Het project kreeg al een aantal startersawards en wordt heel binnenkort gelanceerd in twee biosupermarkten en een bakkersketen in Bonn. "Onze doelstellingen zijn heel ambitieus: tegen 2025 zouden alle supermarkten wereldwijd met FoodLoop uitgerust moeten zijn", zegt oprichter Christoph Müller-Dechent. "Om dit doel te bereiken, hebben we al een strategisch partnership met SAP, 's werelds nummer 1 op de markt van de ERP-systemen."

 

Oplossing voor 90 miljoen ton voedsel per jaar

Jaarlijks wordt in de Europese Unie naar schatting 90 miljoen ton voedsel weggegooid dat nog perfect eetbaar is maar waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum bereikt is. In Duitsland alleen al gaat het om bijna 550.000 ton, goed voor een totaalbedrag van 1,5 miljard euro.

 

"Dagelijks worden in elke supermarkt twee volledige winkelkarren vers voedsel weggegooid. Een rekening die in de tienduizenden euro's op jaarbasis loopt", zegt de FoodLoop-stichter. "Het is te begrijpen dat supermarkten die graag uitpakken met de versheid van hun producten liever geen bijna vervallen producten in hun rekken hebben liggen. Aan de andere kant is het al even verstaanbaar dat een consument kiest voor het meest verse vlees, fruit of groenten wanneer die evenveel kosten als minder verse producten. Maar als de appel die ik toch zo meteen ga opeten nu eens goedkoper was omdat zijn houdbaarheidsdatum nadert? Zou dat dan geen voordeel zijn voor zowel de klant als de supermarkt?"

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.