App toont weg naar afgeprijsde (want ‘bijna vervallen’) eetwaren | RetailDetail

App toont weg naar afgeprijsde (want ‘bijna vervallen’) eetwaren

App toont weg naar afgeprijsde (want ‘bijna vervallen’) eetwaren

In Duitsland wordt binnenkort FoodLoop gelanceerd, een app die je vertelt in welke supermarkt etenswaren die je vaak koopt bijna op vervaldatum komen en dus tegen een zacht prijsje worden aangeboden: "een win-win voor consument, supermarkt én milieu".

Streepjescode en ERP-systeem

Binnenkort lanceert het Duitse FoodLoop, met de steun van de Europese  Unie, een app die voedselverspilling in supermarkten moet tegengaan. Alles draait rond een nieuw type streepjescode, de DataBar, waarin ook de vervaldatum verwerkt is.

 

"FoodLoop heeft een systeem ontwikkeld dat retailers de kans geeft producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna bereikt is, automatisch in hun ERP-systeem (enterprise resource planning) te herkennen en de prijs ervan aan te passen", klinkt het bij de start-up uit Keulen. "Consumenten die interesse hebben, krijgen dan via de app op hun smartphone in realtime informatie over welke producten in welke supermarkt in de buurt in prijs verlaagd zijn." Op hun smartphone lezen ze niet alleen meteen hoe groot de korting is, maar via een kleurcode krijgen ze zelfs een idee van hoeveel stuks er nog beschikbaar zijn (geel is bijvoorbeeld 'minder dan 10').

 

Het project kreeg al een aantal startersawards en wordt heel binnenkort gelanceerd in twee biosupermarkten en een bakkersketen in Bonn. "Onze doelstellingen zijn heel ambitieus: tegen 2025 zouden alle supermarkten wereldwijd met FoodLoop uitgerust moeten zijn", zegt oprichter Christoph Müller-Dechent. "Om dit doel te bereiken, hebben we al een strategisch partnership met SAP, 's werelds nummer 1 op de markt van de ERP-systemen."

 

Oplossing voor 90 miljoen ton voedsel per jaar

Jaarlijks wordt in de Europese Unie naar schatting 90 miljoen ton voedsel weggegooid dat nog perfect eetbaar is maar waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum bereikt is. In Duitsland alleen al gaat het om bijna 550.000 ton, goed voor een totaalbedrag van 1,5 miljard euro.

 

"Dagelijks worden in elke supermarkt twee volledige winkelkarren vers voedsel weggegooid. Een rekening die in de tienduizenden euro's op jaarbasis loopt", zegt de FoodLoop-stichter. "Het is te begrijpen dat supermarkten die graag uitpakken met de versheid van hun producten liever geen bijna vervallen producten in hun rekken hebben liggen. Aan de andere kant is het al even verstaanbaar dat een consument kiest voor het meest verse vlees, fruit of groenten wanneer die evenveel kosten als minder verse producten. Maar als de appel die ik toch zo meteen ga opeten nu eens goedkoper was omdat zijn houdbaarheidsdatum nadert? Zou dat dan geen voordeel zijn voor zowel de klant als de supermarkt?"

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.