In Frankrijk ontstaat onrust na het uitlekken van maatregelen waarmee Carrefour zijn noodlijdende hypermarkten wil redden. Verschillende non-foodafdelingen worden geschrapt en meer winkels zullen in franchise worden gegeven.
Non-food op de schop
De hypermarkten vertegenwoordigen op de Franse thuismarkt ongeveer 25% van de omzet, maar ze kennen een dalende populariteit en de rentabiliteit staat onder druk. De non-foodafdelingen lijden onder de concurrentie van specialisten en van e-commerce. Topman Alexandre Bompard had bij de aankondiging van zijn transformatieplan in januari 2018 al aangekondigd dat grotere winkels hun oppervlakte zouden zien verkleinen, dat niet-voeding zou plaats maken voor vers en bio, en dat verlieslatende hypermarkten in franchise zouden worden gegeven aan zelfstandige ondernemers.
Uit documenten die door de vakbond CGT naar buiten werden gebracht, vallen enkele concrete maatregelen voor dit jaar af te leiden, melden persagentschap Reuters en vakblad Linéaires. Het mes gaat in de non-foodrayons: op termijn moeten de afdelingen foto, elektro en juwelen in eigen beheer volledig sluiten. Ze worden (niet overal) uitbesteed aan specialisten, zoals Darty. Dit jaar al zullen die afdelingen volledig overgaan op zelfbediening om op personeelskosten te besparen. Wel wil Carrefour tests uitbreiden met twee veelbelovende nieuwe afdelingen: huisdierbenodigdheden en parafarmacie.
Nieuwe winkelconcepten
Tien of elf hypermarkten zouden in franchise worden gegeven (‘location-gérance’ is de term die Carrefour gebruikt), nadat vorig jaar al vijf verkooppunten in handen van zelfstandigen kwamen. Acht nieuwe afhaalpunten voor online bestellingen worden geopend, terwijl 67 bestaande afhaalpunten worden vergroot. Thuislevering wordt georganiseerd vanuit 90 van de in totaal 230 hypermarkten, en in 200 winkels worden automatische kassa’s geïnstalleerd. Bovenop de elf al bestaande outlets wil Carrefour nog eens tien extra uitverkoopzones openen voor onverkochte goederen. De groep stelt bovendien dat er te veel managers zijn in de winkelpunten en wil daarom snijden in het aantal kaderleden.
Tenslotte gaat de retailer drie nieuwe winkelconcepten testen die winkels in moeilijkheden moeten redden: een lagekostenmodel met de naam ‘Essentiel’, een model dat meer lokale autonomie geeft aan de winkelgerant (‘Rebonds’ gedoopt), en een model dat hoofdzakelijk focust op voeding met een afdeling restauratie (‘Next’).