RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen PersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carrefour maakt zijn droom waar: een papierloze HR

icon
Food30 mei, 2023

Sinds begin dit jaar heeft Carrefour België een papiervrije HR-afdeling. Waarom volledig digitaal werken? De organisatie is nu flexibeler, transparanter en agile, zegt Carole Delava, People Solution & Projects Director bij de retailer.

Een traject van meer dan 5 jaar

In 2018 begon Carrefour België aan een uitgebreid HR-digitaliseringsproces dat nu, na vijf jaar intensief werken, ten einde loopt. Dankzij de projecten Success Factors & KISS konden alle HR-processen en -tools worden herzien, met behulp van Partena Professional, om de HR-diensten via mobiel toegankelijk te maken. Alle medewerkers hebben nu een smart device waarmee ze alles kunnen doen, van het beheren van hun persoonlijke gegevens tot e-learning en badging.

Carole Delava deelt haar ervaringen met het innovatieproject op het RetailDetail HR & People Congress op 15/06. “De hele organisatie is grondig herzien. Bij het project waren zo’n 90 mensen betrokken – zo zie je pas de volle omvang van het project. Het was een fantastisch samenwerkingsproces. Eerlijk, er waren weken van slapeloze nachten, maar als je het resultaat ziet, vergeet je alles en is dat het allemaal waard geweest.”

Een eerlijker, transparanter HR

Vanaf het begin speelde ‘change management’ een cruciale rol. Iedereen in het bedrijf kreeg een e-mailadres en moest leren werken met apps, om nog niet te spreken van nieuwe processen. “Vanaf de eerste fase waren er 2,5 uur opleiding per persoon om de processen en tools onder de knie te krijgen. Dankzij de digitalisering kunnen we gemakkelijk managers van alle winkels in het land samenbrengen en bijvoorbeeld voortdurend bijeenkomsten en online trainingen organiseren om gebruikers te helpen de nieuwe applicaties en nieuwe manieren van werken te omarmen.”

Het digitaliseren en automatiseren van processen zorgt voor meer eerlijkheid en naleving van de regels. Bovendien hebben werknemers meer autonomie en flexibiliteit om hun processen te beheren. “Vroeger werden bijna alle aanvragen nog op papier beheerd, wat geen overzicht bood en de deur openzette voor verschillen in management of interpretatie in de verschillende winkels. Vandaag is alles eerlijk en duidelijk voor iedereen.”

“Tijd voor echte HR”

Ook een nieuwe afdeling, het People Service Center, is opgericht om de verandering en de invoering van de nieuwe tools te ondersteunen. “In januari veranderden we bijvoorbeeld onze payroll engine en ons sociaal secretariaat, wat onder meer een verandering van de loonfiches betekende. Het People Service Center kreeg toen veel vragen van medewerkers om hen te helpen de veranderingen goed te begrijpen.”

Het People Service Center beheert ook alle administratieve HR-taken, waardoor er tijd vrijkomt voor andere HR-functies om zich te concentreren op taken met een grotere toegevoegde waarde. “We hebben nu veel meer gegevens dankzij deze systemen. De volgende fase is analyse en rapportering, zodat we de HR-diensten verder kunnen verbeteren”, besluit Carole Delava.

Hoe kan HR efficiënter worden dankzij digitalisering? Carrefour en Partena delen hun ervaringen en advies op het RetailDetail HR & People Congress op 15 juni. Op het podium ook Aldi, ZEB, Holland & Barrett en vele anderen.

Klik snel hier voor info en tickets.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Sinds begin dit jaar heeft Carrefour België een papiervrije HR-afdeling. Wat zijn de voor- en nadelen van volledig digitaal werken?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    [Filet Pur] Twee keer niks

    Opgepast: nu wordt het Gele Gevaar pas écht gevaarlijk! In Halle zetten ze zich al schrap, in Kobbegem geldt terreuralarm. En is er in Fleurus écht een nieuw Makro-scenario in de maak? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN