De Franse distributiereus Carrefour test in twee hypermarkten een nieuwe technologie van ‘automatische productherkenning’. Die moet lege rekken helpen voorkomen.
Nooit meer lege rekken
Na een eerste pilootproject in de hypermarkt van Portet-sur-Garonne (in Occitanië) test Carrefour nu ook in Claye-Souilly (vlakbij Parijs) een nieuwe technologie uit, die met behulp van geconnecteerde camera’s en artificiële intelligentie automatisch producten herkent. De test zal een viertal maanden duren.
‘Qopius Shelf Watch‘, het beeldherkenningssysteem ontwikkeld door de Franse start-up Qopius, scant de rekken en gaat na of er nog voldoende producten voorhanden zijn. Indien nodigverwittigt het systeem de medewerkers, die via hun tablet alle informatie krijgen over welke producten waar precies moeten worden aangevuld. Indien de rekken zijn uitgerust met elektronische prijsaanduiding, kan het systeem ook die prijslabels laten oplichten: allemaal met de bedoeling om in real time de beschikbaarheid van de producten te optimaliseren en zo de verkoop te maximaliseren.
Opstapje naar kassaloze winkel?
De technologie maakt het in principe ook mogelijk om de aankopen van de klanten te registeren met het oog op kassaloos winkelen (zoals Amazon Go), maar die optie is vooralsnog niet aan de orde.
Wat niet wil zeggen dat Carrefour er niet mee bezig is: in maart van dit jaar opent de Franse gigant in een van zijn kantoren een kassaloze testwinkel van 56 m² waar de eigen medewerkers producten kunnen kopen zonder langs de kassa te moeten. Net als bij Amazon Go worden de klanten ook gevolgd door camera’s die de aankopen registreren. Voor de betaling wordt een beroep gedaan op ‘gezichtsherkenning’, een principe dat Carrefour in China al heeft uitgetest in partnership met technologiegigant Tencent).