Tijdens het boekjaar 2010/11, dat afliep op 31 maart, zag de Groep Colruyt zijn geconsolideerde omzet stijgen met 7,8% tot 7.280,1 miljoen euro. De brutowinst van de groep steeg met 7,9% naar 1.832,6 miljoen euro, goed voor een brutowinstmarge van 25,17% (tegenover 25,16% vorig boekjaar). De marge kwam echter in het tweede semester onder druk te staan als gevolg van de toenemende kostprijsinflatie die de groep slechts deels kon doorrekenen aan de eindconsument. De winst van het boekjaar bedroeg 2,6% of ‘maar’ 337,9 miljoen euro, minder dan de 346 miljoen euro die Colruyt zelf naar voren had geschoven.
“Zeer concurrentieel klimaat”
“We houden consequent vast aan onze ‘laagste prijzen’-strategie”, zegt financieel directeur Wim Biesemans. “In een inflatoir en zeer concurrentieel klimaat staan we als retailer aan het einde van de consumptieketting, waardoor we de stijging van de grondstofprijzen slechts ten dele en met vertraging kunnen doorrekenen naar de eindconsument.”
Aan het einde van het boekjaar baatte de groep in België en Luxemburg 221 Colruyts, 74 Okay’s, 7 Bio-Planets en 42 non-food vestigingen (DreamLand – inclusief Frankrijk – en DreamBaby) uit in eigen beheer. In Frankrijk bestaan de retailactiviteiten uit 54 winkels.
Detailhandel: omzetgroei
Het segment van de detailhandel vertegenwoordigt 77,1% van de geconsolideerde omzet. De Colruyt-winkels realiseerden een mooie omzetstijging van 6,4%. Tijdens het boekjaar 2010/11 zetten die winkels 4.690,9 miljoen euro om (versus 4.409,3 miljoen euro vorig boekjaar). “De slechte weersomstandigheden tijdens de kerst- en Nieuwjaarsperiode en de daaruit voortvloeiende omzetderving hebben bovendien aanleiding gegeven tot additionele operationele kosten. De consistente ‘laagste prijzen’-strategie en de focus op klantvriendelijkheid en service resulteerden in een verdere stijging van het marktaandeel tot 24,48% (kalenderjaar 2010).” Ook Okay en Bio-Planet blijven sterk presteren met een omzetgroei van 18,7% tot 418 miljoen euro.
In Frankrijk groeide de omzet van de geïntegreerde winkels met 9,6% tot 163,8 miljoen euro. “Het concept waarbij Colruyt de laagste prijs voor alle nationale merken garandeert, wint steeds meer bekendheid bij de klanten. Daarnaast is de Franse markt nog steeds onder invloed van een verhoogde prijsconcurrentie en dit in het bijzonder op de nationale merken”, zegt de financieel directeur.
De omzet van de non-food detailhandel DreamLand en DreamBaby steeg met 9,5%, waardoor de totale omzet afklokte op 214,8 miljoen euro. “De gestegen omzet is te danken aan de opening van 4 nieuwe Dreamland-winkels.”
Spar Retail evolueert gunstig
De Belgische groothandelsactiviteit groeide met 10,9%. “Die groei werd in belangrijke mate beïnvloed door onze Spar-groothandelsactiviteit, waar zowel de omzetgroei als de gerealiseerde bedrijfswinst gunstig evolueerde. Spar heeft dankzij de gezamenlijke inspanningen van onze zelfstandige ondernemers en alle medewerkers van Spar Retail een succesvol jaar gekend. We zijn er samen in geslaagd om onze beider rentabiliteit verder te verbeteren én te groeien in omzet en marktaandeel, en dat in een zeer prijscompetitieve markt”, aldus nog Wim Biesemans.
In Frankrijk daalde de omzet van de foodservice en de groothandelsactiviteiten met 1,9% tot 575,5 miljoen euro. De foodservice-activiteit kende een overgangsjaar met de integratie van de vele acquisities en de uitstap uit de Codi-Cash zelfbedieningswinkels.
Kwart omzetgroei bij DATS24
Ook de keten van goedkope benzinestations DATS24 kende een prima jaar. De omzet steeg met 24,8% ten opzichte van het vorige boekjaar. Een gevolg van de volumegroei (+6%), aangezwengeld door de stijgingen in de literprijs (+18%).
Update: beursreactie
Ondanks alle positieve cijfers, focusten de beleggers zich enkel op de winst die lichtjes onder de prognoses bleef. Het Colruytaandeel zakte meteen 15% naar 34,2 euro.