Stijgingen over gehele lijn
De omzet van Colruyt steegt met 4,6 procent naar 4,3 miljard euro, waar analisten 4,2 miljard euro hadden voorspeld. De bedrijfswinsten voor belastingen stegen met 10,4 procent naar 254,7 miljoen euro en de nettowinst steeg met 9,7 procent naar 176,2 miljoen euro. Op dat vlak doet Colruyt het uitzonderlijk goed, want analisten hadden zowel voor de bedrijfswinst als bij de nettowinst een stijging van slechts drie procent verwacht.
Het sterkste onderdeel van de Colruyt Groep zijn en blijven de gelijkname winkels: het marktaandeel van het enseigne Colruyt steeg naar 26,1 procent, waarbij de omzet steeg met vier procent naar 2,7 miljard euro. Daarmee doet het beter dan de concurrentie. Vooral Carrefour zou het grootste slachtoffer zijn van de stijging bij Colruyt.
De divisie ‘groothandel & foodservice’, waaronder ook Spar valt, had een omzet van 725 miljoen euro (+5,2%). De divisie ‘overige activiteiten’, met vooral DATS24-tankstations, had de kleinste omzetgroei met 1,3 procent. Volgens Colruyt is die beperkte groei te wijten aan de prijzenslag met andere tankstations.
Colruyt blijft toch voorzichtig
Colruyt verwacht de sterke groei evenwel niet te kunnen doortrekken tijdens de rest van het jaar en blijft dan ook voorzichtig in verband met de winstprognoses. Vorig jaar had de groep een winst van 353,7 miljoen euro, voor dit jaar mikt de keten op 360 miljoen euro.
“Wij zijn permanent bezig met onze kosten te beheersen“, zegt financieel directeur Marc Hofman aan De Tijd. “Omdat de inflatie van de voedingsprijzen beperkt blijft, is de strijd met de leveranciers gekalmeerd. Maar de prijzen blijven wel stijgen, en het consumentenvertrouwen zit nog steeds op negatief terrein. Daarom blijven we bij onze eerdere prognose.”