Cristal Alken wordt voortaan nationaal op de kaart gezet. Eigenaar Heineken ziet er immers voldoende potentieel in, omdat de verkoop van het Limburgse pilsbier jaar na jaar toeneemt met 5% à 10%, hoewel de biermarkt krimpt.
In het nieuw
“Het succes heeft vooral te maken met het hoppige karakter van Cristal. Dat valt blijkbaar in de smaak bij consumenten, die meer en meer op zoek gaan naar authentieke producten. Bovendien is Cristal nog een van de weinige Belgische pilsbieren die met zijn bittere en hoprijke smaak refereert naar de typische Tsjechische pils”, zei marketingdirecteur Jan Bosselaers tegen Made in Limburg. De brouwerij in Alken zou liefst twintig miljoen euro aan investeringen tegemoet mogen zien in de komende twee jaar.
Om de nationale lancering te ondersteunen, wordt Cristal in het nieuw gestopt met een nieuw etiket, een nieuw logo en een nieuw glas. Verder stijgt het alcoholgehalte van 4,8% naar 5,0%. Volgens het bedrijf zal dat laatste echter niets wijzigen aan de smaak.
De nieuwe marketingcampagne om het bier nationaal te lanceren, ging van start met het uitdelen van gratis flesjes pils aan de Alkenaren.