Nog nooit was de rol van HR zo cruciaal als vandaag: het departement vervult een sleutelfunctie voor bedrijven in een volatiele wereld met een oververhitte arbeidsmarkt. Bij Coca-Cola Europacific Partners is dat niet anders.
Raadgever en aandrijver
“HR is het departement waar je de beste jobs ter wereld vindt momenteel”, zegt Vincent Van Oevelen, Director People & Culture Belgium & Luxembourg bij Coca-Cola Europacific Partners. “De rol van HR was nooit zo belangrijk en relevant als nu. Kijk naar de arbeidsmarkt, die oververhit is. De wereld rond ons is enorm volatiel. Studies wijzen uit dat mensen minder en minder vertrouwen hebben in wat de overheid hen vertelt, ze hebben nog het meest vertrouwen in hun werkgever. Je neemt dus een belangrijke plek in.”
Bedrijven hebben de juiste mensen nodig op de juiste plaats, om de enorme uitdagingen aan te gaan waarmee ze geconfronteerd worden. “Denk aan de loonindexering die eraan komt in januari, de moeilijke negotiaties voor iedereen in de leverketen… Onder die gigantische druk vervult HR de rol van raadgever en aandrijver. Het departement is cruciaal geworden voor het welslagen van alle doelstellingen die je hebt in een onderneming. Ik vergelijk het een beetje met de consigliere die in The Godfather de adviseur én de rechterhand is van de familie Corleone – maar dan zonder de criminele connotatie”, lacht Van Oevelen.
Sterk familiegevoel
Bij Coca-Cola Europacific Partners heet het HR-departement ‘People & Culture’. “Wij willen veel verder gaan dan de klassieke benadering. We willen echt kijken hoe we de mensen kunnen ondersteunen in hun werk, maar ook de cultuur binnen het bedrijf versterken. Het is meer dan semantiek. Mensen hebben pieken en dalen in hun leven. Het gaat om een goeie begeleiding bij de pieken – wat eerder makkelijk is – maar ook bij de dalen. Een mens is meer dan wat hij toont op het werk. Dat inlevingsvermogen zit wel in het DNA van ons bedrijf.”
Wat maakt Coca-Cola tot een aantrekkelijke werkgever? “Je komt voor de merken en je blijft voor de mensen. Dat is een cliché maar het is wel waar. Men aanziet Coca-Cola vaak voor een Amerikaans bedrijf dat keihard op targets en cijfers stuurt, maar er loopt hier amper een Amerikaan rond, het is een heel Belgisch bedrijf. Hier heerst een sterk familiegevoel. Dat brengt met zich mee dat we er ons in moeilijke momenten samen doorheen kunnen slaan.”
Focus op groei
Zoals veel – zeker beursgenoteerde – FMCG-bedrijven is Coca-Cola Europacific Partners prestatiegericht. “Mensen halen erkenning en voldoening uit prestaties.” Drie factoren maken voor Vincent Van Oevelen het verschil: “Ten eerste is er de focus op groei voor het individu en de teams. Ten tweede de aandacht voor veiligheid: fysieke integriteit en mentaal welzijn. En ten derde inclusiviteit. We spreken niet over diversiteit, want dat polariseert. Inclusie betekent: een plek zijn waar alle mensen zich thuis voelen. Dan kan je mensen doen schitteren. En dan blijven ze.”
Of FMCG als sector aantrekkelijk genoeg is? “Sommige kandidaten zijn kritisch over de rol van FMCG, denk aan duurzaamheidsdoelstellingen, de druk op het klimaat. Maar de snelheid is wel een troef: je kan hier op korte termijn inspelen op noden van een klant of een gat in de markt. Je mag ook fouten maken. En eten en drinken zijn er altijd nodig.”
Inspirerende cases
Hoe Coca-Cola Europacific Partners de uitdagingen op de arbeidsmarkt aanpakt en welke rol de afdeling People & Culture daarin speelt? Dat komt Vincent Van Oevelen uiteenzetten op het HR & People Congress van RetailDetail, op 13 oktober in Antwerpen. Een congres met verder ook inspirerende cases van onder andere Colruyt Group, IKEA, JBC en Lidl. Via de knop hieronder vind je meer info over het programma en kan je tickets bestellen.