Vanaf nu bevatten de meest verkochte waterflessen van Evian al 50% gerecycleerde PET, en het watermerk ligt op koers om 100% gerecycleerde flessen te gebruiken tegen 2025. “De oplossing zit in het flesje zelf”, volgens countrymanager Maarten Van Leeuwen van Danone Waters.
Circulair model
“Als wereldmerk wil Evian zijn verantwoordelijkheid nemen. Voor ons is dit een opportuniteit, want met onze schaal kunnen we een echte impact creëren”, zegt de topman. In 2018 engageerde de groep Danone zich om tegen 2025 enkel nog circulaire verpakkingen te gebruiken. Nu plaatst de producent een eerste versnelling: de Evian-flessen van 1,5 liter, 1 liter en 75 centiliter bevatten voortaan 50% gerecycleerde PET. De 8-liter bidon van zustermerk Volvic zal vanaf april zelfs uit 100% gerecycleerde PET gemaakt zijn. De Evian fabriek is al CO2-neutraal en 70% van het transport gebeurt per trein.
“We worden minder afhankelijk van fossiele grondstoffen en we stoten minder CO2 uit. We willen van een lineair naar een circulair model evolueren. Plasticflessen worden onze grondstof, op termijn hoeven we dan geen nieuw plastic meer te produceren. De oplossing van het plasticprobleem zit in het flesje zelf.” De fabrikant wil ook de consument mee in dit verhaal betrekken: “We willen menen motiveren om afval te sorteren, want we hebben die flessen nodig.” Er staat dan ook een duidelijke boodschap op de verpakking, want Belgen zijn met 87% wel de beste leerlingen van de sorteerklas, maar voor de overige 13% is een extra inspanning nodig. Vooral buitenhuisconsumptie leidt nog tot fout (of niet) sorteren.
Technologische innovatie
Dit is slechts een eerste stap, benadrukt Van Leeuwen. “We kunnen dit niet alleen. We nemen het voortouw om een debat op gang te brengen, een beweging op te starten. Onze ambitie creëert opportuniteiten voor de industrie. Als anderen volgen, bouwen we voldoende schaal voor een rendabel businessmodel. Dan zal technologische innovatie snel volgen.” Vandaag is het nog niet mogelijk om PET eindeloos voor de volle 100% te recycleren, maar de industrie beweegt snel. Evian werkt al samen met internationale spelers als het Canadese Loop Industries en de Ellen MacArthur Foundation en roept collega’s op om zich aan te sluiten.
“Dit is een investering, maar ze is noodzakelijk,” besluit Van Leeuwen: “We kunnen onze verantwoordelijkheid niet ontkennen. We zien dit overigens niet als een competitief voordeel. Integendeel: hoe meer collega’s meedoen, hoe goedkoper het zal worden. Ik droom van het kantelpunt waarop R-PET goedkoper wordt dan nieuw plastic.”