Brekend foodretailnieuws? Vergeet het maar: niks dan geruchten, vuile insinuaties en loze speculatie, deze week. Kwakkels, gewoon. In het geheel onwaar, en niet eens goed gevonden. Zeg dat Filet Pur het gezegd heeft.
Rollend over straat
Aan leugens geen gebrek de afgelopen week. Wat de media allemaal durven publiceren zonder simpele factcheck, je houdt het gewoon niet voor mogelijk. En RetailDetail deed z’n duit in het zakje, wat had u gedacht? Pas op, het nieuws dat Albert Heijn vorig jaar de symbolische grens van één miljard euro Belgische omzet doorbrak, is helemaal waar, tot op de cent. Heeft Marit van Egmond namelijk zelf gezegd, en ze kan het weten.
Maar het statement van Appie over dat conflict met leveranciers Nestlé en Mora, tja, dat was een verzinsel. Dat de producent van KitKat en Nescafé de prijzen met zomaar eventjes 20% wil verhogen, is gewoonweg uit de lucht gegrepen. Althans volgens de fabrikant, die er uit pure frustratie zelfs een persbericht over uitstuurde. Sfeer is goed, daar.
Dat merkfabrikanten en retailers elkaar afdreigen aan de onderhandelingstafel en als ultiem drukkingsmiddel bestellingen of leveringen stopzetten, dat behoort tot de mooie tradities van de sector. Maar dat ze bekvechtend over straat rollen terwijl iedereen het ziet, dat is tamelijk uitzonderlijk. Boeiend spektakel, wel. Ontluisterend, dat ook.
Fake verzinsels
De bewering van Delhaize, dat ze de allereerste Belgische foodretailer zijn die het kasticket digitaliseert, was dat ook geen verzinsel dan? Moesten we toch even nakijken: het is een kwestie van definitie. Want shoppers die geregeld over de vloer komen bij Ikea, ZEB, A.S.Adventure of in een afhaalpunt van Collect&Go, die hebben al lang geen papieren ticket meer in handen gehad. Maar ja, dat zijn geen supermarkten, hé? Oké dan. Bon, het zijn uiteraard die 3864 bomen waar het om gaat. Nu die domme papieren bonnenboekjes met SuperPluspunten nog, mensen. We gaan er komen.
Heel boos zijn ze bij Delhaize intussen op insinuaties die in De Tijd verschenen. De doorgaans ernstige krant ging veel te kort door de bocht: het vertrek van de operationeel directeur en het halve logistieke managementteam heeft namelijk helemaal niks te maken met het gegeven dat de operaties en de logistiek de afgelopen tijd behoorlijk mank liepen, benadrukt de retailer. Fake news! Dat hebben we genoteerd. U toch ook?
Bodemloze put
Nog veel bozer zijn ze bij Metro en Makro omwille van andere insinuaties in diezelfde zalmroze zakenkrant. Dat de Duitse voedingsgroep z’n Belgische activiteiten zou willen verkopen? Slechts geruchten en speculaties, reageert lokaal topman Vincent Nolf. En inderdaad, zeg nu zelf: hoe verkoop je in vredesnaam een bodemloze put vol ellende? Daar zal nog een flinke som bovenop moeten, valt te vrezen.
Wie geeft er nog een cent voor de overlevingskansen van de cash & carry formule? Al bijna zes jaar geleden schreef ik daar een nogal scherpe opinie over die toen in Wommelgem in heel wat verkeerde keelgaten schoot. Begrijpelijk. Maar eerlijk gezegd: fundamenteel is er sindsdien relatief weinig veranderd, toch? Ze rekken de doodsstrijd van de palliatieve patiënt wel erg lang. De eigen medewerkers hebben het vechten intussen opgegeven, melden de bonden. Tja.
Grote dozen
De suggestie dat niemand minder dan Jumbo geïnteresseerd zou kunnen zijn in deze panden – gesteld dat ze inderdaad op de markt zouden komen, wat dus voor alle duidelijkheid absoluut niet het geval is – klinkt echter tamelijk vergezocht. Zo’n Makro-locatie biedt plaats voor wel vijf vestigingen van Jumbo Foodmarkt naast elkaar. Of maken ze er een mini-shopping van, met Hema en La Place erbij? Zelfs dan is er nog ruimte over.
Platgooien en er mooie retailparken van maken, daar moet toch een vastgoedontwikkelaar voor te vinden zijn? Of zouden gigantische buitenlandse big box retailers belangstelling kunnen hebben? Hallo, Hornbach? Hallo, Costco? Je weet maar nooit. Het zou een interessante ontwikkeling kunnen zijn. Voor retailjournalisten, tenminste. Maar oké, we zijn aan het speculeren voor het kalf verdronken en de beer geschoten is. Mogen we niet doen. Sorry!
Namaak is top
Het product is verbazend vals, volledig nep, helemaal onecht en toch zijn ze zo fier als een gieter bij Nestlé: ik werd uitgenodigd in de boardroom van de verder zo goed als lege hoofdzetel van de multinational om me er met m’n eigen smaakpapillen van te vergewissen dat die Vuna van Garden Gourmet werkelijk niet van de échte, bedreigde tonijn te onderscheiden is. Namaak als uniek verkoopargument. Knap staaltje voedingstechnologie van morgen, het mag gezegd.
Ze leveren meteen ook het bewijs dat de voedingssector nog wel degelijk een toekomst heeft. Iets waar ze bij de collega’s van Unilever serieus aan lijken te twijfelen. Daar denken ze namelijk de kwakkelende resultaten te redden door hun foodmerken te verkopen en al hun geld in verzorgingsproducten te steken. Maar dat ongevraagde bod op Sensodyne & co gaat dus niet door. Een pijnlijke afgang voor CEO Alan Jope, die nu in de wandelgangen Alan Joke wordt genoemd.
Blablabla
Kijk, bij Nestlé werken 3000 wetenschappers aan innovatie, waarvan 300 louter op plantaardig. Bij Unilever kochten ze De Vegetarische Slager, en toen bleef het stil. De resultaten en de beurskoersen spreken boekdelen. Vrijblijvende tip: misschien moet meneer Jope dat boek over The Future of Food maar eens lezen, het is immers verkrijgbaar in een uitstekende Engelse vertaling en het kost géén geld, toch zeker in vergelijking met de bijna 60 miljard euro die hij door het raam wilde gooien. En we geven volumekorting voor grotere bestellingen.
De zoveelste in de rij die de rijen aan de kassa wil afschaffen, tot slot, dat is Aldi. Ook een mooi voorbeeld van copycatgedrag: de winkel die ze afgelopen week in Londen openden, imiteert de ‘just walk out’-technologie van Amazon, immers. Straks ook in Utrecht. Bij Carrefour gaan ze de omgekeerde weg op: daar openen ze in steeds meer Franse winkels een Blablabla caisse. Echt waar. En babbelen, dat kunnen ze daar, wat had u gedacht?
Corona beu
Ook plagiaat, uiteraard: een schaamteloze kopie van die fameuze kletskassa’s van Jumbo. Onze vertalers wisten nooit hoe ze die gekke Hollandse term een beetje convenabel naar het Frans vertaald moesten krijgen. Nu wel, dus. Een pluim voor de copywriters in Massy!
En om helemaal af te sluiten ook een shoutout naar de beenhouwers van de AD Delhaize in Heist: die hebben het zodanig gehad met dat virus dat ze hun cordon bleu voortaan ‘corona beu’ noemen. Het is een hit op sociale media, waarvoor proficiat. Moed houden, mensen. Nog enkele weken doorbijten, naar het schijnt. We komen erdoor. Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.