Fons Van Dyck: “Retailers zijn zelf A-merk geworden”

Fons Van Dyck: “Retailers zijn zelf A-merk geworden”

In zijn gesmaakte wekelijkse column op dinsdag in De Standaard zoomt expert Fons Van Dyck, expert in branding & communications en tevens managing director bij Think BBDO, in op het retaillandschap naar aanleiding van de komst van Albert Heijn vorige week naar Brasschaat. En hij komt tot een opvallende conclusie.

Huismerken: van geduchte concurrent…

De komst van de Nederlandse retailketen leidde niet alleen tot prijsverlagingen in de nabijgelegen Delhaize en Colruyt, zo stelt Van Dyck, maar ook tot een grotere focus op de huismerken: “Ook voor de klassieke A-merken wordt de strijd steeds meer op het scherp van de snee gevoerd door de huismerken van de supermarkten (…). Albert Heijn is hiermee niet uniek, ook andere retailers als Delhaize zetten steeds zwaarder in op de eigen merken. Zij worden een te duchten concurrent voor klassieke A-merken.”


Om te vervolgen: “Private labels of huismerken waren in het verleden vooral een manier om de consument een goedkoper alternatief voor A-merken aan te bieden. Daarnaast garandeerden ze supermarkten enige onafhankelijkheid ten aanzien van merkfabrikanten en een hogere winstmarge. Ondertussen draaien huismerken niet louter rond prijs, en zijn ze niet alleen een belangrijk wapen om de portemonnee maar ook de harten van de consument te veroveren. De consument vandaag is niet alleen op zoek naar een scherpe prijs, maar verwacht ook kwaliteit en service.”


Nog steeds volgens de merkenspecialist is die beweging de Belgische retailers alvast niet ontgaan: “Vandaag positioneren ze zich op het snijpunt van prijs en 'value', een combinatie van kwaliteit en service. Elk met hun eigen aanpak en submerken. Colruyt profileert zich nog steeds met de laagste prijzen, maar trekt ook de kaart van duurzaam ondernemen, zowel op het vlak van mobiliteit, milieu en energie als maatschappelijke projecten. Delhaize, van oudsher geassocieerd met kwaliteit maar ook duur, kondigde voor de tweede maal op rij een hele reeks prijsverlagingen aan, waarmee het zijn dure prijsimago achter zich laat. Onderaan de markt volgde de tegenovergestelde beweging. Prijsdiscounters Aldi en Lidl vullen hun scherpe prijsimago aan met kwaliteit. 'Hoge kwaliteit, lage prijzen', klinkt het bij beide.”

…tot A-merk

“Het mag duidelijk zijn dat supermarkten meer dan vroeger de macht naar zich toetrekken en stilaan supermachten worden”, betoogt Fons Van Dyck. Hij verwijst daarvoor naar de Verenigde Staten, waar het marketingvakblad Advertising Age retailer Walmart omschrijft als de echte “regulator” inzake duurzaam ondernemen: “Walmart legt zijn leveranciers strengere eisen inzake duurzaamheid op. Daarnaast is er een verscherpte focus op gezonde voeding en wil het natrium, vet en suiker in voedingsmiddelen terugschroeven. Ook werkt het aan een 'sustainable product index' of een index van groene merken. De distributeur die de rol van de overheid op zich neemt.”


“Dergelijke acties bewijzen nogmaals dat retailers meer dan een doorgeefluik voor A-merken geworden zijn, meer dan de P van Plaats die ze van Kotler in de marketingmix toegewezen kregen. Sterker nog, ze zijn zelf een A-merk geworden”, stelt de merkenspecialist.
En dus rijst de vraag welke toekomst de A-merken nog rest. “Ze zullen niet alleen op een inventieve manier moeten omgaan met de supermarkten, die zowel concurrent als bondgenoot zijn. Nog meer zullen ze moeten inzetten op innovatie en ‘branding’ voor hun eigen merken, om aldus de huismerken steeds een stap voor te blijven. Uiteindelijk kiest de klant voor het beste totaalaanbod, voor diegene die het meeste waarde biedt. Het supermerk”, besluit Fons Van Dyck.

In zijn gesmaakte wekelijkse column op dinsdag in De Standaard zoomt expert Fons Van Dyck, expert in branding & communications en tevens managing director bij Think BBDO, in op het retaillandschap naar aanleiding van de komst van Albert Heijn vorige week naar Brasschaat. En hij komt tot een opvallende conclusie.

Huismerken: van geduchte concurrent…

De komst van de Nederlandse retailketen leidde niet alleen tot prijsverlagingen in de nabijgelegen Delhaize en Colruyt, zo stelt Van Dyck, maar ook tot een grotere focus op de huismerken: “Ook voor de klassieke A-merken wordt de strijd steeds meer op het scherp van de snee gevoerd door de huismerken van de supermarkten (…). Albert Heijn is hiermee niet uniek, ook andere retailers als Delhaize zetten steeds zwaarder in op de eigen merken. Zij worden een te duchten concurrent voor klassieke A-merken.”


Om te vervolgen: “Private labels of huismerken waren in het verleden vooral een manier om de consument een goedkoper alternatief voor A-merken aan te bieden. Daarnaast garandeerden ze supermarkten enige onafhankelijkheid ten aanzien van merkfabrikanten en een hogere winstmarge. Ondertussen draaien huismerken niet louter rond prijs, en zijn ze niet alleen een belangrijk wapen om de portemonnee maar ook de harten van de consument te veroveren. De consument vandaag is niet alleen op zoek naar een scherpe prijs, maar verwacht ook kwaliteit en service.”


Nog steeds volgens de merkenspecialist is die beweging de Belgische retailers alvast niet ontgaan: “Vandaag positioneren ze zich op het snijpunt van prijs en 'value', een combinatie van kwaliteit en service. Elk met hun eigen aanpak en submerken. Colruyt profileert zich nog steeds met de laagste prijzen, maar trekt ook de kaart van duurzaam ondernemen, zowel op het vlak van mobiliteit, milieu en energie als maatschappelijke projecten. Delhaize, van oudsher geassocieerd met kwaliteit maar ook duur, kondigde voor de tweede maal op rij een hele reeks prijsverlagingen aan, waarmee het zijn dure prijsimago achter zich laat. Onderaan de markt volgde de tegenovergestelde beweging. Prijsdiscounters Aldi en Lidl vullen hun scherpe prijsimago aan met kwaliteit. 'Hoge kwaliteit, lage prijzen', klinkt het bij beide.”

…tot A-merk

“Het mag duidelijk zijn dat supermarkten meer dan vroeger de macht naar zich toetrekken en stilaan supermachten worden”, betoogt Fons Van Dyck. Hij verwijst daarvoor naar de Verenigde Staten, waar het marketingvakblad Advertising Age retailer Walmart omschrijft als de echte “regulator” inzake duurzaam ondernemen: “Walmart legt zijn leveranciers strengere eisen inzake duurzaamheid op. Daarnaast is er een verscherpte focus op gezonde voeding en wil het natrium, vet en suiker in voedingsmiddelen terugschroeven. Ook werkt het aan een 'sustainable product index' of een index van groene merken. De distributeur die de rol van de overheid op zich neemt.”


“Dergelijke acties bewijzen nogmaals dat retailers meer dan een doorgeefluik voor A-merken geworden zijn, meer dan de P van Plaats die ze van Kotler in de marketingmix toegewezen kregen. Sterker nog, ze zijn zelf een A-merk geworden”, stelt de merkenspecialist.
En dus rijst de vraag welke toekomst de A-merken nog rest. “Ze zullen niet alleen op een inventieve manier moeten omgaan met de supermarkten, die zowel concurrent als bondgenoot zijn. Nog meer zullen ze moeten inzetten op innovatie en ‘branding’ voor hun eigen merken, om aldus de huismerken steeds een stap voor te blijven. Uiteindelijk kiest de klant voor het beste totaalaanbod, voor diegene die het meeste waarde biedt. Het supermerk”, besluit Fons Van Dyck.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top