Vanaf januari 2018 kunt u via een online platform zelf de prijs en samenstelling bepalen van de melk die u bij Carrefour koopt. In Frankrijk verkoopt de coöperatieve vereniging “Wie is de baas?” inmiddels ook biologische boter, pizza en appelsap.
Baas in eigen frigo
Hoeveel mag de melk die u drinkt kosten? Betaalt u graag wat meer voor duurzaam geproduceerde of extra gezonde melk? Gunt u de boer een centje meer voor de zorg waarmee hij zijn koeien omringt? Vanaf januari volgend jaar kunnen consumenten melk drinken die volledig beantwoordt aan wat voor hen belangrijk is, als ze die tenminste komen via het online platform van “het merk van de consument”. Dat peilt middels een reeks vragen naar de wensen van de consument, maar uiteraard geldt: hoe hoger de eisen, hoe duurder de melk. De uiteindelijke prijs schommelt tussen 0,64 en 1,16 euro.
Het idee om de consument te betrekken bij de prijssetting komt overwaaien uit Frankrijk. Initiatiefnemer is de coöperatieve vereniging “Wie is de baas?”, die intussen ook andere voedingswaren op maat van de Franse consument verdeelt. “Het succes van ‘La marque du consommateur’ overtreft onze stoutse verwachtingen,” vertelt geestelijke vader Nicolas Chabanne. “We hoopten vijf miljoen liter melk per jaar te kunnen verkopen. Dat blijkt inmiddels een vijfvoud te zijn.”
100% van bij ons
Dat succes hoopt de coöperatie nu over te doen in België, met melk die begin volgend jaar in de rekken van Carrefour te vinden zal zijn. Sylviane Bockourt (ex-Carrefour, ex-AB InBev) trekt de Belgische kar en hoopt op voldoende respons van de consument om 100% Belgische, ‘eerlijke’ melk op de markt te brengen.
“We kunnen al rekenen op een netwerk van tweehonderd Belgische landbouwers en ook melkproducent Inex en verpakkingsreus Tetrapak werken mee. We willen snel een aparte coöperatie oprichten, met uitsluitend Belgische consumenten als aandeelhouders.” Een aandeel zal 1 euro kosten, klinkt het.
De vraag naar duurzame melk klinkt immers steeds luider, stelt Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve: “De klant wil weten waar de producten die hij bij ons koopt vandaan komen. Met dit initiatief gaan we nog verder, want de klant krijgt daadwerkelijk inspraak en beslissingsrecht.”