Onderzoek positief over “snoeptaks” | RetailDetail

Onderzoek positief over “snoeptaks”

Onderzoek positief over “snoeptaks”

Volgens onderzoek van de Universiteit Gent zou een belasting op vetrijke snacks, snoep en suikerhoudende dranken er op termijn voor zorgen dat de regering kan besparen op de gezondheidszorg.

Minder medische kosten

Zo'n "snoeptaks" zou ervoor kunnen zorgen dat consumenten minder snel naar dat soort producten zullen grijpen, wat zijn effect zal hebben op de gezondheidszorg. "Want met zo'n taks zouden we gezonder eten en dus zouden heel wat aandoeningen minder vaak voorkomen: hartziekten, diabetes, beroertes en sommige kankers", zegt professor Lieven Annemans in de kranten. "Daardoor vallen de medische kosten voor die aandoeningen weg."

 

De onderzoekers willen wel benadrukken dat het om een theoretisch onderzoek gaat, maar ze vragen toch aan politici om grondig na te denken over een belasting op ongezonde voeding. "Uit ons onderzoek blijkt immers dat landen die een belasting op ongezonde voeding goed voorbereiden, in hun opzet slagen."

 

"Globaal preventieplan"

Finland is volgens hen het beste voorbeeld, waar zowel de industrie als de consument betrokken waren bij de opzet van de belasting en het protest dus beperkt bleef. In Finland werd ook vanaf dag één duidelijk gemaakt dat het de bedoeling was om met de belasting de kosten van de gezondheidszorg naar beneden te krijgen.

 

Annemans en zijn collega professor Ignaas Devisch stellen dan ook voor om de inkomsten van de taks te gebruiken om fruit en groenten goedkoper te maken. "Armere mensen kopen vaak goedkope producten en die zijn vaak minder gezond", verklaart Annemans. "Zij zouden dus het sterkst worden getroffen door zo'n snoeptaks. Daarom moeten de inkomsten van de taks worden gebruikt voor subsidies voor groenten en fruit, en voor campagnes rond gezonde voeding op maat van de groepen die ze het hardst nodig hebben."

 

"Het moet passen in een globaal preventieplan dat de bedoeling heeft om de problematiek grondig aan te pakken. Het mag dus niet dienen als symptoombestrijding door snel de taks in te voeren en met de opbrengst ervan iets helemaal anders te doen", valt Devisch hem bij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.