Onderzoek positief over “snoeptaks”

Onderzoek positief over “snoeptaks”

Volgens onderzoek van de Universiteit Gent zou een belasting op vetrijke snacks, snoep en suikerhoudende dranken er op termijn voor zorgen dat de regering kan besparen op de gezondheidszorg.

Minder medische kosten

Zo'n "snoeptaks" zou ervoor kunnen zorgen dat consumenten minder snel naar dat soort producten zullen grijpen, wat zijn effect zal hebben op de gezondheidszorg. "Want met zo'n taks zouden we gezonder eten en dus zouden heel wat aandoeningen minder vaak voorkomen: hartziekten, diabetes, beroertes en sommige kankers", zegt professor Lieven Annemans in de kranten. "Daardoor vallen de medische kosten voor die aandoeningen weg."

 

De onderzoekers willen wel benadrukken dat het om een theoretisch onderzoek gaat, maar ze vragen toch aan politici om grondig na te denken over een belasting op ongezonde voeding. "Uit ons onderzoek blijkt immers dat landen die een belasting op ongezonde voeding goed voorbereiden, in hun opzet slagen."

 

"Globaal preventieplan"

Finland is volgens hen het beste voorbeeld, waar zowel de industrie als de consument betrokken waren bij de opzet van de belasting en het protest dus beperkt bleef. In Finland werd ook vanaf dag één duidelijk gemaakt dat het de bedoeling was om met de belasting de kosten van de gezondheidszorg naar beneden te krijgen.

 

Annemans en zijn collega professor Ignaas Devisch stellen dan ook voor om de inkomsten van de taks te gebruiken om fruit en groenten goedkoper te maken. "Armere mensen kopen vaak goedkope producten en die zijn vaak minder gezond", verklaart Annemans. "Zij zouden dus het sterkst worden getroffen door zo'n snoeptaks. Daarom moeten de inkomsten van de taks worden gebruikt voor subsidies voor groenten en fruit, en voor campagnes rond gezonde voeding op maat van de groepen die ze het hardst nodig hebben."

 

"Het moet passen in een globaal preventieplan dat de bedoeling heeft om de problematiek grondig aan te pakken. Het mag dus niet dienen als symptoombestrijding door snel de taks in te voeren en met de opbrengst ervan iets helemaal anders te doen", valt Devisch hem bij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top