Onderzoek positief over “snoeptaks”

Onderzoek positief over “snoeptaks”

Volgens onderzoek van de Universiteit Gent zou een belasting op vetrijke snacks, snoep en suikerhoudende dranken er op termijn voor zorgen dat de regering kan besparen op de gezondheidszorg.

Minder medische kosten

Zo'n "snoeptaks" zou ervoor kunnen zorgen dat consumenten minder snel naar dat soort producten zullen grijpen, wat zijn effect zal hebben op de gezondheidszorg. "Want met zo'n taks zouden we gezonder eten en dus zouden heel wat aandoeningen minder vaak voorkomen: hartziekten, diabetes, beroertes en sommige kankers", zegt professor Lieven Annemans in de kranten. "Daardoor vallen de medische kosten voor die aandoeningen weg."

 

De onderzoekers willen wel benadrukken dat het om een theoretisch onderzoek gaat, maar ze vragen toch aan politici om grondig na te denken over een belasting op ongezonde voeding. "Uit ons onderzoek blijkt immers dat landen die een belasting op ongezonde voeding goed voorbereiden, in hun opzet slagen."

 

"Globaal preventieplan"

Finland is volgens hen het beste voorbeeld, waar zowel de industrie als de consument betrokken waren bij de opzet van de belasting en het protest dus beperkt bleef. In Finland werd ook vanaf dag één duidelijk gemaakt dat het de bedoeling was om met de belasting de kosten van de gezondheidszorg naar beneden te krijgen.

 

Annemans en zijn collega professor Ignaas Devisch stellen dan ook voor om de inkomsten van de taks te gebruiken om fruit en groenten goedkoper te maken. "Armere mensen kopen vaak goedkope producten en die zijn vaak minder gezond", verklaart Annemans. "Zij zouden dus het sterkst worden getroffen door zo'n snoeptaks. Daarom moeten de inkomsten van de taks worden gebruikt voor subsidies voor groenten en fruit, en voor campagnes rond gezonde voeding op maat van de groepen die ze het hardst nodig hebben."

 

"Het moet passen in een globaal preventieplan dat de bedoeling heeft om de problematiek grondig aan te pakken. Het mag dus niet dienen als symptoombestrijding door snel de taks in te voeren en met de opbrengst ervan iets helemaal anders te doen", valt Devisch hem bij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top