Thailand wil een eind maken aan “slavernij op vissersboten” | RetailDetail

Thailand wil een eind maken aan “slavernij op vissersboten”

Thailand wil een eind maken aan “slavernij op vissersboten”

Thailand wil dat de uitbuiting van illegale arbeiders op vissersboten stopt. De maatregelen komen er na wereldwijde verontwaardiging over "bloedscampi", die vorig jaar flink wat supermarkten tot actie dwong.

Komaf maken met "lange traditie van uitbuiting"

Berichten van migranten uit Myanmar en Cambodja over slaafse omstandigheden aan boord van de Thaise vissersboten leidden vorig jaar tot flink wat internationaal protest van mensenrechtenactivisten en VN-organisaties. De verontwaardiging was zo groot dat heel wat distributeurs - in ons land onder meer Carrefour en Colruyt - de samenwerking met hun Thaise leverancier(s) opschortten.

 

De Thaise overheid heeft nu een rist maatregelen afgekondigd om paal en perk te stellen aan die gangbare praktijk. Voortaan moeten alle arbeiders worden geregistreerd, moeten de booteigenaars jaarlijks 30 dagen vakantie garanderen en moeten ze minstens tien uur rust per werkdag inlassen. Dat heeft de viceminister van Buitenlandse Zaken Don Pramudwinai gisteren officieel bekendgemaakt.

 

Mensenrechtenorganisaties blijven sceptisch

Het nieuws wordt niet meteen op luid applaus onthaald bij mensenrechtenorganisaties. Zo toont Fortify Rights zich veeleer sceptisch: de organisatie denkt niet dat de nieuwe regelgeving snel en goed zal worden nageleefd. "Uitbuiting van migranten kent een lange traditie in Thailand", stelt directrice Amy Smith. "We betwijfelen dat deze regels omgezet en gecontroleerd zullen worden."

 

Volgens een onderzoek van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) heeft 17% van de arbeiders op Thaise vissersboten melding gemaakt van uitbuiting en misbruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.