Thailand wil een eind maken aan “slavernij op vissersboten”

Thailand wil een eind maken aan “slavernij op vissersboten”

Thailand wil dat de uitbuiting van illegale arbeiders op vissersboten stopt. De maatregelen komen er na wereldwijde verontwaardiging over "bloedscampi", die vorig jaar flink wat supermarkten tot actie dwong.

Komaf maken met "lange traditie van uitbuiting"

Berichten van migranten uit Myanmar en Cambodja over slaafse omstandigheden aan boord van de Thaise vissersboten leidden vorig jaar tot flink wat internationaal protest van mensenrechtenactivisten en VN-organisaties. De verontwaardiging was zo groot dat heel wat distributeurs - in ons land onder meer Carrefour en Colruyt - de samenwerking met hun Thaise leverancier(s) opschortten.

 

De Thaise overheid heeft nu een rist maatregelen afgekondigd om paal en perk te stellen aan die gangbare praktijk. Voortaan moeten alle arbeiders worden geregistreerd, moeten de booteigenaars jaarlijks 30 dagen vakantie garanderen en moeten ze minstens tien uur rust per werkdag inlassen. Dat heeft de viceminister van Buitenlandse Zaken Don Pramudwinai gisteren officieel bekendgemaakt.

 

Mensenrechtenorganisaties blijven sceptisch

Het nieuws wordt niet meteen op luid applaus onthaald bij mensenrechtenorganisaties. Zo toont Fortify Rights zich veeleer sceptisch: de organisatie denkt niet dat de nieuwe regelgeving snel en goed zal worden nageleefd. "Uitbuiting van migranten kent een lange traditie in Thailand", stelt directrice Amy Smith. "We betwijfelen dat deze regels omgezet en gecontroleerd zullen worden."

 

Volgens een onderzoek van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) heeft 17% van de arbeiders op Thaise vissersboten melding gemaakt van uitbuiting en misbruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top