Thailand wil een eind maken aan “slavernij op vissersboten”

Thailand wil een eind maken aan “slavernij op vissersboten”

Thailand wil dat de uitbuiting van illegale arbeiders op vissersboten stopt. De maatregelen komen er na wereldwijde verontwaardiging over "bloedscampi", die vorig jaar flink wat supermarkten tot actie dwong.

Komaf maken met "lange traditie van uitbuiting"

Berichten van migranten uit Myanmar en Cambodja over slaafse omstandigheden aan boord van de Thaise vissersboten leidden vorig jaar tot flink wat internationaal protest van mensenrechtenactivisten en VN-organisaties. De verontwaardiging was zo groot dat heel wat distributeurs - in ons land onder meer Carrefour en Colruyt - de samenwerking met hun Thaise leverancier(s) opschortten.

 

De Thaise overheid heeft nu een rist maatregelen afgekondigd om paal en perk te stellen aan die gangbare praktijk. Voortaan moeten alle arbeiders worden geregistreerd, moeten de booteigenaars jaarlijks 30 dagen vakantie garanderen en moeten ze minstens tien uur rust per werkdag inlassen. Dat heeft de viceminister van Buitenlandse Zaken Don Pramudwinai gisteren officieel bekendgemaakt.

 

Mensenrechtenorganisaties blijven sceptisch

Het nieuws wordt niet meteen op luid applaus onthaald bij mensenrechtenorganisaties. Zo toont Fortify Rights zich veeleer sceptisch: de organisatie denkt niet dat de nieuwe regelgeving snel en goed zal worden nageleefd. "Uitbuiting van migranten kent een lange traditie in Thailand", stelt directrice Amy Smith. "We betwijfelen dat deze regels omgezet en gecontroleerd zullen worden."

 

Volgens een onderzoek van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) heeft 17% van de arbeiders op Thaise vissersboten melding gemaakt van uitbuiting en misbruiken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top