“Prijzenvolger” houdt webwinkels in de gaten | RetailDetail

“Prijzenvolger” houdt webwinkels in de gaten

“Prijzenvolger” houdt webwinkels in de gaten

“Prijzenvolger”, een nieuwe website van een marketingstudent, brengt de prijsgeschiedenis van producten bij een vijftiental Belgische en Nederlandse webwinkels in kaart. “Tegen Kerstmis moeten er dat 100 zijn”, zegt initiatefnemer Jelle Van de Vliet.

 

Gegroeid uit eigen frustratie

Jelle Van de Vliet, laatstejaarsstudent marketing, kreeg het idee zes maanden geleden toen hij op het internet op zoek was naar een stevige rugzak. “Ik had een lijstje gemaakt van een aantal rugzakken waarin ik geïnteresseerd was”, zegt hij in Het Nieuwsblad. “Tot ik ontdekte dat één ervan van de ene dag op de andere plots 20 euro duurder was geworden.”

 

De student ging toen op zoek naar een tool waarmee je de prijsgeschiedenis van een product kunt opvragen, maar zo’n site bleek nog niet te bestaan. “En dus heb ik beslist er gewoon zelf één te maken.”

 

Van Bol.com tot Zalando

Die tool, “Prijzenvolger” gedoopt, is nu online en volgt naar eigen zeggen circa 15 miljoen producten bij 13 webwinkels in België en Nederland, waaronder Bol.com, Zalando, Coolblue, Wehkamp, MediaMarkt of nog Sarenza. Na inloggen geeft de consument een link in van het product van zijn keuze, waarna een grafiek verschijnt (foto) met de historische prijzen van het product. “Als u de prijs op dat moment te hoog vindt, kunt u een prijs ingeven die u wilt betalen”, zegt Van de Vliet. “Zodra die wordt bereikt, krijgt u een melding.”

 

Enig minpuntje: vergelijken tussen webwinkels is niet mogelijk. Maar wat niet is, kan nog komen. “Over een maand ben ik afgestudeerd”, klinkt het. “Het zou fijn zijn als ik van mijn site mijn beroep kan maken. Ik hoop het aantal webshops tegen augustus uit te breiden tot vijftig. En mijn ultieme droom is dat het er tegen Kerstmis honderd zijn. Zodat mensen slimmer hun kerstinkopen zullen kunnen doen, bij welke winkel ze ook shoppen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.