“Prijzenvolger” houdt webwinkels in de gaten

“Prijzenvolger” houdt webwinkels in de gaten

“Prijzenvolger”, een nieuwe website van een marketingstudent, brengt de prijsgeschiedenis van producten bij een vijftiental Belgische en Nederlandse webwinkels in kaart. “Tegen Kerstmis moeten er dat 100 zijn”, zegt initiatefnemer Jelle Van de Vliet.

 

Gegroeid uit eigen frustratie

Jelle Van de Vliet, laatstejaarsstudent marketing, kreeg het idee zes maanden geleden toen hij op het internet op zoek was naar een stevige rugzak. “Ik had een lijstje gemaakt van een aantal rugzakken waarin ik geïnteresseerd was”, zegt hij in Het Nieuwsblad. “Tot ik ontdekte dat één ervan van de ene dag op de andere plots 20 euro duurder was geworden.”

 

De student ging toen op zoek naar een tool waarmee je de prijsgeschiedenis van een product kunt opvragen, maar zo’n site bleek nog niet te bestaan. “En dus heb ik beslist er gewoon zelf één te maken.”

 

Van Bol.com tot Zalando

Die tool, “Prijzenvolger” gedoopt, is nu online en volgt naar eigen zeggen circa 15 miljoen producten bij 13 webwinkels in België en Nederland, waaronder Bol.com, Zalando, Coolblue, Wehkamp, MediaMarkt of nog Sarenza. Na inloggen geeft de consument een link in van het product van zijn keuze, waarna een grafiek verschijnt (foto) met de historische prijzen van het product. “Als u de prijs op dat moment te hoog vindt, kunt u een prijs ingeven die u wilt betalen”, zegt Van de Vliet. “Zodra die wordt bereikt, krijgt u een melding.”

 

Enig minpuntje: vergelijken tussen webwinkels is niet mogelijk. Maar wat niet is, kan nog komen. “Over een maand ben ik afgestudeerd”, klinkt het. “Het zou fijn zijn als ik van mijn site mijn beroep kan maken. Ik hoop het aantal webshops tegen augustus uit te breiden tot vijftig. En mijn ultieme droom is dat het er tegen Kerstmis honderd zijn. Zodat mensen slimmer hun kerstinkopen zullen kunnen doen, bij welke winkel ze ook shoppen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top