“Alweer een schitterend jaar” voor Primark

“Alweer een schitterend jaar” voor Primark

Associated British Foods heeft er een prima gebroken boekjaar opzitten. Met dank aan budgetmodeketen Primark, dat zijn omzet liefst 16% zag stijgen tot 4,95 miljard pond (6,3 miljard euro) en zijn winst met 29% tot 662 miljoen pond (850 miljoen euro).

Bijna 30% meer winst

"Another magnificent year", zo omschrijft CEO George Weston de prestatie van winkeldochter Primark in een tussentijdse update. Die is deels te danken aan het succes van de collecties, deels aan de toename van het aantal verkooppunten: Primark telt intussen al 278 vestigingen, 21 meer dan een jaar eerder.

 

De keten zette het voorbije boekjaar voet aan de grond in Frankrijk, waar intussen vijf vestigingen zijn die meteen een "uitzonderlijke" verkoop wisten te realiseren, zo klinkt het. Ook in Lissabon, Madrid, Berlijn, Keulen, Düsseldorf (foto) en Wenen kwamen er nieuwe winkels bij, terwijl - dichter bij huis - Eindhoven, Enschede en Nijmegen eveneens een Primark mochten verwelkomen.

 

Lage suikerprijzen domper op de feestvreugde

AB Foods profiteerde van de populariteit van Primark en presteerde ook sterk bij zijn kruideniersdivisie, maar door de lage suikerprijzen liep de totale omzet van AB Foods het voorbije boekjaar toch met 3% terug tot 12,94 miljard pond (zo'n 16,5 miljard euro).

 

Ondanks de ferme duik van de operationele winst in de suikerdivisie (liefst 56% lager!) wist AB Foods de daling van zijn totale operationele winst toch te beperken tot -1%, om af te klokken op 1,08 miljard pond of 1,4 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Weekday in de lente ook naar Brussel

06/12/2017

Na twee vestigingen in Antwerpen maakt Weekday, een van de merken van de Zweedse H&M Group, volgend jaar ook de sprong naar Brussel. In de lente moet een winkel openen aan de Kapitein Crespelstraat, vlakbij de Guldenvlieslaan

Back to top