Beging 3Suisses nu al de “socialemediablunder van het jaar”?

Beging 3Suisses nu al de “socialemediablunder van het jaar”?

3Suisses heeft zich de woede van flink wat mensen op de hals gehaald door zijn merknaam te verbinden aan de "Je Suis Charlie"-slogan, waarmee men overal ter wereld medeleven betuigt aan de slachtoffers van de aanslag in Parijs.

"Iedereen Charlie, ook 3Suisses"

Ondanks de golf van protest die meteen de kop opstak, blijft het gewezen postorderbedrijf zijn initiatief halsstarrig verdedigen. Op zijn Facebook-pagina reageert de groep als volgt: "Na lezing van een aantal van jullie commentaren, willen we onze demarche herbevestigen. Dit is in geen geval een commerciële boodschap, maar een uiting van ons engagement als burgers. Het leek ons dan ook evident om onze merknaam te verbinden aan die van Charlie Hebdo, ten teken van solidariteit."

 

Om er nog aan toe te voegen: "3Suisses, dat zijn vrouwen en mannen die gehecht zijn aan de vrije meningsuiting, die zeer aangedaan zijn door dit drama en die daarover getuigenis willen afleggen. Vandaag zijn alle 3Suisses-medewerkers Charlie."

 

De marketingblunder van het nog prille jaar?

De uitleg weet de meeste Twitteraars en Facebook-gebruikers amper te overtuigen: zij blijven zich afvragen waarom het bedrijf dan niet gewoon de inmiddels overbekende zwarte rechthoek met witte letters gebruikt heeft, zoals vele andere bedrijven. Zo denkt ook socialemediaspecialist Steven Van Belleghem erover: In een tweet (foto) omschrijft hij het initiatief zelfs als "the worst tweet in corporate history. How do you even consider this?"

 

Toch zijn er ook mensen die net de tegenstanders op de korrel nemen en erop wijzen dat vrijheid van meningsuiting - en dus ook de manier waarop men die mening naar buiten brengt - ook geldt voor 3Suisses.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Back to top