Beging 3Suisses nu al de “socialemediablunder van het jaar”?

Beging 3Suisses nu al de “socialemediablunder van het jaar”?

3Suisses heeft zich de woede van flink wat mensen op de hals gehaald door zijn merknaam te verbinden aan de "Je Suis Charlie"-slogan, waarmee men overal ter wereld medeleven betuigt aan de slachtoffers van de aanslag in Parijs.

"Iedereen Charlie, ook 3Suisses"

Ondanks de golf van protest die meteen de kop opstak, blijft het gewezen postorderbedrijf zijn initiatief halsstarrig verdedigen. Op zijn Facebook-pagina reageert de groep als volgt: "Na lezing van een aantal van jullie commentaren, willen we onze demarche herbevestigen. Dit is in geen geval een commerciële boodschap, maar een uiting van ons engagement als burgers. Het leek ons dan ook evident om onze merknaam te verbinden aan die van Charlie Hebdo, ten teken van solidariteit."

 

Om er nog aan toe te voegen: "3Suisses, dat zijn vrouwen en mannen die gehecht zijn aan de vrije meningsuiting, die zeer aangedaan zijn door dit drama en die daarover getuigenis willen afleggen. Vandaag zijn alle 3Suisses-medewerkers Charlie."

 

De marketingblunder van het nog prille jaar?

De uitleg weet de meeste Twitteraars en Facebook-gebruikers amper te overtuigen: zij blijven zich afvragen waarom het bedrijf dan niet gewoon de inmiddels overbekende zwarte rechthoek met witte letters gebruikt heeft, zoals vele andere bedrijven. Zo denkt ook socialemediaspecialist Steven Van Belleghem erover: In een tweet (foto) omschrijft hij het initiatief zelfs als "the worst tweet in corporate history. How do you even consider this?"

 

Toch zijn er ook mensen die net de tegenstanders op de korrel nemen en erop wijzen dat vrijheid van meningsuiting - en dus ook de manier waarop men die mening naar buiten brengt - ook geldt voor 3Suisses.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top