Esprit laat ‘California dream’ tot leven komen op de Meir

Esprit laat ‘California dream’ tot leven komen op de Meir

Op de Antwerpse Meir heeft Esprit dinsdagavond zijn ‘California Home’ voorgesteld. De bestaande winkel van de modeketen heeft er – als tweede ter wereld – een gedurfde make-over gekregen volgens het nieuwe Lighthouse-concept. Esprit lijkt vastberaden de neerwaartse spiraal, waarin de keten is terechtgekomen, te doorbreken met winkelbeleving als belangrijkste bondgenoot.

Strandhuis in Californië

Een radicalere transformatie is moeilijk voor te stellen: het cleane, strakke wit en rood dat de Esprit-winkel kenmerkte, moet plaats ruimen voor veel hout, retromeubels uit de jaren ’60, opvallend ruime paskamers en ettelijke zithoekjes. Dat daarbij rekruimte en zelfs een aantal kassa’s moesten sneuvelen, nemen ze er bij Esprit bij.

 

Bedoeling is de sfeer van het Californië van de jaren zestig op te roepen in de winkel, analoog met de origine van het merk. De retailer, die vandaag op de beurs van Hongkong noteert, gaat er namelijk prat op dat het in 1968 in San Francisco werd opgericht door een zekere Susie en Doug Tompkins, die op het hoogtepunt van de 'flower power' in een VW-busje hun zelfontworpen textiel aan de man brachten.

 

Het ‘Californië van de Sixties’-verhaal wordt zelfs doorgetrokken in de decoratie en de designers: de pashokjes zijn voorzien van stoeltjes van Charles en Ray Eames en overal in de winkel vindt men keramieken vazen van de ‘golden coast’. De hedendaagse technologie mag echter niet ontbreken: met touchscreentablets kunnen naast de online catalogus ook de laatste evenementen in het Antwerpse worden opgezocht, en voor de verlichting werd beroep gedaan op de LED-technologie van Philips.

 

Investeren in plaats van saneren

De vernieuwing maakt deel uit van het transformatieprogramma dat Esprit in 2011 heeft aangekondigd, waarbij tegen 2015 alle eigen winkels een opfrisbeurt moeten krijgen. Daarvoor trekt Esprit, ondanks de winstdaling van 74% in het eerste semester van zijn gebroken boekjaar, 280 miljoen euro uit, in de hoop dankzij een verbeterde winkelbeleving de merkwaarde weer te versterken en – uiteindelijk – ook de winstgevendheid op te krikken.

 

Esprit experimenteert echter nog volop met zijn Lighthouse-concept: zo werd voor de Antwerpse vestiging beroep gedaan op het Amerikaanse architectenbureau Standard, terwijl de Duitsers Reich en Wamser instonden voor de eerste concept store in Keulen. De Antwerpse resultaten zullen dus mee de finale vormgeving bepalen en de winkel zal ook in de toekomst als een laboratorium dienen om nieuwe concepten en producten te testen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Brugse flagshipstore zet ambities vanHaren Schoenen kracht bij

20/10/2017

Met een paradepaardje van 547 vierkante meter op twee verdiepingen in de Brugse Steenstraat bevestigt schoenretailer vanHaren z’n grote ambities op de Belgische markt. Ook volgend jaar staat expansie op de agenda.

Amazon werkt aan eigen sportkleding

17/10/2017

Amazon zou momenteel werken aan eigen collecties sportkleding en daarvoor al contact hebben met producenten die ook al werken voor ketens als Gap en Uniqlo. Momenteel produceren ze wel nog maar kleine aantallen.

Doorstart McGregor komt er niet

16/10/2017

De doorstart van modeketens McGregor en Gaastra gaat dan toch niet door. Het failliete bedrijf werd enkele weken geleden overgenomen door Rens van der Schoor, maar die ziet een doorstart niet meer zitten.

H&M investeert in recyclage van oude kleding

12/10/2017

Het Zweedse H&M heeft een minderheidsaandeel genomen in Re:newcell, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van een duurzame mode-industrie. De technologie van Re:newcell mikt op de recyclage van oude kleding.

Winst Uniqlo meer dan verdubbeld

12/10/2017

Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.

Ook Gucci stopt nu met bont

12/10/2017

Modemerk Gucci gaat geen bont meer verwerken in zijn kleding en accessoires. Dat heeft CEO Marco Bizzarri aangekondigd tijdens een toespraak in het London College of Fashion, bij de uitreiking van de Kering Award voor duurzame mode.

Back to top