Esprit laat ‘California dream’ tot leven komen op de Meir

Esprit laat ‘California dream’ tot leven komen op de Meir

Op de Antwerpse Meir heeft Esprit dinsdagavond zijn ‘California Home’ voorgesteld. De bestaande winkel van de modeketen heeft er – als tweede ter wereld – een gedurfde make-over gekregen volgens het nieuwe Lighthouse-concept. Esprit lijkt vastberaden de neerwaartse spiraal, waarin de keten is terechtgekomen, te doorbreken met winkelbeleving als belangrijkste bondgenoot.

Strandhuis in Californië

Een radicalere transformatie is moeilijk voor te stellen: het cleane, strakke wit en rood dat de Esprit-winkel kenmerkte, moet plaats ruimen voor veel hout, retromeubels uit de jaren ’60, opvallend ruime paskamers en ettelijke zithoekjes. Dat daarbij rekruimte en zelfs een aantal kassa’s moesten sneuvelen, nemen ze er bij Esprit bij.

 

Bedoeling is de sfeer van het Californië van de jaren zestig op te roepen in de winkel, analoog met de origine van het merk. De retailer, die vandaag op de beurs van Hongkong noteert, gaat er namelijk prat op dat het in 1968 in San Francisco werd opgericht door een zekere Susie en Doug Tompkins, die op het hoogtepunt van de 'flower power' in een VW-busje hun zelfontworpen textiel aan de man brachten.

 

Het ‘Californië van de Sixties’-verhaal wordt zelfs doorgetrokken in de decoratie en de designers: de pashokjes zijn voorzien van stoeltjes van Charles en Ray Eames en overal in de winkel vindt men keramieken vazen van de ‘golden coast’. De hedendaagse technologie mag echter niet ontbreken: met touchscreentablets kunnen naast de online catalogus ook de laatste evenementen in het Antwerpse worden opgezocht, en voor de verlichting werd beroep gedaan op de LED-technologie van Philips.

 

Investeren in plaats van saneren

De vernieuwing maakt deel uit van het transformatieprogramma dat Esprit in 2011 heeft aangekondigd, waarbij tegen 2015 alle eigen winkels een opfrisbeurt moeten krijgen. Daarvoor trekt Esprit, ondanks de winstdaling van 74% in het eerste semester van zijn gebroken boekjaar, 280 miljoen euro uit, in de hoop dankzij een verbeterde winkelbeleving de merkwaarde weer te versterken en – uiteindelijk – ook de winstgevendheid op te krikken.

 

Esprit experimenteert echter nog volop met zijn Lighthouse-concept: zo werd voor de Antwerpse vestiging beroep gedaan op het Amerikaanse architectenbureau Standard, terwijl de Duitsers Reich en Wamser instonden voor de eerste concept store in Keulen. De Antwerpse resultaten zullen dus mee de finale vormgeving bepalen en de winkel zal ook in de toekomst als een laboratorium dienen om nieuwe concepten en producten te testen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


COS mag dan toch winkel openen op Dansaertstraat

18/12/2017

Na jaren van problemen en protesten mag de Zweedse modeketen COS, dat onderdeel is van de H&M Group, volgend jaar dan eindelijk een vestiging openen op de Dansaertstraat in Brussel.

H&M wil Brusselse vestiging sluiten

18/12/2017

De Zweedse modegroep H&M heeft bij de bekendmaking van de resultaten van het vierde kwartaal laten verstaan dat het meer winkels wil sluiten. Een van die vestigingen bevindt zich in het winkelcentrum City 2 in Brussel.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Back to top