Galeries Lafayette ziet brood in ‘outlets’

Galeries Lafayette ziet brood in ‘outlets’

Een jaar na de opening van haar eerste outlet in de rand van Parijs kondigt de Franse luxewarenhuisketen Galeries Lafayette de komst van liefst vijf extra vestigingen aan binnen dit en twee jaar.

Tot 70% korting

Rond de jaarwisseling wil Galeries Lafayette twee nieuwe outlets openen: nog voor het jaareinde moet een 800 m² grote vestiging in outletcenter Marques Avenue de la Séguinière (Maine-et-Loire) opengaan, begin 2016 volgt dan een vestiging van 1000m² in Nailloux Outlet Village (Haute-Garonne). Beide outlets zullen merkkleding en accessoires van het vorige seizoen verkopen met 30 tot 70% korting, afkomstig uit de drie vestigingen van Galeries Lafayette in Toulouse, Nantes en Angers.

 

De luxeretailer heeft daarnaast "de ambitie om nog drie andere outletwinkels te openen in Frankrijk binnen dit en twee jaar": dat moet het totaal op zes brengen. De expansieplannen op de outletmarkt komen iets meer dan een jaar na de opening van een eerste outlet in de Parijse rand (foto), die zo succesvol bleek dat de verkoopoppervlakte er intussen al werd verdubbeld tot alles samen 1.800 m².

 

Outlets zijn voor Galeries Lafayette niet louter een middel om het voorraadbeheer te optimaliseren: het management beschouwt ze als een "volwaardig complementair aanbod dat inspeelt op de specifieke vragen van een cliënteel dat op zoek is naar buitenkansjes" en wijst erop dat het groeiende aantal Amerikaanse en Aziatische klanten al langer vertrouwd is met het concept. Warenhuizen als Norstrom en Bloomingdale's hebben bijvoorbeeld al langer dergelijke outlets in de VS.

 

Outletcenter One Nation, waar de eerste outlet van Galeries Lafayette gehuisvest is, opende eind 2013 de deuren en telt een honderdtal luxe-outlets op een totale oppervlakte van 24.000 m².

Tags: