La Fille d’O in slechte papieren | RetailDetail

La Fille d’O in slechte papieren

La Fille d’O in slechte papieren

L'Amateur, de bvba van de Gentse ontwerpster Murielle Scherre boven het ‘uitdagende’ lingeriemerk La Fille d’O, heeft het voorbije boekjaar afgesloten in de rode cijfers. De totale schuldenberg is intussen al opgelopen tot meer dan 1 miljoen euro.

 

“Nooit structureel rendabel”

La Fille d’O, dat onder andere Rihanna en Lady Gaga onder de fans mag rekenen, heeft zijn gebroken boekjaar 2014-2015 afgesloten met een verlies van ruim 100.000 euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die zakenkrant De Tijd inkeek. Een jaar eerder had de bvba L’Amateur nog een kleine winst geboekt.

 

Hoe groot de omzet was, maakt het bedrijf niet bekend, maar de brutomarge (de omzet min de kosten van de verkochte goederen) blijkt wel gehalveerd tot zo’n 75.000 euro.

 

De schulden op de korte termijn zijn met een kwart gestegen tot bijna 295.000 euro, waardoor het bedrijf nu al een schuldenberg van ruim 1 miljoen euro torst (+6,5%). “La Fille d’O, met een eigen boetiek in Gent, is sinds zijn ontstaan in 2003 nooit structureel rendabel geweest en blijft vooral draaien door de verliezen voor zich uit te schuiven”, schrijft de zakenkrant.

 

“De boel aan het omvormen”

Het enige goede nieuws: grote betalingsproblemen zijn er vooralsnog niet. Driekwart van de facturen wordt op tijd betaald, zo blijkt uit gegevens van Graydon. Volgens het handelsinformatiekantoor behoort het bedrijf echter wel tot de 8% zwakste ondernemingen in België: “Structurele financiële problemen zullen op middellange termijn opduiken”, waarschuwt Graydon.

 

In een korte reactie aan de krant wou de ontwerpster enkel kwijt dat ze financieel-boekhoudkundig “de boel aan het omvormen” is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

.NU: een luxeconcept voor de zoekende man

15/05/2018

Terwijl grote retailers vechten voor hun leven, duiken vernieuwende kleine boetieks overal op in de winkelstraten. .NU in Gent is zo’n nieuw concept, dat het tekort aan luxueuze herenboetieks wil opvangen.