La Fille d’O in slechte papieren | RetailDetail

La Fille d’O in slechte papieren

La Fille d’O in slechte papieren

L'Amateur, de bvba van de Gentse ontwerpster Murielle Scherre boven het ‘uitdagende’ lingeriemerk La Fille d’O, heeft het voorbije boekjaar afgesloten in de rode cijfers. De totale schuldenberg is intussen al opgelopen tot meer dan 1 miljoen euro.

 

“Nooit structureel rendabel”

La Fille d’O, dat onder andere Rihanna en Lady Gaga onder de fans mag rekenen, heeft zijn gebroken boekjaar 2014-2015 afgesloten met een verlies van ruim 100.000 euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die zakenkrant De Tijd inkeek. Een jaar eerder had de bvba L’Amateur nog een kleine winst geboekt.

 

Hoe groot de omzet was, maakt het bedrijf niet bekend, maar de brutomarge (de omzet min de kosten van de verkochte goederen) blijkt wel gehalveerd tot zo’n 75.000 euro.

 

De schulden op de korte termijn zijn met een kwart gestegen tot bijna 295.000 euro, waardoor het bedrijf nu al een schuldenberg van ruim 1 miljoen euro torst (+6,5%). “La Fille d’O, met een eigen boetiek in Gent, is sinds zijn ontstaan in 2003 nooit structureel rendabel geweest en blijft vooral draaien door de verliezen voor zich uit te schuiven”, schrijft de zakenkrant.

 

“De boel aan het omvormen”

Het enige goede nieuws: grote betalingsproblemen zijn er vooralsnog niet. Driekwart van de facturen wordt op tijd betaald, zo blijkt uit gegevens van Graydon. Volgens het handelsinformatiekantoor behoort het bedrijf echter wel tot de 8% zwakste ondernemingen in België: “Structurele financiële problemen zullen op middellange termijn opduiken”, waarschuwt Graydon.

 

In een korte reactie aan de krant wou de ontwerpster enkel kwijt dat ze financieel-boekhoudkundig “de boel aan het omvormen” is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Chanel neemt aandeel in online retailer Farfetch

19/02/2018

Het Franse modemerk Chanel heeft een minderheidsaandeel genomen in het Britse Farfetch. Chanel wil de kennis van de online retailer gebruiken om zelf meer digitale innovaties te ontwikkelen voor de eigen klanten.

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Zalando breidt samenwerking met Duitse retailers uit

16/02/2018

Zalando heeft de samenwerking met fysieke retailers in Duitsland verder uitgebreid. Schoenwinkels konden al bestellingen versturen via Zalando en nu is dat ook het geval voor winkels die kleding verkopen.

Kiabi opent grootste Belgische winkel in Westland Shopping Center

15/02/2018

De Franse kledingketen Kiabi opent zijn vijfde Belgische winkel in het Westland Shopping Center in Anderlecht. Het is meteen de grootste vestiging van de familieketen in ons land, met een oppervlakte van ruim 1.800 m².

H&M waarschuwt voor moeilijk 2018

15/02/2018

De Zweedse modegroep H&M waarschuwt dat ook 2018 nog een moeilijk jaar kan worden voor het bedrijf. Het maakt dan wel werk van de online verkoop, de omzet in de winkels zal het komende jaar waarschijnlijk verder dalen.

Kindermodemerk Tumble ’n Dry heeft nieuwe CEO

14/02/2018

Het Nederlandse kinderkledingmerk Tumble ’n Dry heeft met Leonie Grunder een nieuwe CEO aangesteld. Zij neemt de fakkel over van Petra Vos, die besloten heeft het modebedrijf te verlaten.

Back to top