La Fille d’O in slechte papieren

La Fille d’O in slechte papieren

L'Amateur, de bvba van de Gentse ontwerpster Murielle Scherre boven het ‘uitdagende’ lingeriemerk La Fille d’O, heeft het voorbije boekjaar afgesloten in de rode cijfers. De totale schuldenberg is intussen al opgelopen tot meer dan 1 miljoen euro.

 

“Nooit structureel rendabel”

La Fille d’O, dat onder andere Rihanna en Lady Gaga onder de fans mag rekenen, heeft zijn gebroken boekjaar 2014-2015 afgesloten met een verlies van ruim 100.000 euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers die zakenkrant De Tijd inkeek. Een jaar eerder had de bvba L’Amateur nog een kleine winst geboekt.

 

Hoe groot de omzet was, maakt het bedrijf niet bekend, maar de brutomarge (de omzet min de kosten van de verkochte goederen) blijkt wel gehalveerd tot zo’n 75.000 euro.

 

De schulden op de korte termijn zijn met een kwart gestegen tot bijna 295.000 euro, waardoor het bedrijf nu al een schuldenberg van ruim 1 miljoen euro torst (+6,5%). “La Fille d’O, met een eigen boetiek in Gent, is sinds zijn ontstaan in 2003 nooit structureel rendabel geweest en blijft vooral draaien door de verliezen voor zich uit te schuiven”, schrijft de zakenkrant.

 

“De boel aan het omvormen”

Het enige goede nieuws: grote betalingsproblemen zijn er vooralsnog niet. Driekwart van de facturen wordt op tijd betaald, zo blijkt uit gegevens van Graydon. Volgens het handelsinformatiekantoor behoort het bedrijf echter wel tot de 8% zwakste ondernemingen in België: “Structurele financiële problemen zullen op middellange termijn opduiken”, waarschuwt Graydon.

 

In een korte reactie aan de krant wou de ontwerpster enkel kwijt dat ze financieel-boekhoudkundig “de boel aan het omvormen” is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Zo verbetert JBC de winkelervaring

14/12/2017

JBC opent vandaag haar Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De kledingketen experimenteert er met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top