BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mayerline vernieuwt door níét te veranderen

iconMode21 maart, 2022

Mayerline doet wat het altijd gedaan heeft, en daar is het Belgische modemerk trotser op dan ooit. Het kledinglabel viert zijn 65e verjaardag en vindt dat hoog tijd om de strategie níét te veranderen. Marketingmanager Katrien De Cannière legt uit.

 

Eigen aan het middensegment

Het overgrote deel van de Mayerline-consumenten blijken actieve vijftigplussers te zijn. Nu het merk zelf 65 kaarsjes uitblaast, is het hoog tijd om daar eens wat mee te doen. Niet om een verjongingskuur aan te gaan, maar integendeel om die mature doelgroep resoluut te vieren en te omarmen. 

 

“Het is niet zo dat we plots beseffen wie onze klanten zijn. Ons doelpubliek is eigenlijk hetzelfde als van alle zelfstandige modemerken in België. Als merk in het middensegment bereik je altijd een iets oudere consument, ook gezien de prijszetting”, zegt De Cannière.

 

Alleen kiest Mayerline er nu resoluut voor om te tonen wat het modehuis altijd al gedaan heeft en voor wie het werkt. “65 jaar geleden is het merk ontstaan als mantelpakjesmerk, dus voor beroepsactieve vrouwen voor wie snit en draagcomfort erg belangrijk zijn. Onze expertise is gebouwd op (volgens de maatschappij) ‘niet-ideale’ maten en vormen.” Daar wil het Belgische merk, dat onderdeel is van de Claes Retail Group (ook bekend van JBC), nu mee uitpakken.

 

De realiteit omarmen

Vasthouden aan de ideaalbeelden uit de media houdt ook letterlijk geen steek, merkt De Cannière op. “42/44 is de meest verkochte maat in België; waarom zou je dan je pasvorm op een maatje 36 afstemmen? Onze basismaat is altijd maat 40 en we gaan tot maatje 50. We hebben twee pasmodellen die alle outfits passen, en dat zijn twee dames met maat 40 en 46.”

 

Ondanks die realiteit moest Mayerline erkennen dat beeldvorming in de mode nog heel erg klassiek zijn. “We worden zo onzichtbaar, hoorden we van veel vrouwen. Er is wel een beweging rond ‘body positivity’, maar de mature vrouw is opvallend afwezig. Het is nochtans een bijzonder actieve generatie. Deze ‘in-between generatie’ maakt het gros van de werkende bevolking uit, heeft oudere kinderen en vaak ook ouders waarvoor ze moeten zorgen.”

 

Met de nieuwe campagne “Mayerline, my fit” gooit het merk het taboe op leeftijd in de modewereld in de prullenmand. De productie ervan is ook in handen van een voornamelijk vrouwelijke crew. De campagne is het laatste stapje in de voltooiing van de strategie: “Je zou kunnen zeggen: vijftig is het nieuwe sexy. Maar nee, vijftig is niks ‘nieuws’, vrouwen van vijftig zijn gewoon zichzelf”, corrigeert De Cannière zichzelf. “Onze ambitie is dat de jonge generatie zegt: wauw, mama, daar moet je gaan, en ik wil er later ook zo uitzien.”

 

Vijftigplussers zijn de e-commercegeneratie

De campagne wordt uitgebreid over alle kanalen heen gevoerd: er is een zeer belangrijk tv-luik, maar Mayerline heeft ook een duidelijke omnichannelstrategie. “Vijftigers, dat zijn Jeff Bezos en zijn ex-vrouw. Deze generatie stond aan de wieg van e-commerce. Als je denkt dat online niks voor hen is, ben je resoluut verkeerd.”

 

“Mayerline is het enige merk met een interactieve digitale catwalk (een initiatief uit de eerste coronalockdown, nvdr.), dát noem ik verjongen als merk. Je moet mee zo jong zijn als je doelgroep is en de consument tegemoet treden waar die actief is”, legt De Cannière uit. Het merk is daarom, na Facebook, ook steeds actiever op Instagram. “De klant komt niet meer in de winkel voor die minimum twee digitale touchpoints gepasseerd is.”

 

Degelijk is ook duurzaam

In het middensegment is best wel wat concurrentie, geeft De Cannière toe. Uniek zijn is niet gemakkelijk. “Natuurlijk willen we breed werken en zo veel mogelijk mensen aanspreken, maar zonder onoprecht of ontrouw te zijn aan onszelf. We weten hoe we kleren moeten maken voor een vrouwenlichaam dat verandert door de jaren heen, we blinken uit in vakkundigheid en draagcomfort.”

 

Mayerline heeft daarom vertrouwen in de toekomst. Eigenaar CRG heeft duidelijke groeiambities en wil Mayerline terug de plaats geven op de Belgische modemarkt die het verdient. “We geloven heel sterk dat we een verhaal van relevantie brengen en in economisch herstel. Ons merk staat voor degelijkheid, en ook dat is duurzaamheid – op alle vlakken.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Mayerline doet wat het altijd gedaan heeft, en daar is het Belgische modemerk trotser op dan ooit. Het kledinglabel viert zijn 65e verjaardag en vindt dat hoog tijd om de strategie níét te veranderen. Marketingmanager Katrien De Cannière legt uit.   Eigen aan het middensegment Het overgrote deel van de Mayerline-consumenten blijken actieve vijftigplussers te zijn. Nu het merk zelf 65 kaarsjes uitblaast, is het hoog tijd om daar eens wat mee te doen. Niet om een verjongingskuur aan te gaan, maar integendeel om die mature doelgroep resoluut te vieren en te omarmen.    “Het is niet zo dat we...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode30 juni, 2022
    C&A in zee met Amazon Fashion

    C&A gaat een deel van z’n collectie verkopen op het modeplatform van Amazon. De samenwerking start in Duitsland, maar zal snel worden uitgerold naar andere Europese landen.

  • iconMode29 juni, 2022
    Bol.com krijgt ‘chef mode’ en fashionblog

    Onlinewarenhuis Bol.com stelt de Nederlandse styliste Lonneke Nooteboom aan als 'chef mode'. Op een aparte pagina zal de influencer trends en tips delen, terwijl ook suggesties verschijnen bij sommige kledingstukken.

  • iconMode29 juni, 2022
    Toeleveringsproblemen worden geleidelijk minder bij H&M

    H&M Group presteerde in het halfjaar tot eind mei beter dan verwacht. De omzet kwam 20% hoger uit, maar vooral opvallend is dat de winst verdubbelde. De verkoop in de fysieke winkels herneemt na de coronapandemie.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood21 juni, 2022
    ‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert
  • iconFood15 juni, 2022
    Kopers gevonden voor Metro en Makro – maar wat nu?
  • iconFood15 juni, 2022
    Delhaize verlaagt prijzen van 500 huismerken
  • iconFood23 juni, 2022
    Overnemers Metro en Makro gunnen zichzelf studietijd
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN