Opinie: “Macintosh kon geen kant meer op” | RetailDetail

Opinie: “Macintosh kon geen kant meer op”

Opinie: “Macintosh kon geen kant meer op”

Kroniek van een aangekondigde dood: de overblijvende onderdelen van retailgroep Macintosh staan voor een prikje te koop. Het is de retailer niet gelukt om tijdig een antwoord te vinden op de veranderde marktomstandigheden. Krijgt Brantano een nieuwe kans?

Mission impossible?

Toen de Vlaming Kurt Staelens in de zomer van 2014 hals over kop tot CEO van retailgroep Macintosh werd benoemd, zag hij het nog helemaal zitten: "Ik voel me heel comfortabel in een risicovolle omgeving", liet hij noteren in De Tijd. "Hoe meer je in volle transformatie bent, hoe groter de uitdaging."

 

Hij wist waar hij aan begon. Een ommekeer bewerkstelligen bij een verouderd retailbedrijf met een hoge schuldenberg en een hopeloze achterstand inzake e-commerce, het is uiteraard geen sinecure. Was het, achteraf bekeken, niet gewoonweg een 'mission impossible?

 

De moeilijkheden bij de retailgroep dateren immers niet van gisteren. Meer dan tien jaar geleden moest Macintosh de toen al fel gedateerde moderetailer Superconfex van de hand doen – een jammerlijk verhaal dat op een faillissement uitliep. Het was het startschot van een uitverkoop die maar niet ophield: onder andere BelCompany, Halfords en Kwantum gingen de deur uit, terwijl Scapino van de Belgische markt verdween. De bedoeling was de schulden af te bouwen en zich te concentreren op de schoenenmarkt in de Benelux.

 

Competitieve markt

Maar de schoenenmarkt is een wel érg competitieve markt waarin de marges sterk onder druk staan. Steeds meer schoenmerken openen hun eigen flagshipstores en gaan rechtstreeks verkopen aan de consument. Dat brengt multimerkenretailers in grote moeilijkheden. Zeker als ze zoals de winkelformules van Macintosh een vrij traditioneel, weinig hip imago hebben.

 

Tegelijk kent online een onstuitbare opmars, met dank aan Zalando en co. "Vroeger zaten je concurrenten naast je, in de winkelstraat. Maar Zalando heeft de mensen online leren kopen. Zeker in Nederland heeft de groei van online een ware kaalslag veroorzaakt in kleinere winkelsteden", analyseert Jorg Snoeck van RetailDetail.

 

"Voor een retailer als Macintosh met zijn enorme winkelbestand is dat een gigantisch probleem, want van je lopende huurcontracten raak je niet zomaar af. Om overbodige winkelpanden te saneren, heb je als retailer veel tijd en geld nodig, en dat heeft Macintosh niet. De groep kon geen kant meer op."

 

Wat met Brantano?

Einde verhaal dus. Voor de Belgische schoenketen Brantano is dit een bijzonder jammerlijke zaak, want het merk houdt goed stand op de meer traditionele Belgische markt en zette het afgelopen jaar belangrijke stappen in de juiste richting. De keten sloot enkele onrendabele winkels en lanceerde in Sint-Joris-Winge een vernieuwd omnichannelwinkelconcept, waarin onder andere een 3D-voetenscan en een click & collect-service werden geïntegreerd.

 

"De vernieuwde winkels slaan aan en groeien met dubbele cijfers", weet Jorg Snoeck. "Maar er was geen geld om het nieuwe concept versneld uit te rollen." Een koper doet met Brantano dus mogelijk een gouden zaak. Misschien kan de keten in een nieuwe constellatie een geslaagde doorstart maken?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.