Opinie: “Macintosh kon geen kant meer op”

Opinie: “Macintosh kon geen kant meer op”

Kroniek van een aangekondigde dood: de overblijvende onderdelen van retailgroep Macintosh staan voor een prikje te koop. Het is de retailer niet gelukt om tijdig een antwoord te vinden op de veranderde marktomstandigheden. Krijgt Brantano een nieuwe kans?

Mission impossible?

Toen de Vlaming Kurt Staelens in de zomer van 2014 hals over kop tot CEO van retailgroep Macintosh werd benoemd, zag hij het nog helemaal zitten: "Ik voel me heel comfortabel in een risicovolle omgeving", liet hij noteren in De Tijd. "Hoe meer je in volle transformatie bent, hoe groter de uitdaging."

 

Hij wist waar hij aan begon. Een ommekeer bewerkstelligen bij een verouderd retailbedrijf met een hoge schuldenberg en een hopeloze achterstand inzake e-commerce, het is uiteraard geen sinecure. Was het, achteraf bekeken, niet gewoonweg een 'mission impossible?

 

De moeilijkheden bij de retailgroep dateren immers niet van gisteren. Meer dan tien jaar geleden moest Macintosh de toen al fel gedateerde moderetailer Superconfex van de hand doen – een jammerlijk verhaal dat op een faillissement uitliep. Het was het startschot van een uitverkoop die maar niet ophield: onder andere BelCompany, Halfords en Kwantum gingen de deur uit, terwijl Scapino van de Belgische markt verdween. De bedoeling was de schulden af te bouwen en zich te concentreren op de schoenenmarkt in de Benelux.

 

Competitieve markt

Maar de schoenenmarkt is een wel érg competitieve markt waarin de marges sterk onder druk staan. Steeds meer schoenmerken openen hun eigen flagshipstores en gaan rechtstreeks verkopen aan de consument. Dat brengt multimerkenretailers in grote moeilijkheden. Zeker als ze zoals de winkelformules van Macintosh een vrij traditioneel, weinig hip imago hebben.

 

Tegelijk kent online een onstuitbare opmars, met dank aan Zalando en co. "Vroeger zaten je concurrenten naast je, in de winkelstraat. Maar Zalando heeft de mensen online leren kopen. Zeker in Nederland heeft de groei van online een ware kaalslag veroorzaakt in kleinere winkelsteden", analyseert Jorg Snoeck van RetailDetail.

 

"Voor een retailer als Macintosh met zijn enorme winkelbestand is dat een gigantisch probleem, want van je lopende huurcontracten raak je niet zomaar af. Om overbodige winkelpanden te saneren, heb je als retailer veel tijd en geld nodig, en dat heeft Macintosh niet. De groep kon geen kant meer op."

 

Wat met Brantano?

Einde verhaal dus. Voor de Belgische schoenketen Brantano is dit een bijzonder jammerlijke zaak, want het merk houdt goed stand op de meer traditionele Belgische markt en zette het afgelopen jaar belangrijke stappen in de juiste richting. De keten sloot enkele onrendabele winkels en lanceerde in Sint-Joris-Winge een vernieuwd omnichannelwinkelconcept, waarin onder andere een 3D-voetenscan en een click & collect-service werden geïntegreerd.

 

"De vernieuwde winkels slaan aan en groeien met dubbele cijfers", weet Jorg Snoeck. "Maar er was geen geld om het nieuwe concept versneld uit te rollen." Een koper doet met Brantano dus mogelijk een gouden zaak. Misschien kan de keten in een nieuwe constellatie een geslaagde doorstart maken?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top