Wouter Torfs vertelt hoe te “werken met hart en ziel”

Wouter Torfs vertelt hoe te “werken met hart en ziel”

Wat is een goede werkgever nu eigenlijk? Wouter Torfs buigt zich over die vraag in zijn nieuwe boek ‘Werken met hart en ziel’. De vijfvoudige ‘beste werkgever van België’ presenteert zijn boek en zijn inzichten 27 november op de RetailDetail Night.

Goed werkgeverschap brengt op

Dat Wouter Torfs houdt van introspectie, weten we ondertussen al. De ondernemer houdt er echter ook van om die inzichten te delen met de buitenwereld – concurrent of collega, iedereen kan er maar beter van worden. Na ‘De ziel in een schoenendoos’, waarin hij het ondernemerschap onder de loep nam, ging Torfs nu op zoek naar de link tussen het commerciële succes van Schoenen Torfs en de schoenenketen als ‘great place to work’.

 

“In de afgelopen vijf jaar verdubbelde Schoenen Torfs zijn omzet. Tegelijkertijd werden we in 2014 al voor de vijfde keer uitgeroepen tot Beste Werkgever van België. Het verband tussen die twee heb ik daarom eens grondig onderzocht”, aldus Torfs.

 

Onderbouwd met literatuurstudie fundeert ‘Werken met hart en ziel’ de HR-praktijken die de schoenenketen vaak al decennialang hanteert en toont aan dat er wel degelijk een duidelijk positief verband is tussen een goede werkomgeving creëren voor je medewerkers en de ‘bottom-line’ van een bedrijf.

 

Zorg voor ‘magic moments’

“Wat zijn nu de bouwstenen van een ‘great place to work’? Daar ben ik naar op zoek gegaan. En die inzichten wil ik ook delen, omdat ik denk dat veel sectoren er baat bij kunnen hebben. Niet enkel de retail, maar bijvoorbeeld ook de non-profitsector of zelfs de politiek. Het zou toch fijn zijn moesten we allemaal op een aangename en motiverende manier met elkaar omgaan?”

 

Wat die bouwstenen dan zijn, lees je in het boek: het hele boek gaat namelijk over hoe mensen te motiveren. Hoe zorg je voor je medewerkers, is de centrale vraag. Het antwoord bestaat volgens Wouter Torfs uit een veelheid aan factoren: “Fundamentele bouwstenen van een 'great place to work' zijn authenticiteit, kwetsbaarheid, fun en verbinding. Met kwetsbaarheid bedoel ik onder meer dat mensen zichzelf mogen zijn.”

 

“Verder zorgen we bij Torfs onder meer voor ‘magic moments’: leuke momenten en uitjes met het team. Wie jarig is, heeft bijvoorbeeld ook recht op een vrije dag.”

 

Ambitie: meest klantvriendelijke retailer

Medewerkers zijn voor Schoenen Torfs belangrijk, aangezien zij voor de keten de manier bij uitstek zijn om zich te onderscheiden. “We willen dat onze mensen goed in hun vel zitten, want alleen zo kunnen we onze ambitie van meest klantvriendelijke retailer waarmaken. Het zijn immers de medewerkers die moeten zorgen voor een goeie service, en dat kan enkel als ze gelukkig en enthousiast zijn.”

 

Behalve het economische voordeel van bewust werkgeverschap, bepleit Wouter Torfs niettemin nog de menselijke dimensie. “Zorg voor mensen zitten in het DNA van Schoenen Torfs. Het is de centrale pijler in ons maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar we veel belang aan hechten.”

 

De bedrijfsleider schreef het boek dan ook mede als eerbetoon aan de eigen medewerkers: “Zij zijn het die ons hebben beloond door ons te verkiezen tot de beste werkgever. We zijn met deze zaken al ruim dertig jaar bezig, dat gaat niet over één nacht ijs, dus het is mooi de erkenning te krijgen en te zien dat onze aanpak vruchten afwerpt.”

 

 

 

Wouter Torfs komt op 27 november zijn nieuwe boek 'Werken met hart en ziel' voorstellen op de RetailDetail Night, samen met Jo Caudron, Steven Van Belleghem en Herman Konings. Wie zich inschrijft voor 17 november kan nog genieten van de speciale 'early bird'-actie en krijgt alle vier de boeken gratis mee naar huis!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

H&M-dochter Monki geeft Antwerpen Belgische primeur

17/11/2017

Vandaag is in Antwerpen de eerste Belgische vestiging van het modemerk Monki geopend. Dat maakt deel uit van de Zweedse H&M Group en heeft in Europa en Azië al ongeveer 115 winkels.

Minstens 30 jobs op de helling bij Euro Shoe Group

17/11/2017

Bij Euro Shoe Group, het schoenen- en kledingconcern achter Bristol en Avance, verdwijnen ten minste dertig jobs. “De sanering zou gebeuren zonder naakte ontslagen”, zegt de 'nieuwe' topman Philippe Vanaudenhove.

Clouds of Fashion: van modeblog tot heuse retailonderneming

16/11/2017

Als jonge blogger een eigen retailonderneming uit de grond stampen, faut le faire. Laurentine Van Landeghem heeft zelfs haar studies stopgezet om zich te focussen op haar Clouds of Fashion. Op de RetailDetail Night vertelt ze haar verhaal. 

Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Back to top