Wouter Torfs vertelt hoe te “werken met hart en ziel” | RetailDetail

Wouter Torfs vertelt hoe te “werken met hart en ziel”

Wouter Torfs vertelt hoe te “werken met hart en ziel”

Wat is een goede werkgever nu eigenlijk? Wouter Torfs buigt zich over die vraag in zijn nieuwe boek ‘Werken met hart en ziel’. De vijfvoudige ‘beste werkgever van België’ presenteert zijn boek en zijn inzichten 27 november op de RetailDetail Night.

Goed werkgeverschap brengt op

Dat Wouter Torfs houdt van introspectie, weten we ondertussen al. De ondernemer houdt er echter ook van om die inzichten te delen met de buitenwereld – concurrent of collega, iedereen kan er maar beter van worden. Na ‘De ziel in een schoenendoos’, waarin hij het ondernemerschap onder de loep nam, ging Torfs nu op zoek naar de link tussen het commerciële succes van Schoenen Torfs en de schoenenketen als ‘great place to work’.

 

“In de afgelopen vijf jaar verdubbelde Schoenen Torfs zijn omzet. Tegelijkertijd werden we in 2014 al voor de vijfde keer uitgeroepen tot Beste Werkgever van België. Het verband tussen die twee heb ik daarom eens grondig onderzocht”, aldus Torfs.

 

Onderbouwd met literatuurstudie fundeert ‘Werken met hart en ziel’ de HR-praktijken die de schoenenketen vaak al decennialang hanteert en toont aan dat er wel degelijk een duidelijk positief verband is tussen een goede werkomgeving creëren voor je medewerkers en de ‘bottom-line’ van een bedrijf.

 

Zorg voor ‘magic moments’

“Wat zijn nu de bouwstenen van een ‘great place to work’? Daar ben ik naar op zoek gegaan. En die inzichten wil ik ook delen, omdat ik denk dat veel sectoren er baat bij kunnen hebben. Niet enkel de retail, maar bijvoorbeeld ook de non-profitsector of zelfs de politiek. Het zou toch fijn zijn moesten we allemaal op een aangename en motiverende manier met elkaar omgaan?”

 

Wat die bouwstenen dan zijn, lees je in het boek: het hele boek gaat namelijk over hoe mensen te motiveren. Hoe zorg je voor je medewerkers, is de centrale vraag. Het antwoord bestaat volgens Wouter Torfs uit een veelheid aan factoren: “Fundamentele bouwstenen van een 'great place to work' zijn authenticiteit, kwetsbaarheid, fun en verbinding. Met kwetsbaarheid bedoel ik onder meer dat mensen zichzelf mogen zijn.”

 

“Verder zorgen we bij Torfs onder meer voor ‘magic moments’: leuke momenten en uitjes met het team. Wie jarig is, heeft bijvoorbeeld ook recht op een vrije dag.”

 

Ambitie: meest klantvriendelijke retailer

Medewerkers zijn voor Schoenen Torfs belangrijk, aangezien zij voor de keten de manier bij uitstek zijn om zich te onderscheiden. “We willen dat onze mensen goed in hun vel zitten, want alleen zo kunnen we onze ambitie van meest klantvriendelijke retailer waarmaken. Het zijn immers de medewerkers die moeten zorgen voor een goeie service, en dat kan enkel als ze gelukkig en enthousiast zijn.”

 

Behalve het economische voordeel van bewust werkgeverschap, bepleit Wouter Torfs niettemin nog de menselijke dimensie. “Zorg voor mensen zitten in het DNA van Schoenen Torfs. Het is de centrale pijler in ons maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar we veel belang aan hechten.”

 

De bedrijfsleider schreef het boek dan ook mede als eerbetoon aan de eigen medewerkers: “Zij zijn het die ons hebben beloond door ons te verkiezen tot de beste werkgever. We zijn met deze zaken al ruim dertig jaar bezig, dat gaat niet over één nacht ijs, dus het is mooi de erkenning te krijgen en te zien dat onze aanpak vruchten afwerpt.”

 

 

 

Wouter Torfs komt op 27 november zijn nieuwe boek 'Werken met hart en ziel' voorstellen op de RetailDetail Night, samen met Jo Caudron, Steven Van Belleghem en Herman Konings. Wie zich inschrijft voor 17 november kan nog genieten van de speciale 'early bird'-actie en krijgt alle vier de boeken gratis mee naar huis!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe generatie aan het roer van schoenenketen Maniet

18/06/2018

De 28-jarige Allison Vanderplancke neemt het roer over van haar vader als CEO van schoenenketen Maniet. Het is al de vijfde generatie aan het hoofd van het Waalse familiebedrijf.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Eerste Vlaamse Kiabi komt in Brugge

14/06/2018

Amper twee jaar nadat Kiabi de grens met ons land overstak, opent het Franse confectiemerk dit najaar al zijn zesde Belgische winkel. Die komt in Brugge en wordt meteen de allereerste vestiging op Vlaamse bodem.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.