“Eerder volatiliteit dan leegloop op de retailmarkt”

“Eerder volatiliteit dan leegloop op de retailmarkt”

Volgens heel wat dramatische krantenkoppen is er een heuse leegloop in de winkelstraten: de leegstand swingt de pan uit en de crisis doet iedere retailer de das om. Niks van aan, menen de businessconsultants van Eysink Smeets: op basis van cijfers over winkelaantallen besluiten zij dat er inderdaad sterke bewegingen in de retailmarkt zijn, maar zowel in de positieve als in de negatieve richting.

Ruim 20% van de sectoren groeit sterk in winkelaantallen

“De retailmarkt is vooral erg volatiel. De krantenkoppen kloppen eigenlijk niet: het belangrijkste is niet het grote aantal winkelsluitingen, maar de uitschieters in beide richtingen,” zegt Hans Eysink Smeets, managing partner van het gelijknamige consultingbureau.

 

Slechts zowat 21% van de Belgische retailsectoren doet het volgens zijn studie, de NoCompromise Index 2013, immers slecht tot heel slecht, met een daling het aantal winkels van minstens 15% in de afgelopen vijf jaar. Daarentegen kende 21% van de sectoren echter een groei van meer dan 15% in winkelaantallen.

 

Dit alles noopt toch tot een belangrijke nuancering op alle slechtnieuwsberichten, vindt Eysink Smeets, die uit een analyse van de winkelaantallen in België tussen 2008 en 2013 opmaakt dat “het noodzakelijk is om verder te kijken dan food versus non-food en echt per subsector te oordelen.”


95 dalers, 79 groeiers

Zo daalde in 95 sectoren (54%) van de in totaal 176 retailsectoren het aantal winkels in de laatste vijf jaar. Daarvan hebben 32 sectoren (19%) tussen de 5 en 15% van hun winkels verloren en 26 sectoren verloren zelfs minder dan 5% van hun winkels. Bij de sectoren die wél veel vestigingen verliezen zitten videotheken (-54%), verkopers van ijzerwaren en gereedschap (-31%) en elektrospeciaalzaken.

 

Er zijn echter ook (meer dan) stevige groeiers: van de 176 retailsectoren zijn er 79 in aantal winkels gegroeid in de laatste vijf jaar. Daarvan zijn 19 sectoren gegroeid met 5% à 15% en in liefst 37 sectoren groeiden de winkelaantallen met meer dan 15% - met uitschieters tot honderden procentpunten. Aan de leiding staan verkopers van hoortoestellen en kookwinkels, maar ook bij uithaalshops (+53%), eroticawinkels (+42%) en autopoetsbedrijven (+53%) is de groei opvallend.

 

“De crisis is niet de schuld van alles”

De redenen voor die grote volatiliteit zijn volgens Hans Eysink Smeets terug te brengen tot vijf grote factoren, die zowel de groei als de dalingen in winkelaantallen verklaren: “De crisis is niet de schuld van alles. De digitalisering ook niet. Wel spelen ze in elke sector in meer of mindere mate mee, net zoals consumenten-, retailers- en productenbewegingen.”

 

Zo is het puur de veranderende modes die ervoor zorgen dat tattooshops opgang maken (+35%), maar ook de opkomst van koffie- en theewinkels (+22%) en kookwinkels heeft te maken met nieuwe trends en levensstijlen.

 

Groeisectoren zijn levensgevaarlijk

Met bewegingen binnen de retail wordt dan weer vooral consolidatie bedoeld, zoals zeker het geval is in de mode-, doe-het-zelf- en interieurbranches, maar ook in de food is het duidelijk dat grote distributiegroepen formats zoals de buurtwinkels meer en meer naar zich toe trekken.

 

Van zodra je als retailer in een branche zit met uitschieters van 15%, of dat nu in de min of in de plus is, meent Eysink Smeets dat het noodzakelijk is om met een wit vel papier je toekomst opnieuw uit te tekenen. “Want ook als er een groei van tientallen procenten in een sector is, moet je goed opletten of je de snel wisselende groeifactoren nog te pakken krijgt en of je wel kunt winnen op zo’n volatiele markt. Die sectoren zijn levensgevaarlijk.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bouw nieuwe winkelsite in Lier gestart

16/11/2017

Deze week zijn de grondwerken gestart voor een nieuwe winkelsite langs de Antwerpsesteenweg in Lier. Onder meer Decathlon en het gloednieuwe woonwinkelconcept Ygo hebben hun komst al bevestigd.

Toekomstig winkelcentrum Verviers zoekt nieuwe naam

16/11/2017

De groep City Mall, die sinds kort het project Au fil de l’eau in Verviers in handen heeft, is op zoek naar een nieuwe naam voor het winkelcentrum. Die naam strookt immers niet helemaal met de werkelijkheid en is bezoedeld door jaren van getouwtrek rond het centrum.

Mitiska Reim koopt eerste Franse retailpark

06/11/2017

Het Belgische vastgoedbedrijf Mitiska Reim betreedt nu ook de Franse retailmarkt met de aankoop van een retailpark in de omgeving van Caen. Eerder dit jaar nam het bedrijf al retailparken over in Duitsland, Roemenië en Spanje. 

Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Back to top