“Eerder volatiliteit dan leegloop op de retailmarkt”

“Eerder volatiliteit dan leegloop op de retailmarkt”

Volgens heel wat dramatische krantenkoppen is er een heuse leegloop in de winkelstraten: de leegstand swingt de pan uit en de crisis doet iedere retailer de das om. Niks van aan, menen de businessconsultants van Eysink Smeets: op basis van cijfers over winkelaantallen besluiten zij dat er inderdaad sterke bewegingen in de retailmarkt zijn, maar zowel in de positieve als in de negatieve richting.

Ruim 20% van de sectoren groeit sterk in winkelaantallen

“De retailmarkt is vooral erg volatiel. De krantenkoppen kloppen eigenlijk niet: het belangrijkste is niet het grote aantal winkelsluitingen, maar de uitschieters in beide richtingen,” zegt Hans Eysink Smeets, managing partner van het gelijknamige consultingbureau.

 

Slechts zowat 21% van de Belgische retailsectoren doet het volgens zijn studie, de NoCompromise Index 2013, immers slecht tot heel slecht, met een daling het aantal winkels van minstens 15% in de afgelopen vijf jaar. Daarentegen kende 21% van de sectoren echter een groei van meer dan 15% in winkelaantallen.

 

Dit alles noopt toch tot een belangrijke nuancering op alle slechtnieuwsberichten, vindt Eysink Smeets, die uit een analyse van de winkelaantallen in België tussen 2008 en 2013 opmaakt dat “het noodzakelijk is om verder te kijken dan food versus non-food en echt per subsector te oordelen.”


95 dalers, 79 groeiers

Zo daalde in 95 sectoren (54%) van de in totaal 176 retailsectoren het aantal winkels in de laatste vijf jaar. Daarvan hebben 32 sectoren (19%) tussen de 5 en 15% van hun winkels verloren en 26 sectoren verloren zelfs minder dan 5% van hun winkels. Bij de sectoren die wél veel vestigingen verliezen zitten videotheken (-54%), verkopers van ijzerwaren en gereedschap (-31%) en elektrospeciaalzaken.

 

Er zijn echter ook (meer dan) stevige groeiers: van de 176 retailsectoren zijn er 79 in aantal winkels gegroeid in de laatste vijf jaar. Daarvan zijn 19 sectoren gegroeid met 5% à 15% en in liefst 37 sectoren groeiden de winkelaantallen met meer dan 15% - met uitschieters tot honderden procentpunten. Aan de leiding staan verkopers van hoortoestellen en kookwinkels, maar ook bij uithaalshops (+53%), eroticawinkels (+42%) en autopoetsbedrijven (+53%) is de groei opvallend.

 

“De crisis is niet de schuld van alles”

De redenen voor die grote volatiliteit zijn volgens Hans Eysink Smeets terug te brengen tot vijf grote factoren, die zowel de groei als de dalingen in winkelaantallen verklaren: “De crisis is niet de schuld van alles. De digitalisering ook niet. Wel spelen ze in elke sector in meer of mindere mate mee, net zoals consumenten-, retailers- en productenbewegingen.”

 

Zo is het puur de veranderende modes die ervoor zorgen dat tattooshops opgang maken (+35%), maar ook de opkomst van koffie- en theewinkels (+22%) en kookwinkels heeft te maken met nieuwe trends en levensstijlen.

 

Groeisectoren zijn levensgevaarlijk

Met bewegingen binnen de retail wordt dan weer vooral consolidatie bedoeld, zoals zeker het geval is in de mode-, doe-het-zelf- en interieurbranches, maar ook in de food is het duidelijk dat grote distributiegroepen formats zoals de buurtwinkels meer en meer naar zich toe trekken.

 

Van zodra je als retailer in een branche zit met uitschieters van 15%, of dat nu in de min of in de plus is, meent Eysink Smeets dat het noodzakelijk is om met een wit vel papier je toekomst opnieuw uit te tekenen. “Want ook als er een groei van tientallen procenten in een sector is, moet je goed opletten of je de snel wisselende groeifactoren nog te pakken krijgt en of je wel kunt winnen op zo’n volatiele markt. Die sectoren zijn levensgevaarlijk.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Mitiska haalt tweede Duitse retailpark binnen

19/09/2017

Nog geen twee weken na zijn eerste Duitse acquisitie zet het Brusselse vastgoedbedrijf Mitiska REIM een nieuwe stap bij onze Oosterburen. Het koopt het Häuersteig Retail Park in Freiberg bij Dresden aan, in samenwerking met het Frankfurtse ZREV.

Verkoop Woluwe Shopping moet dit jaar afgerond zijn

13/09/2017

Nog dit jaar moet de verkoop van het Woluwe Shopping Center volledig afgerond zijn. Daarbij zoekt AG Real Estate zowat 400 miljoen euro voor zijn 60% van de aandelen, maar dat belooft een moeilijke klus te worden.

Minister van Financiën wil wonen boven winkel stimuleren

11/09/2017

Vlaams minister van Financiën Bart Tommelein wil het eenvoudiger maken om een winkel om te vormen tot een woning, om zo de leegstand tegen te gaan. Ook wonen boven een winkel moet zo aantrekkelijker worden.

H&M Group opent nog twee winkels op Antwerpse Meir

11/09/2017

De Zweedse H&M Group blijft zijn aanwezigheid op de Antwerpse Meir verder uitbreiden. Momenteel heeft het modebedrijf er al drie vestigingen, en met Monki en Weekday komen er nog twee winkels bij.

Back to top