Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode | RetailDetail

Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode

Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode

Een gerichte actie van de gemeente Kapellen om de leegstand in haar winkelhart aan te pakken, heeft al geleid tot het aantrekken van zeven pop-upwinkels voor de periode december-januari. Vooral webwinkeliers maken van de gelegenheid gebruik om fysiek contact te leggen met de klanten.

Webwinkeliers die experimenteren met offline

Hoewel de leegstand in Kapellen naar eigen zeggen niet echt problematisch was – “er was geen zone met drie winkels naast elkaar die leegstonden, waardoor consumenten hun tocht langs de verkooppunten zouden onderbreken” – besloot de gemeente toch een extra inspanning te leveren voor de feestdagen.

 

Een gerichte aanpak met focus op de eindejaarsperiode zorgde al voor de aanmelding van zeven pop-upwinkels, vooral om bedrijven die al via het web verkopen en die eens de formule met een fysieke winkel willen uitproberen. "Velen vinden het belangrijk om fysiek contact met de klant te hebben en hun feedback te horen. Het betreft dan ook meestal handelaars die nog niet zo lang bezig zijn", zegt Dries Vanneste van de firma Entrakt, die het invullen van de leegstand begeleidt.

 

“Ook voordelen voor eigenaars”

De pop-upformule heeft ook voordelen voor de eigenaars van de winkelpanden, stelt het gemeentebestuur. Door achtereenvolgens tijdelijke invullingen toe te laten, blijft de ruimte permanent ingevuld en wordt verloedering en vandalisme tegengegaan. Bovendien worden de leegstaande winkels in een positief daglicht gesteld en aantrekkelijk gemaakt voor nieuwe huurders, kopers of investeerders.

 

Stockverkopen probeert het project wel te vermijden: “Vaak gaat dit niet verder dan bestellen uit kartonnen dozen en dat komt de winkelbeleving niet meteen ten goede. Op andere plaatsen zou dit wel kunnen.”

 

Een aantal pop-upwinkels heeft trouwens meteen een contract voor vier of zes maanden getekend. Dat verhoogt de kans dat ze op termijn overstappen op een permanente winkel, wat het uiteindelijke doel is. Op langere termijn blijft het immers de bedoeling te zoeken naar een invulling van de panden met winkels die complementair zijn aan het bestaande aanbod.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Westland Shopping krijgt groen licht voor vernieuwing

19/06/2018

Westland Shopping Center in Anderlecht mag van de overlegcommissie de geplande renovatiewerken uitvoeren. Tegen 2020 moet het winkelcentrum een volledige make-over krijgen, met ook een fikse uitbreiding erbij.

Zo wil Vlaanderen toename baanwinkels aanpakken

12/06/2018

De wildgroei van baanwinkels weegt op de mobiliteit en de leefbaarheid en zet druk op de handel in de stadscentra. In Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaan gemeenten het probleem nu over de grenzen heen aanpakken.

Driespoort Deinze voor correctionele rechtbank

07/06/2018

In de correctionele rechtbank van Gent is dinsdag gepleit in de zaak rond winkelcentrum Driespoort in Deinze. De hamvraag: staat dat er illegaal en, zo ja, moet het dan worden afgebroken? Uitspraak begin september.

Mitiska bouwt retailpark in Mechelen

30/05/2018

In Mechelen gaat Mitiska een retailpark ontwikkelen dat plaats biedt aan 24 grote winkels op 27.500 m². Een convenant garandeert dat het winkelcentrum geen concurrentie vormt voor de binnenstad.

De Nieuwstraat in Brussel kent magere jaren

22/05/2018

De Nieuwstraat in Brussel loopt de laatste jaren leeg: 10 procent van de winkelpanden in de duurste winkelstraat van België is ongebruikt, niet alleen sinds de terroristische aanslagen, maar ook door de concurrentie van The Mint en de renovatiewerken aan City 2.

H&M eist lagere huurprijzen

11/05/2018

Modeketen H&M wil lagere huurprijzen afdwingen van Qrf City Retail, zo blijkt uit het recente kwartaalverslag van het winkelvastgoedfonds. De retailer houdt het bovendien voor bekeken in Sint-Niklaas.