Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode | RetailDetail

Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode

Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode

Een gerichte actie van de gemeente Kapellen om de leegstand in haar winkelhart aan te pakken, heeft al geleid tot het aantrekken van zeven pop-upwinkels voor de periode december-januari. Vooral webwinkeliers maken van de gelegenheid gebruik om fysiek contact te leggen met de klanten.

Webwinkeliers die experimenteren met offline

Hoewel de leegstand in Kapellen naar eigen zeggen niet echt problematisch was – “er was geen zone met drie winkels naast elkaar die leegstonden, waardoor consumenten hun tocht langs de verkooppunten zouden onderbreken” – besloot de gemeente toch een extra inspanning te leveren voor de feestdagen.

 

Een gerichte aanpak met focus op de eindejaarsperiode zorgde al voor de aanmelding van zeven pop-upwinkels, vooral om bedrijven die al via het web verkopen en die eens de formule met een fysieke winkel willen uitproberen. "Velen vinden het belangrijk om fysiek contact met de klant te hebben en hun feedback te horen. Het betreft dan ook meestal handelaars die nog niet zo lang bezig zijn", zegt Dries Vanneste van de firma Entrakt, die het invullen van de leegstand begeleidt.

 

“Ook voordelen voor eigenaars”

De pop-upformule heeft ook voordelen voor de eigenaars van de winkelpanden, stelt het gemeentebestuur. Door achtereenvolgens tijdelijke invullingen toe te laten, blijft de ruimte permanent ingevuld en wordt verloedering en vandalisme tegengegaan. Bovendien worden de leegstaande winkels in een positief daglicht gesteld en aantrekkelijk gemaakt voor nieuwe huurders, kopers of investeerders.

 

Stockverkopen probeert het project wel te vermijden: “Vaak gaat dit niet verder dan bestellen uit kartonnen dozen en dat komt de winkelbeleving niet meteen ten goede. Op andere plaatsen zou dit wel kunnen.”

 

Een aantal pop-upwinkels heeft trouwens meteen een contract voor vier of zes maanden getekend. Dat verhoogt de kans dat ze op termijn overstappen op een permanente winkel, wat het uiteindelijke doel is. Op langere termijn blijft het immers de bedoeling te zoeken naar een invulling van de panden met winkels die complementair zijn aan het bestaande aanbod.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Centrummanager Hasselt pleit voor "omzethuur" tegen leegstand

15/02/2018

“Geef starters een flink verminderde huurprijs en laat ze daar bovenop een deel van hun omzet afstaan.” Met dat opmerkelijke voorstel wil de nieuwe centummanager van Hasselt de leegstand in zijn stad aanpakken.

Vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco kijkt tevreden terug op boekjaar

02/02/2018

Het Frans-Nederlandse vastgoedbedrijf Unibail-Rodamco, dat vooral belegt in winkelcentra, kijkt tevreden terug op het voorbije boekjaar. Het wist immers in alle regio’s te groeien.

Voor het eerst meer dan 1 op 10 winkelpanden leeg

01/02/2018

Het aantal leegstaande winkelpanden in België is in 2017 voor het tiende jaar op rij gestegen. Met 21.027 winkels die leeg staan, stijgt de winkelleegstand in ons land voor het eerst boven de 10%, zo becijferde Locatus.

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

30/01/2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Carrefour drijft top 100 grootste winkelketens aan

26/01/2018

De grootste winkelketen van België is Carrefour. Tot die misschien verrassende conclusie komt Locatus in zijn jaarlijkse top 100 van winkelformules. Alleen al de Market-supermarkten beslaan het meest oppervlakte, al heeft Aldi een even groot aantal winkels.

Belgische winkelcentra sluiten jaar positief af

23/01/2018

De Belgische winkelcentra die deel uitmaken van de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers hebben 2017 kunnen afsluiten met iets meer bezoekers dan een jaar eerder. De 16 aangesloten winkelcentra kregen samen 89,6 miljoen bezoekers over de vloer. 

Back to top