Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode

Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode

Een gerichte actie van de gemeente Kapellen om de leegstand in haar winkelhart aan te pakken, heeft al geleid tot het aantrekken van zeven pop-upwinkels voor de periode december-januari. Vooral webwinkeliers maken van de gelegenheid gebruik om fysiek contact te leggen met de klanten.

Webwinkeliers die experimenteren met offline

Hoewel de leegstand in Kapellen naar eigen zeggen niet echt problematisch was – “er was geen zone met drie winkels naast elkaar die leegstonden, waardoor consumenten hun tocht langs de verkooppunten zouden onderbreken” – besloot de gemeente toch een extra inspanning te leveren voor de feestdagen.

 

Een gerichte aanpak met focus op de eindejaarsperiode zorgde al voor de aanmelding van zeven pop-upwinkels, vooral om bedrijven die al via het web verkopen en die eens de formule met een fysieke winkel willen uitproberen. "Velen vinden het belangrijk om fysiek contact met de klant te hebben en hun feedback te horen. Het betreft dan ook meestal handelaars die nog niet zo lang bezig zijn", zegt Dries Vanneste van de firma Entrakt, die het invullen van de leegstand begeleidt.

 

“Ook voordelen voor eigenaars”

De pop-upformule heeft ook voordelen voor de eigenaars van de winkelpanden, stelt het gemeentebestuur. Door achtereenvolgens tijdelijke invullingen toe te laten, blijft de ruimte permanent ingevuld en wordt verloedering en vandalisme tegengegaan. Bovendien worden de leegstaande winkels in een positief daglicht gesteld en aantrekkelijk gemaakt voor nieuwe huurders, kopers of investeerders.

 

Stockverkopen probeert het project wel te vermijden: “Vaak gaat dit niet verder dan bestellen uit kartonnen dozen en dat komt de winkelbeleving niet meteen ten goede. Op andere plaatsen zou dit wel kunnen.”

 

Een aantal pop-upwinkels heeft trouwens meteen een contract voor vier of zes maanden getekend. Dat verhoogt de kans dat ze op termijn overstappen op een permanente winkel, wat het uiteindelijke doel is. Op langere termijn blijft het immers de bedoeling te zoeken naar een invulling van de panden met winkels die complementair zijn aan het bestaande aanbod.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer bezoekers voor Belgische winkelcentra

18/10/2017

De winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Retail and Shopping Centers (BLSC) hebben het voorbije kwartaal meer bezoekers over de vloer gekregen. Het was de eerste stijging in meer dan twee jaar.

Woluwe Shopping Center kan half miljard opleveren

17/10/2017

Het Nederlandse Eurocommercial Properties heeft 468 miljoen euro over voor de overname van het Woluwe Shopping Center. Dat is een stuk meer dan de 300 miljoen euro waar een tijd geleden sprake van was.

Geen winkelcentrum meer aan The Loop in Gent

16/10/2017

Er komt geen groot winkelcomplex aan The Loop in Gent. Er is nog weinig draagvlak voor het project en dus heeft het stadsbestuur besloten om er de stekker uit te trekken. De plannen lagen al sinds 2010 op tafel.

Strada-project in La Louvière staat op uit de doden

10/10/2017

Het Strada-project in La Louvière, dat al een tijdje dood en begraven was, lijkt er nu toch te komen. Ontwikkelaar Wilhelm & Co is zelfs al begonnen met de verkoop van de eerste negentig appartementen die deel uitmaken van het project.

Winkelcentrum Rive Gauche groot succes

25/09/2017

Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum in Charleroi, is een groot succes. In de eerste zes maanden na opening kreeg het al vier miljoen bezoekers over de vloer. Het is zo meteen het drukste winkelcentrum van Wallonië.

97 procent van The Mint al verhuurd

20/09/2017

Binnenkort opent na een renovatie van twee jaar het winkelgedeelte van het Muntcentrum onder de naam The Mint. Ondertussen zijn 97% van de winkelruimtes al ingevuld: onder andere Decathlon en Uniqlo vestigen zich voor het eerst in het centrum van Brussel.

Back to top