Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode | RetailDetail

Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode

Kapellen boekt succes met pop-upwinkels tijdens eindejaarsperiode

Een gerichte actie van de gemeente Kapellen om de leegstand in haar winkelhart aan te pakken, heeft al geleid tot het aantrekken van zeven pop-upwinkels voor de periode december-januari. Vooral webwinkeliers maken van de gelegenheid gebruik om fysiek contact te leggen met de klanten.

Webwinkeliers die experimenteren met offline

Hoewel de leegstand in Kapellen naar eigen zeggen niet echt problematisch was – “er was geen zone met drie winkels naast elkaar die leegstonden, waardoor consumenten hun tocht langs de verkooppunten zouden onderbreken” – besloot de gemeente toch een extra inspanning te leveren voor de feestdagen.

 

Een gerichte aanpak met focus op de eindejaarsperiode zorgde al voor de aanmelding van zeven pop-upwinkels, vooral om bedrijven die al via het web verkopen en die eens de formule met een fysieke winkel willen uitproberen. "Velen vinden het belangrijk om fysiek contact met de klant te hebben en hun feedback te horen. Het betreft dan ook meestal handelaars die nog niet zo lang bezig zijn", zegt Dries Vanneste van de firma Entrakt, die het invullen van de leegstand begeleidt.

 

“Ook voordelen voor eigenaars”

De pop-upformule heeft ook voordelen voor de eigenaars van de winkelpanden, stelt het gemeentebestuur. Door achtereenvolgens tijdelijke invullingen toe te laten, blijft de ruimte permanent ingevuld en wordt verloedering en vandalisme tegengegaan. Bovendien worden de leegstaande winkels in een positief daglicht gesteld en aantrekkelijk gemaakt voor nieuwe huurders, kopers of investeerders.

 

Stockverkopen probeert het project wel te vermijden: “Vaak gaat dit niet verder dan bestellen uit kartonnen dozen en dat komt de winkelbeleving niet meteen ten goede. Op andere plaatsen zou dit wel kunnen.”

 

Een aantal pop-upwinkels heeft trouwens meteen een contract voor vier of zes maanden getekend. Dat verhoogt de kans dat ze op termijn overstappen op een permanente winkel, wat het uiteindelijke doel is. Op langere termijn blijft het immers de bedoeling te zoeken naar een invulling van de panden met winkels die complementair zijn aan het bestaande aanbod.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Winkelstad Sint-Niklaas herrijst als een feniks

17/04/2018

Dacht u ook dat Sint-Niklaas een kleine twintig jaar geleden was doodgeknepen door het Waasland Shopping Center? Think again! Wij gingen een kijkje nemen en ontdekten een stad in een wervelende opwaartse spiraal.

Vernieuwd winkelcentrum Les Bastions mikt op 5 miljoen bezoekers

12/04/2018

Het bekende Doornikse shoppingcenter Les Bastions is op 12 april heropend na een stevige uitbreiding en een grondige make-over. Voor nieuwe impulsen zorgen trekkers als Zara en Bershka. Het project zet ook sterk in op diensten.

“Alle retailers moeten zichzelf heruitvinden”

10/04/2018

Meer dan ooit is het de consument die beslist welke richting de retailmarkt uitgaat. Winkelketens moeten zichzelf heruitvinden, hun concepten in vraag stellen. Dat zeggen Jean Baheux en Jonathan Delguste van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Retail Estates trakteert zichzelf op dubbel verjaardagsgeschenk

29/03/2018

Retail Estates heeft twee winkelpanden gekocht in het Nederlandse Haarlemmermeer voor 9 miljoen euro. Daarnaast heeft het vastgoedbedrijf een retailpark gekocht voor 47 miljoen euro, ook al in Nederland. Maar die deal is nog “voorwaardelijk”.

Gunstig (tussen)advies voor Brussels Neo-project

29/03/2018

De Overlegcommissie van het Brussels Gewest heeft een gunstig advies uitgebracht voor de aanvraag van het stedenbouwkundig attest van Neo, het grote herbestemmingsproject op de Heizelvlakte waar ook een groot shoppingcenter moet verrijzen.

Rive Gauche verkocht aan CBRE Global Investors na sterk jaar

27/03/2018

Winkelcentrum Rive Gauche in Charleroi krijgt een nieuwe eigenaar, na een jaar waarin het sterke cijfers kon voorleggen. Met gemiddeld 650.000 bezoekers per maand is dit het op een na drukstbezochte winkelcentrum van België.