RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven IKEA
  • Onderwerpen InterviewPersoneelsbeleidRetailDetail HR & People Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De ‘war for talent’ bij Ikea: “Iedereen wil het gevoel dat ze iets bijdragen”

icon
Wonen27 september, 2022

De jobmarkt verandert, dat zien ze ook bij Ikea. Medewerkers willen het gevoel dat ze iets bijdragen, en ze willen weten waaraan. “We zouden als retailsector samen wat kunnen doen aan ons imagoprobleem”, denkt Anne-Clotilde Picot, Country People & Culture Manager van Ikea Belgium.

Toevlucht tot vluchtelingen en studenten

Het lijdt geen twijfel dat de arbeidsmarkt verandert. Ook bij Ikea woedt de ‘war for talent’: medewerkers vinden is een hele uitdaging. De restaurants, de logistiek en technische functies zijn de grootste pijnpunten op de Belgische markt. Anne-Clotilde Picot, Country People & Culture Manager voor Ikea Belgium, houdt de vinger aan de pols, maar voert (nog) geen radicale veranderingen door. Op het eerste HR & People Congress van RetailDetail op 13 oktober deelt ze haar strategie en learnings.

“Mensen verwachten vooral een totaalaanbod, en dat is net wat Ikea biedt. Ze willen een bedrijf met waarden en waar ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen, niet enkel loon en werk. Op die eerste twee punten leggen we dus extra de klemtoon. We laten mensen groeien in hun job; iemands capaciteit om te groeien en waarden zijn belangrijker dan ervaring.”

Om die boodschap over te brengen, moest Ikea wel op zoek naar nieuwe manieren om mensen te bereiken. Ook naar doelgroepen die anders misschien niet bij het bedrijf zouden terechtkomen, zoals via samenwerkingen met CPA-opleidingscentra in het Franstalige landsgedeelte en integratiestages voor erkende vluchtelingen. “Zij leren de taal en de Belgische arbeidsmarkt kennen, terwijl het voor ons ook een manier kan zijn om nieuw talent te rekruteren”, vertelt Picot. Op dit moment ontwikkelt de woonretailer nog samenwerkingen met scholen en lopen er pilootprojecten voor studentenstages.

Werken voor een betere wereld

“Er komen nog steeds kandidaten naar ons toe, maar je merkt dat wij ons ook meer zelf moeten profileren. Medewerkers verwachten dat hun werkgevers beter tonen hoe ze werken en wie ze zijn. Zo zien we dat medewerkers bijvoorbeeld steeds meer belang hechten aan duurzaamheid. Ons doel als bedrijf is nu tonen dat wie bij ons werkt echt impact heeft op de maatschappij en betrokken is bij de missie voor een betere wereld.”

Hoe Ikea zijn vele medewerkers kan betrekken? “Door ideeën te verzamelen en mensen zelf projecten te laten vormen. In elke winkel zijn er vrijwillige duurzaamheidsteams. En dat werkt ook naar de consument toe: een groot deel van de ecologische voetafdruk speelt zich thuis af, dus is er voor winkelmedewerkers ook een rol weggelegd om consumenten te vormen en sensibiliseren.”

Sinds enkele maanden is het mogelijk als Ikea-medewerker tijdens de werkuren een halve dag bij kansarme mensen aan huis te gaan via een sociale partnerorganisatie. Dat maakt deel uit van een project van Ikea rond het recht op een goede woning. “De hele planning raakt vlot ingevuld en mensen komen enthousiast terug. Het doorbreekt de sleur en geeft voldoening om te helpen”, ziet Picot. “Het is nog een andere manier om het engagement van het bedrijf te ervaren en leren kennen.”

De emotionele meerwaarde van de medewerker

Op dezelfde manier kan het beroep van winkelmedewerker weer aantrekkelijker worden gemaakt, denkt Anne-Clotilde Picot. “Nergens voel je duidelijker dat je een meerwaarde hebt en dat wat je doet iets bijdraagt als in het rechtstreekse contact met de klant. We moeten daarom de verkoopmedewerkers uitrusten zodat ze de klanten echt kunnen helpen, met technologie maar ook competenties en productkennis. We geven bijvoorbeeld opleidingen over hoe de klantdialoog te voeren.”

De functie van winkelmedewerker blijft zeker bestaan waar ze meerwaarde heeft, gelooft Picot. Vandaag kan veel zonder menselijke interactie, en dat is prima: wat in zelfservice kan, doen, vindt de HR-specialiste, maar laat medewerkers waar ze echt een meerwaarde zijn. Hun huis heeft een sterke emotionele waarde, dus zoeken klanten bij Ikea advies en geruststelling. “Menselijk contact is ook cruciaal als niet alles naar wens gaat, dus bij de klantenservice. Het komt er dan op aan de klant te begrijpen en daarop in te spelen, te personaliseren als het ware.”

Retail is een ultradynamisch en flexibel milieu, besluit Picot. “Jammer genoeg heeft onze sector een imagoprobleem. Niet altijd terecht, want er zijn enorm veel interessante jobs en ontwikkelingsmogelijkheden. We zouden daar als sector misschien samen aan kunnen werken.”

Wil je meewerken aan een mooie toekomst voor de retailjob en leren hoe je net als bedrijven zoals Ikea, Lidl, Coca-Cola en vele andere de ‘war for talent’ kan voeren?

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail HR & People Congress.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De jobmarkt verandert, dat zien ze ook bij Ikea. “We zouden als retailsector samen wat kunnen doen aan ons imagoprobleem”, denkt Anne-Clotilde Picot, Country People & Culture Manager van Ikea Belgium.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen14 september, 2023
    JYSK countert vertraging met expansie

    Het boekjaar 2022/2023 was weer een recordjaar voor JYSK, meer bepaald door sterke expansie. De omzetgroei blijft wel vertragen.

  • icon
    Wonen4 september, 2023
    Giane Van Landuyt is nieuwe CEO van Juntoo en Exterioo

    Beliving, de groep boven woonketens Juntoo en Exterioo, heeft een nieuwe CEO: het is Giane Van Landuyt, die tot voor enkele maanden nog CEO was van Casa International.

  • icon
    Wonen30 augustus, 2023
    Space 10, het innovatielab van Ikea, houdt ermee op

    Op 31 augustus sluit Space 10, het innovatieplatform van Ikea in Kopenhagen, definitief de deuren. Het lab heeft naar eigen zeggen alle doelstellingen bereikt die het wilde bereiken.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN