Op donderdag 20 november organiseert RetailDetail de dertiende editie van de RetailDetail Night, hét jaarlijkse eindejaarsfeest van de retailsector in de Benelux.
In een notendop:
- Wanneer? Donderdag 20 november 2025
- Waar? In de unieke Handelsbeurs te Antwerpen
- Met wie? Meer dan 400 b2b retailprofessionals!
- Agenda? Keuze tussen twee voorprogramma’s in de namiddag, nadien een seated dinner aan tafels per 10 personen. Nadien nog een walking dessertenbuffet, ideaal netwerken!
- Een line-up met onder meer Wouter Kolk (voormalig ceo Ahold Delhaize Europa & Indonesië), MediaMarkt (Olivier van den Bossche), Carrefour (Geoffroy Gersdorff), JBC (Anaïs Claes), Trendwolves (Tom Palmaerts), Gino Van Ossel (Retail jaaroverzicht) & veel meer!
HOE KUNT U ERBIJ ZIJN?
- Bestel een individueel ticket, inclusief voor- en hoofdprogramma, alsook diner.
- Bestel een gepersonaliseerde tafel (10 personen) voor uw bedrijf. Dit is een ideaal moment om het jaar positief af te sluiten samen met je team en/of je beste relaties. Je 10 genodigden hebben zo toegang tot het hele event, inclusief diner.
HERBEKIJK DE AFTERMOVIE 2024
| Bestel hier je tickets of tafel: |
HOOFDPROGRAMMA
Tijdens deze editie brengen we u een hoofdprogramma met gerenommeerde sprekers uit de retail sector.

Wouter Kolk behoort tot de zwaargewichten van de Europese retail. Hij bouwde zijn carrière uit bij Ahold Delhaize, waar hij onder meer Gall & Gall, Etos en Albert Heijn leidde en later als CEO Europa & Indonesië verantwoordelijk werd voor meer dan tien winkelformules in negen landen. Eerder gaf hij ook leiding aan WE Fashion. Met zijn internationale ervaring, strategisch inzicht en sterke visie op de toekomst van retail weet hij telkens de toon te zetten. Op de RetailDetail Night 2025 gaat hij openhartig in gesprek – niet alleen op het podium, maar ook met het publiek.
In 2022 werd Geoffroy Gersdorff de eerste Belgische CEO van Carrefour België, het bedrijf waar hij in 1997 (toen was het nog GB) zijn loopbaan begon en uiteenlopende functies opnam, zowel in België als op groepsniveau. Hij slaagde erin een ommekeer te realiseren en de retailer vorig jaar uit de rode cijfers te halen. Vanuit zijn rijke internationale ervaring kan hij duiding geven bij de trends en uitdagingen die de retailsector vandaag kenmerken.
Sinds 11 augustus 2025 is Olivier van den Bossche General Managing Director Benelux bij MediaMarkt, waar hij tevens de rol van Country Manager Sales vervult. De Belgische topmanager bouwde een internationale carrière uit bij onder meer Rituals, Metro AG en Galeria Inno, en stond recent nog aan het roer van Galeria Karstadt Kaufhof. Met zijn diepgaande kennis van de Benelux-markt en ruime retailervaring weet hij strategie moeiteloos te koppelen aan hands-on uitvoering. Op de RetailDetail Night gaat hij openhartig het gesprek aan.
Tijdens de RetailDetail Night schuift Anaïs Claes, Sustainability Manager bij Claes Retail Group (JBC, Mayerline en CKS), aan bij het panelgesprek tijdens het avondprogramma. Samen met onder meer Olivier van den Bossche (MediaMarkt) en Wouter Kolk (ex-Ahold Delhaize) deelt ze haar visie op de toekomst van retail.
Claes is verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid binnen de modemerken van de groep, met aandacht voor zowel ecologische als sociale impact. Onder haar coördinatie behaalde de Claes Retail Group in 2024 de status ‘Good’ op de Fair Wear Brand Performance Check – de hoogste score tot nu toe. Haar bijdrage belooft een frisse blik op hoe retailbedrijven future-proof kunnen worden, van de fabriek tot in de winkel.


Peter Theunis (Visa) is een erkend leider in de betalings- en fintech-sector, met meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van digitaal bankieren, financiële inclusie en grensoverschrijdende betalingen.
Hij heeft leidinggevende functies bekleed in Europa, het Midden-Oosten en APAC en heeft een cruciale rol gespeeld bij het vormgeven van strategische groei en innovatie in de financiële sector. Hij heeft leidinggevende functies bekleed bij BPC Banking Technologies, Endava, AEDP/Ministerie van Financiën van de VAE, TAS Group, OpenWay en Clear2Pay, en was medeoprichter van twee succesvolle ondernemingen, Integri en Radar Payments. Zijn expertise omvat kaartuitgifte, merchant acquiring, naleving van regelgeving en het bredere ecosysteem van digitale betalingen. Peter brengt een vooruitstrevende visie in de sector, gericht op het stimuleren van transformatie door middel van technologie, het bevorderen van financiële inclusie en het opbouwen van collaboratieve ecosystemen die duurzame groei ondersteunen.
Gino Van Ossel (professor aan de Vlerick Business School) koppelt academische diepgang aan een scherpe blik op de praktijk. Hij publiceerde meerdere boeken en is een veelgevraagd spreker over consumentengedrag, omnichannel en retailstrategie. Bekend om zijn heldere analyses en eigenzinnige stijl, brengt hij op de RetailDetail Night 2025 opnieuw zijn jaarlijkse terugblik op het retaillandschap.
Ben jij klaar voor de toekomst? Twijfel je over het antwoord? Dat is oké. Het leven gaat soms zo snel, dat de toekomst ons doet duizelen. Maar, hoe worden we dan wel futureproof?
Tom Palmaerts reist al jarenlang de wereld rond met één doel: mensen zin doen krijgen in de toekomst. We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar door kleine trillingen te kaderen in grote evoluties en trends kunnen we mogelijke toekomsten voorstellen. Tom Palmaerts onderzoekt welke maatschappelijke fenomenen de volgende tien jaar belangrijk zullen zijn. Hij speelt graag met toekomstdenken…maar toekomstdenken is enkel interessant als we er vandaag mee aan de slag kunnen gaan.
BD Media, marktleider in de verdeling van huis-aan-huiscommunicatie, presenteert de nieuwste resultaten van de Leaflet Attitude Study, ontwikkeld in samenwerking met NIQ. Tijdens deze sessie deelt Managing Director Leen Dehantschutter enkele opvallende inzichten over de evolutie van consumentenattitudes en de blijvende relevantie van folders in het medialandschap. Traditiegetrouw sluiten we af met de uitreiking van de awards voor de beste folders van het jaar.

VOORPROGRAMMA’S
Tijdens de RetailDetail Night kunt u in de namiddag kiezen tussen twee voorprogramma’s:
- “Fail forward”: falen als leermoment
- Gamechangers
1/ “FAIL FORWARD”: FALEN ALS LEERMOMENT
Struikelen doen we allemaal wel eens. Falen hoeft geen negatieve ervaring te zijn: het kan een inspiratiebron zijn voor groei en ontwikkeling. Missen is menselijk en uit fouten of mislukkingen leer je vaak het meest. Toch zijn ondernemers vaak beschroomd om hun lessen uit falen te delen. Jammer, toch?
RetailDetail zocht én vond enkele dappere retailers die wél bereid waren om te getuigen over hun inspirerende mislukkingen. In dit voorprogramma géén gelikte PowerPointpresentaties: onze deelnemers gaan ze open in gesprek met moderator Stefan Van Rompaey, met collega’s en met u, het publiek.
“Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.” (Eleanor Roosevelt)
DE PANELLEDEN

Pascale Switten
Het faillissement van Cameleon was een ingrijpende ervaring voor CEO Pascale Switten: “Ik heb samen met mijn partner en een toegewijd team vol overtuiging gebouwd aan een duurzame transformatie. We hebben intens gezocht naar financiële oplossingen, maar de structurele uitdagingen bleken te groot. Toch overheerst trots: op onze mensen, onze waarden en onze veerkracht.” Deze ervaring wil ze graag delen op de RetailDetail Night, als reflectie én inspiratie.
Stijn Martens
Pionierde met de eerste Vlaamse onlinesupermarkt, Hopr. Gelanceerd in 2021, stopgezet in 2025 na een “leerrijke reis”.
Mark MJ Vandevelde
Medeoprichter van het duurzame sneakermerk Komrads, dat in augustus 2025 de handdoek gooide in een ongunstig economische klimaat.
Alain Hellebaut
“De enige echte fout is niets ondernemen of proberen uit angst om te falen,” zegt Alain Hellebaut, die vanuit zijn rijke ervaring als retailmanager, met onder andere een succesvolle doorstart voor Maxi Toys, enkele waardevolle crisislessen zal delen in dit voorprogramma.

2/ GAMECHANGERS
Tijdens het voorprogramma Gamechangers krijg je 4 keynotes voorgeschoteld. Elke spreker brengt een inspirerend verhaal.

Stefanie Grijp
Stefanie Grijp is commercieel verantwoordelijke voor de Shop&Go en The Shop winkelformules van Q8 in België en Luxemburg. Ze is zes jaar actief binnen Q8 en staat sinds anderhalf jaar mee aan het roer van een strategische koerswijziging in de retailaanpak van Q8.
Willem Wijnen
Willem Wijnen blikt op de RetailDetail Night terug op zijn eerste jaar als CEO van Xandres. De Nederlander met een indrukwekkend parcours in de modesector, van The Sting en Men at Work tot Van de Velde, is een gamechanger die bij Xandres inzet op tijdloze mode met een lange levensduur – van het herstelprogramma “Repair & Care” tot de tweedehandsinitiatieven van Xandres Preloved. “We zijn geen ecomerk,” zegt het bedrijf, “maar we streven er elke dag naar om het beter te doen.”
De keynote belooft een inspirerende inkijk te bieden in hoe Xandres traditie, vernieuwing en verantwoordelijkheid weet te verbinden in een veranderende modewereld.
Eric Spapens
Eric Spapens is Head of Business Development voor Visa in België en Luxemburg, gevestigd in Brussel. Als leider in de betaalindustrie met meer dan tien jaar ervaring helpt hij bedrijven innovatie te omarmen op het gebied van handel en digitale transacties.
Bij Visa leidt Eric strategische initiatieven die de samenwerking met handelaars, acquirers, fintechs en financiële instellingen versterken. Hij begon zijn carrière in de detailhandel bij Decathlon, speelde een rol in de digitalisering van consumentenelektronica bij Sony en Orange, en bekleedde eerder leidinggevende functies bij Worldline.

TIMETABLES
TIMETABLE VOORPROGRAMMA’S
TIMETABLE PREPROGRAM: FAIL FORWARD
14h00 – 14h30: Welcome @ Handelsbeurs
14h40 – 15h00: Alain Hellebaut
15h00 – 15h20: Pascale Switten
15h20 – 15h40: Stijn Martens
15h40 – 16h20: Break
16h20 – 16h40: Mark MJ Vandevelde
16h40 – 17h20: Panel + Recap
17h20 – 18h00: Reception main program
TIMETABLE PREPROGRAM: GAMECHANGERS
14h00 – 14h30: Welcome @ Handelsbeurs
14h40 – 15h10: Q8 – Stefanie Grijp
15h10 – 15h40: Xandres – Willem Wijnen
15h40 – 16h20: Break
16h20 – 16h45: RetailDetail – Jorg Snoeck
16h45 – 17h15: Visa – Eric Spapens
17h15 – 18h00: Reception main program
TIMETABLE HOOFDPROGRAMMA
17h30 – 18h00: Reception
18h00 – 18h15: Welcome by Visa
18h15 – 18h30: Retail annual review by Gino van Ossel
18h30 – 19h00: Panel debate with MediaMarkt, JBC, Carrefour & Wouter Kolk
19h00 – 19h45: precourse
19h45 – 20h15: Keynote Trendwolves – Tom Palmaerts
20h15 – 21h00: maincourse
21h00 – 21h15: CAF awards: BD Media
21h15 – 23h30: walking dessert buffet & networking
PRAKTISCH
Datum: donderdag 20 november 2025
Locatie: Handelsbeurs Antwerpen
Adres: Borzestraat 31, 2000 Antwerpen
Aanvangsuur: 14h00









