“Sociale media verliezen impact in retail”

“Sociale media verliezen impact in retail”

De rol van sociale media in de 'customer journey' is afgenomen in vergelijking met twee jaar geleden, ten voordele van de échte winkelervaring. Dat concludeert Capgemini in een onderzoek naar de gewoonten van meer dan 18.000 digitale shoppers.

Invloed sociale media taant

De toch wel opmerkelijke conclusie staat te lezen in het "Digital Shopper Relevancy 2014"-onderzoek van Capgemini. Volgens de respondenten heeft de winkelervaring een veel grotere impact op hun koopgedrag dan sociale media, of het nu Twitter, Facebook of blogs zijn.

 

Niet alleen inzake het koopgedrag is de winkelervaring nog altijd doorslaggevend, ook in de levensbelangrijke aankoop- en betalingsfase wordt de traditionele winkelervaring nog altijd als belangrijkste gezien: liefst 72% van respondenten vinkt de winkelervaring als 'zeer belangrijk' of 'belangrijk' aan (zie grafiek).

 

De fysieke winkel wordt gevolgd door shoppen via internet (67%). Sociale media, door slechts 37% als '(uitermate) belangrijk' gekenmerkt, bevinden zich onderaan in de rangschikking, net boven... callcenters.

 

"Geen harde verklaring"

"We hebben uit de resultaten van het onderzoek geen hard verklarend antwoord kunnen halen op de vraag waarom sociale media impact verliezen in de retail", zegt Kees Jacobs, retailexpert bij Capgemini, aan onze redactie. "Wel kunnen we op basis van het onderzoek en onze kennis van de markt een aantal aannames doen."

 

"Zo lenen sociale media zich meer voor sociale communicatie met de eigen community vrienden, familie, interest-groups dan voor aankoopgerelateerde interacties met bedrijven. Als men wil shoppen of als men inspiratie zoekt, dan zijn er betere manieren beschikbaar dan via sociale media. Winkels, websites en allerlei mobiele toepassingen bijvoorbeeld. Bovendien zijn mensen over het algemeen gedoseerder bezig met sociale media: het 'nieuwe' is er een beetje af, men ondervindt steeds meer nadelen en gebruikers kijken ook kritischer naar sociale media", besluit Jacobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top