“Sociale media verliezen impact in retail”

“Sociale media verliezen impact in retail”

De rol van sociale media in de 'customer journey' is afgenomen in vergelijking met twee jaar geleden, ten voordele van de échte winkelervaring. Dat concludeert Capgemini in een onderzoek naar de gewoonten van meer dan 18.000 digitale shoppers.

Invloed sociale media taant

De toch wel opmerkelijke conclusie staat te lezen in het "Digital Shopper Relevancy 2014"-onderzoek van Capgemini. Volgens de respondenten heeft de winkelervaring een veel grotere impact op hun koopgedrag dan sociale media, of het nu Twitter, Facebook of blogs zijn.

 

Niet alleen inzake het koopgedrag is de winkelervaring nog altijd doorslaggevend, ook in de levensbelangrijke aankoop- en betalingsfase wordt de traditionele winkelervaring nog altijd als belangrijkste gezien: liefst 72% van respondenten vinkt de winkelervaring als 'zeer belangrijk' of 'belangrijk' aan (zie grafiek).

 

De fysieke winkel wordt gevolgd door shoppen via internet (67%). Sociale media, door slechts 37% als '(uitermate) belangrijk' gekenmerkt, bevinden zich onderaan in de rangschikking, net boven... callcenters.

 

"Geen harde verklaring"

"We hebben uit de resultaten van het onderzoek geen hard verklarend antwoord kunnen halen op de vraag waarom sociale media impact verliezen in de retail", zegt Kees Jacobs, retailexpert bij Capgemini, aan onze redactie. "Wel kunnen we op basis van het onderzoek en onze kennis van de markt een aantal aannames doen."

 

"Zo lenen sociale media zich meer voor sociale communicatie met de eigen community vrienden, familie, interest-groups dan voor aankoopgerelateerde interacties met bedrijven. Als men wil shoppen of als men inspiratie zoekt, dan zijn er betere manieren beschikbaar dan via sociale media. Winkels, websites en allerlei mobiele toepassingen bijvoorbeeld. Bovendien zijn mensen over het algemeen gedoseerder bezig met sociale media: het 'nieuwe' is er een beetje af, men ondervindt steeds meer nadelen en gebruikers kijken ook kritischer naar sociale media", besluit Jacobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top