“Sociale media verliezen impact in retail” | RetailDetail

“Sociale media verliezen impact in retail”

“Sociale media verliezen impact in retail”

De rol van sociale media in de 'customer journey' is afgenomen in vergelijking met twee jaar geleden, ten voordele van de échte winkelervaring. Dat concludeert Capgemini in een onderzoek naar de gewoonten van meer dan 18.000 digitale shoppers.

Invloed sociale media taant

De toch wel opmerkelijke conclusie staat te lezen in het "Digital Shopper Relevancy 2014"-onderzoek van Capgemini. Volgens de respondenten heeft de winkelervaring een veel grotere impact op hun koopgedrag dan sociale media, of het nu Twitter, Facebook of blogs zijn.

 

Niet alleen inzake het koopgedrag is de winkelervaring nog altijd doorslaggevend, ook in de levensbelangrijke aankoop- en betalingsfase wordt de traditionele winkelervaring nog altijd als belangrijkste gezien: liefst 72% van respondenten vinkt de winkelervaring als 'zeer belangrijk' of 'belangrijk' aan (zie grafiek).

 

De fysieke winkel wordt gevolgd door shoppen via internet (67%). Sociale media, door slechts 37% als '(uitermate) belangrijk' gekenmerkt, bevinden zich onderaan in de rangschikking, net boven... callcenters.

 

"Geen harde verklaring"

"We hebben uit de resultaten van het onderzoek geen hard verklarend antwoord kunnen halen op de vraag waarom sociale media impact verliezen in de retail", zegt Kees Jacobs, retailexpert bij Capgemini, aan onze redactie. "Wel kunnen we op basis van het onderzoek en onze kennis van de markt een aantal aannames doen."

 

"Zo lenen sociale media zich meer voor sociale communicatie met de eigen community vrienden, familie, interest-groups dan voor aankoopgerelateerde interacties met bedrijven. Als men wil shoppen of als men inspiratie zoekt, dan zijn er betere manieren beschikbaar dan via sociale media. Winkels, websites en allerlei mobiele toepassingen bijvoorbeeld. Bovendien zijn mensen over het algemeen gedoseerder bezig met sociale media: het 'nieuwe' is er een beetje af, men ondervindt steeds meer nadelen en gebruikers kijken ook kritischer naar sociale media", besluit Jacobs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.