RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailHunt
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

10 belangrijke lessen van Koreaanse consumenten

icon
Algemeen31 augustus, 2023
Shutterstock

Zuid-Korea is ‘hot’, of het nu voor zijn barbecues of zijn K-pop is. Wat kunnen we leren van het trendy land? Ieder jaar vat de universiteit van Seoul er de consumenten samen in tien trends, die bijzonder herkenbaar blijken.

1. Gedeelde consumptie

Zuid-Koreanen zijn steeds vaker alleen bereid om te betalen voor wat ze gebruiken. Groepsaankopen of flexibele abonnementen en contracten zijn erg populair, maar als dat niet kan, doen ze het lekker zelf. Een frappant fenomeen is het “versnijden” van aankopen: consumenten gebruiken onlineplatformen om grotere pakketten te kopen in hypermarkten of groothandels en die vervolgens te delen met anderen. Dat kan gaan van bulkaankopen van groenten tot zelfs samen eten bestellen om de bezorgkosten te drukken.

Het is het gevolg van het toenemende aandeel eenpersoonshuishoudens, aldus de universiteit. Bedrijven kunnen erop inspelen door zelf kleinere verpakkingen en flexibele, kortlopende abonnementen aan te bieden.

2. Weg met stereotypes

De erfenis van alle coronabeperkingen en contactloze consumptie heeft geleid tot een meer gefragmenteerde consumentenbasis en meer afwijking in wat vroeger de “standaardvoorkeuren” waren. Typische klantprofilering en segmentatie is zo minder relevant geworden, met een meer gepolariseerde markt tot gevolg. Vooral de jongere generatie volgt het traditionele consumentenparcours niet.

Voor merken en retailers wordt het daarom nog belangrijker om aan te tonen hoe ze zich onderscheiden van de anderen. Om consumenten te begrijpen is het dan weer zaak om je niet te laten verblinden door gemiddelden, maar net de hele markt te analyseren.

3. Nieuwe werknormen

Ook in Zuid-Korea gaven werknemers er post-pandemie massaal de brui aan. Bedrijven moeten nu dus alles in het werk stellen om talent te houden, en dat doen ze door flexibele werkomgevingen aan te bieden en meer te focussen op extralegale voordelen. Tegelijk verwachten jongeren regelmatig feedback en transparante processen.

Toch keert niet iedereen terug naar de werkplek: het aantal platformwerkers en ‘superfreelancers’ neemt duidelijk toe. Ze combineren vaak drie tot vier freelancejobs en werken zo meer dan ze met een voltijds contract zouden doen. De ‘gig economy’ breidt zich ondertussen uit van bezorging en logistiek naar marketing, design, ontwikkeling en zelfs architectuur.

4. Afgemeten relaties

Jongere consumenten geven de voorkeur aan relaties met een duidelijk doel en waarbij ze gemakkelijk kunnen in- of uitstappen. Het maakt niet uit of dat online of offline is, want de grens tussen fysiek of virtueel samen tijd doorbrengen vervaagt toch. Virtueel rondhangen kan zelfs als intiemer worden beschouwd.

De lokale jeugd vindt het dan ook geweldig om willekeurige connecties aan te gaan via digitale platformen zoals zoals Airdrop play, Omegle en het ook in het Westen dominante TikTok. Live interacties en gedeelde ervaringen staan centraal. Bedrijven vinden er dan ook dé plek om consumenten te motiveren om tijd door te brengen met hun merk en hun producten online te beoordelen.

5. Serieus gamen

Hobby’s zijn ernst voor Zuid-Koreanen, en gamen is daar steeds vaker één van. Onlinespelplatform Roblox vestigde zich bijvoorbeeld in 2022 in het land en maakt er een pijlsnelle groei door. Er zijn meerdere beweegredenen om te gamen en de universiteit van Seoul onderscheidt dan ook verschillende types gamers:

  • Conceptgerichte gamers zijn op zoek naar meeslepende ervaringen. Ze ontwikkelen virtuele persoonlijkheden (met digitale én offline transacties) als een manier om te ontsnappen aan de strenge dagelijkse verwachtingen en de druk om zich te conformeren.

  • Relatiegerichte gamers zijn op zoek naar ervaringen die ze kunnen delen met andere mensen, liefst via metaversumplatformen zoals Roblox.

  • Verzamelaars willen vooral digitale of fysieke spulletjes, zoals NFT’s, anime-figuren en digitaal gecureerde ervaringen, verzamelen en verhandelen.

6. Generatie Alpha

Generatie Alpha is de generatie ‘digital natives’ die geboren zijn in of na 2010. Naar Koreaanse normen is deze nieuwe generatie consumenten extreem individualistisch, met een hoog gevoel van eigenwaarde. In plaats van een traditioneel gevoel van succes na te streven, worden ze later liever influencer. Hoewel online tijd delen met anderen via onder andere live chats voor hen vanzelfsprekend is, verlangen ze juist naar meer offline connecties.

Door het lage geboortecijfer in Korea hebben ze over het algemeen toegang tot drie portemonnees: de portemonnee van hun ouders, die van hun grootouders en hun eigen portemonnee. Om hen te bereiken, moeten merken de jongeren zelf de architect laten zijn van hun eigen ervaring en hen bijvoorbeeld producten of diensten mee laten ontwerpen of personaliseren.

7. Proactieve technologie

Nabij Busan, een stad in het zuidoosten van Zuid-Korea, verrijst straks uit het niets een unieke ‘smart city’. Op een oppervlakte van 2,77 vierkante kilometer komt een volledig nieuw stedelijk ontwikkelingsproject voor een bevolking van maximaal 100.000 mensen. De bedoeling is dat auto’s er autonoom zullen rijden, terwijl robots zullen instaan voor alles van maaltijdbezorging en afvalrecycling tot geïndividualiseerde gezondheidszorg.

Het belang van data (van verzamelen over opslag tot gebruik) kan in Zuid-Korea momenteel niet worden overschat. Bedrijven patenteren hun eigen algoritmen en datatools, vooral met het oog op slimme steden en om de energie-efficiëntie van producten te verhogen. Ook slimme sensoren worden in Zuid-Korea steeds meer gebruikt. Bedrijven die proactieve technologie gebruiken om klantervaringen, welzijn en de veiligheid te verbeteren, zijn er bijgevolg erg welkom.

8. Fysieke ruimte herontdekt

De toenemende aandacht voor de metaversa zorgt er ironisch genoeg voor dat ook de fysieke ruimte weer belangrijker wordt. Bedrijven proberen in Zuid-Korea (net als elders) de ‘menselijkheid’ van de fysieke ruimte te vergroten, zodat consumenten het meeste kunnen halen uit persoonlijke interacties. Ze proberen bovendien linken te leggen tussen de virtuele en fysieke werelden. De ‘experience economy’ is er ‘booming’, met merken die alles op alles zetten voor gecureerde en gedenkwaardige ervaringen.

9. Peter Pan-shoppers

Peter Pan was de archetypische man die niet wilde opgroeien, maar ook in Zuid-Korea zijn er steeds meer volwassenen die nooit ‘groot’ willen worden. Ze kopen producten die jeugdherinneringen oproepen en leggen zichzelf druk op om er jonger en jeugdiger uit te blijven zien. Ze streven plezier na omwille van het plezier en blijven eigenlijk grote kinderen. Dit kan een gevolg zijn van de langere levensverwachting en de maatschappelijke druk om zich te conformeren, gelooft de universiteit van Seoul.

10. Onzekere tijden

Wereldwijd speelt de inflatiecrisis en de volatiele geopolitieke situatie de economie parten, en ook in Zuid-Korea houdt de consument de vinger op de knip. De Zuid-Koreaanse economie zal in 2023 naar verwachting met slechts 1,8% groeien als gevolg van een aanzienlijke daling van de exportgroei en een gestage afname van de investeringen.

De particuliere consumptie daalt naar schatting zelfs met 3,1%, omdat de reële koopkracht verzwakt door de hoge inflatie en de consumptie van goederen afneemt door de stijgende marktrente. Het wordt ook in Zuid-Korea reikhalzend uitkijken naar een kalmer najaar, waarin de inflatie tempert en het consumentenvertrouwen zich hopelijk herstelt.

In oktober nodigt RetailDetail je uit voor een onvergetelijke RetailHunt naar Seoul. Mis deze unieke kans niet om te leren van een samenleving die vooroploopt, op het gebied van demografische veranderingen maar ook technologie, voeding en mode.

Reserveer snel, want er zijn nog maar een beperkt aantal plaatsen.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wat kunnen we leren van trendy Korea? Ieder jaar vat de universiteit van Seoul er de consumenten samen in tien trends, die bijzonder herkenbaar blijken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen25 september, 2023
    Category management: meer dan dertig jaar jong, relevanter dan ooit

    De ingrediënten van het twintigste Category Management Congress: een onderzoek naar categoriemanagement bij non-foodretailers, testimonials uit de praktijk, en een gesprek met Brian Harris, de “uitvinder” van deze discipline.

  • icon
    Algemeen25 september, 2023
    Is e-commerce in Europa over zijn piek heen?

    Driekwart van de Europese internetgebruikers shopt al online. Toch vertraagt de groei: het teken dat de markt matuur wordt, zeker in het Westen. Ook de inflatie hielp allesbehalve...

  • icon
    Algemeen22 september, 2023
    Vijf lessen van de Retail Marketing Day 2023

    Belgische iconen, rijzende sterren en high-tech AI-specialisten op het podium: de Retail Marketing Day blonk gisteren alweer uit. Marketeers konden hun hartje ophalen aan een wijd spectrum van visies, inspirerende voorbeelden en concrete tips.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN