BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s | RetailDetail

BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s

BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s

Ruim de helft van het kassa- en winkelpersoneel in de grotere ketens zag de agressie van klanten de voorbije vijf jaar toenemen, en 1 op 9 wordt zelfs wekelijks uitgescholden. Dat blijkt uit een enquête van de socialistische vakbond BBTK.

Onthutsende resultaten

De resultaten zijn onthutsend: bijna zes op de tien winkelbedienden werd al uitgescholden; één op de drie kassiersters werd al eens bedreigd, één op vier kreeg seksuele opmerkingen en één op zes kreeg te maken met fysiek geweld. 20,3% krijgt zelfs wekelijks te maken met klanten die roepen en 8,6% wordt minstens één keer per week uitgescholden.

 

Een op de tien overweegt daarom ontslag of moest als gevolg van agressief gedrag van klanten al enkele dagen thuis blijven. "Hoog tijd dat de ketens dit probleem ernstig nemen", klinkt het bij de vakbond. "Meer dan de helft van de ondervraagden heeft geen enkele vorming gekregen over veiligheidsinstructies en weet dus niet wat te doen wanneer een klant agressief wordt en hen aanvalt."

 

Opleidingen 'preventie' populair

Volgens handelsfederatie Comeos staat preventie nu al hoog op de agenda van de ketens. In Het Nieuwsblad wijst woordvoerder Peter Vandenberghe erop dat de grote ketens nu al jaarlijks meer dan 600 miljoen euro spenderen aan preventie van winkelcriminaliteit.

 

Volgens de koepel van winkelketens is de focus de laatste jaren trouwens verschoven van het financiële aspect naar het preventieve: "Verlies door diefstal kan je inboeken, maar het menselijke leed als gevolg van agressie is niet te becijferen: agressie kan een serieuze impact hebben op de medewerkers en hun collega's. Dat onveiligheidsgevoel wegwerken vraagt tijd", aldus nog Vandenberghe.

 

De socialistische vakbond ondervroeg bijna duizend mensen die hun boterham verdienen in een voedings- of modeketen, voor de overgrote meerderheid vrouwen. "Onze vakbondsafgevaardigden kregen wel vaker echo's te horen over agressieve klanten, tot en met verhalen van regelrecht fysiek geweld. Maar concrete cijfers hadden we niet. Vandaar deze enquête", zegt ook vakbondsman Jan De Weghe in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.