BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s

BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s

Ruim de helft van het kassa- en winkelpersoneel in de grotere ketens zag de agressie van klanten de voorbije vijf jaar toenemen, en 1 op 9 wordt zelfs wekelijks uitgescholden. Dat blijkt uit een enquête van de socialistische vakbond BBTK.

Onthutsende resultaten

De resultaten zijn onthutsend: bijna zes op de tien winkelbedienden werd al uitgescholden; één op de drie kassiersters werd al eens bedreigd, één op vier kreeg seksuele opmerkingen en één op zes kreeg te maken met fysiek geweld. 20,3% krijgt zelfs wekelijks te maken met klanten die roepen en 8,6% wordt minstens één keer per week uitgescholden.

 

Een op de tien overweegt daarom ontslag of moest als gevolg van agressief gedrag van klanten al enkele dagen thuis blijven. "Hoog tijd dat de ketens dit probleem ernstig nemen", klinkt het bij de vakbond. "Meer dan de helft van de ondervraagden heeft geen enkele vorming gekregen over veiligheidsinstructies en weet dus niet wat te doen wanneer een klant agressief wordt en hen aanvalt."

 

Opleidingen 'preventie' populair

Volgens handelsfederatie Comeos staat preventie nu al hoog op de agenda van de ketens. In Het Nieuwsblad wijst woordvoerder Peter Vandenberghe erop dat de grote ketens nu al jaarlijks meer dan 600 miljoen euro spenderen aan preventie van winkelcriminaliteit.

 

Volgens de koepel van winkelketens is de focus de laatste jaren trouwens verschoven van het financiële aspect naar het preventieve: "Verlies door diefstal kan je inboeken, maar het menselijke leed als gevolg van agressie is niet te becijferen: agressie kan een serieuze impact hebben op de medewerkers en hun collega's. Dat onveiligheidsgevoel wegwerken vraagt tijd", aldus nog Vandenberghe.

 

De socialistische vakbond ondervroeg bijna duizend mensen die hun boterham verdienen in een voedings- of modeketen, voor de overgrote meerderheid vrouwen. "Onze vakbondsafgevaardigden kregen wel vaker echo's te horen over agressieve klanten, tot en met verhalen van regelrecht fysiek geweld. Maar concrete cijfers hadden we niet. Vandaar deze enquête", zegt ook vakbondsman Jan De Weghe in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top