BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s | RetailDetail

BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s

BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s

Ruim de helft van het kassa- en winkelpersoneel in de grotere ketens zag de agressie van klanten de voorbije vijf jaar toenemen, en 1 op 9 wordt zelfs wekelijks uitgescholden. Dat blijkt uit een enquête van de socialistische vakbond BBTK.

Onthutsende resultaten

De resultaten zijn onthutsend: bijna zes op de tien winkelbedienden werd al uitgescholden; één op de drie kassiersters werd al eens bedreigd, één op vier kreeg seksuele opmerkingen en één op zes kreeg te maken met fysiek geweld. 20,3% krijgt zelfs wekelijks te maken met klanten die roepen en 8,6% wordt minstens één keer per week uitgescholden.

 

Een op de tien overweegt daarom ontslag of moest als gevolg van agressief gedrag van klanten al enkele dagen thuis blijven. "Hoog tijd dat de ketens dit probleem ernstig nemen", klinkt het bij de vakbond. "Meer dan de helft van de ondervraagden heeft geen enkele vorming gekregen over veiligheidsinstructies en weet dus niet wat te doen wanneer een klant agressief wordt en hen aanvalt."

 

Opleidingen 'preventie' populair

Volgens handelsfederatie Comeos staat preventie nu al hoog op de agenda van de ketens. In Het Nieuwsblad wijst woordvoerder Peter Vandenberghe erop dat de grote ketens nu al jaarlijks meer dan 600 miljoen euro spenderen aan preventie van winkelcriminaliteit.

 

Volgens de koepel van winkelketens is de focus de laatste jaren trouwens verschoven van het financiële aspect naar het preventieve: "Verlies door diefstal kan je inboeken, maar het menselijke leed als gevolg van agressie is niet te becijferen: agressie kan een serieuze impact hebben op de medewerkers en hun collega's. Dat onveiligheidsgevoel wegwerken vraagt tijd", aldus nog Vandenberghe.

 

De socialistische vakbond ondervroeg bijna duizend mensen die hun boterham verdienen in een voedings- of modeketen, voor de overgrote meerderheid vrouwen. "Onze vakbondsafgevaardigden kregen wel vaker echo's te horen over agressieve klanten, tot en met verhalen van regelrecht fysiek geweld. Maar concrete cijfers hadden we niet. Vandaar deze enquête", zegt ook vakbondsman Jan De Weghe in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top