BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s

BBTK waarschuwt voor toenemende agressie aan kassa’s

Ruim de helft van het kassa- en winkelpersoneel in de grotere ketens zag de agressie van klanten de voorbije vijf jaar toenemen, en 1 op 9 wordt zelfs wekelijks uitgescholden. Dat blijkt uit een enquête van de socialistische vakbond BBTK.

Onthutsende resultaten

De resultaten zijn onthutsend: bijna zes op de tien winkelbedienden werd al uitgescholden; één op de drie kassiersters werd al eens bedreigd, één op vier kreeg seksuele opmerkingen en één op zes kreeg te maken met fysiek geweld. 20,3% krijgt zelfs wekelijks te maken met klanten die roepen en 8,6% wordt minstens één keer per week uitgescholden.

 

Een op de tien overweegt daarom ontslag of moest als gevolg van agressief gedrag van klanten al enkele dagen thuis blijven. "Hoog tijd dat de ketens dit probleem ernstig nemen", klinkt het bij de vakbond. "Meer dan de helft van de ondervraagden heeft geen enkele vorming gekregen over veiligheidsinstructies en weet dus niet wat te doen wanneer een klant agressief wordt en hen aanvalt."

 

Opleidingen 'preventie' populair

Volgens handelsfederatie Comeos staat preventie nu al hoog op de agenda van de ketens. In Het Nieuwsblad wijst woordvoerder Peter Vandenberghe erop dat de grote ketens nu al jaarlijks meer dan 600 miljoen euro spenderen aan preventie van winkelcriminaliteit.

 

Volgens de koepel van winkelketens is de focus de laatste jaren trouwens verschoven van het financiële aspect naar het preventieve: "Verlies door diefstal kan je inboeken, maar het menselijke leed als gevolg van agressie is niet te becijferen: agressie kan een serieuze impact hebben op de medewerkers en hun collega's. Dat onveiligheidsgevoel wegwerken vraagt tijd", aldus nog Vandenberghe.

 

De socialistische vakbond ondervroeg bijna duizend mensen die hun boterham verdienen in een voedings- of modeketen, voor de overgrote meerderheid vrouwen. "Onze vakbondsafgevaardigden kregen wel vaker echo's te horen over agressieve klanten, tot en met verhalen van regelrecht fysiek geweld. Maar concrete cijfers hadden we niet. Vandaar deze enquête", zegt ook vakbondsman Jan De Weghe in Het Nieuwsblad.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top