'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’

'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’

Sommige merken hebben hun vertrouwenswaarde nog niet verloren, alle huismerken en private labels ten spijt. De Europese - én Belgische - consument blijft immers trouw aan een aantal favoriete A-merken, meestal jarenlang. Elke consument heeft wel zo’n merken die steevast het grootste vertrouwen genieten. Dat is althans de conclusie van het European Trusted Brandsonderzoek door Reader’s Digest.

De studie van media- en retailonderneming Reader’s Digest vroeg meer dan 27.000 consumenten in vijftien Europese landen in verschillende categorieën het merk dat ze het meeste vertrouwen op te geven. Een aantal internationale merken bleken in heel wat Europese landen de grote favoriet, andere zijn dan weer wel landgebonden.

 

Nokia blijft - onverwachts - Europese topper

Zo is Nivea volgens de respondenten als huidverzorgingsproduct het meest betrouwbare merk in alle vijftien de landen, en dat al minstens vijf jaar lang. Ook aan gsm-merk Nokia houdt de Europeaan al jarenlang vast, al vertaalt zich dat voor de Finse fabrikant - aan de dalende bedrijfsresultaten te zien - niet in werkelijke aankopen. Het vertrouwen in de technologiemaker daalt wel, maar Nokia toch wint nog in alle onderzochte landen, behalve Frankrijk. Voor computers is HP Compaq het meest betrouwbare merk in elf landen. In België pakt het overigens de koppositie terug van Acer.


Voor sommige categorieën heeft echter elk land een andere winnaar, zoals het geval is voor de rubrieken internetprovider en verzekeringsmaatschappij. In België winnen respectievelijk Telenet en Ethias. Andere merken waar in het bijzonder de Belg tuk op is, zijn Côte d’Or (70% van de respondenten vulden dit in als meest vertrouwde chocolademerk), Alpro (77%) in de categorie sojaproducten en Jupiler (43%) als uitverkoren biermerk.

 

Kellogg’s 'meest betrouwbare merk' voor Belgen

De winnaar binnen elke categorie (38 stuks) mag zich volgens Reader’s Digest het binnen zijn gebied ‘Meest Betrouwbare Merk’ van België noemen. De onderzoekers stelden bovendien de top drie van de respondenten op: Kellogg’s wordt vermeld door 78% van de respondenten en zou zo veruit het populairste merk in België zijn. Pijnstiller Dafalgan en Nokia volgen op grote afstand op plaats 2 en 3, met respectievelijk 56% en 52%.

 

“Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom consumenten kiezen voor een bepaald merk. Prijs speelt vaak een belangrijke rol, maar ook imago, gevoelswaarde en kwaliteit leggen gewicht in de schaal. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat Belgische consumenten in crisistijden trouw blijven aan hun favoriete merken en dienstverleners. We moeten op een merk kunnen bouwen, er met een gerust hart ons geld aan kunnen uitgeven,” besluit Joost Martens, countrymanager Benelux van Reader’s Digest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Back to top