'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’ | RetailDetail

'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’

'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’

Sommige merken hebben hun vertrouwenswaarde nog niet verloren, alle huismerken en private labels ten spijt. De Europese - én Belgische - consument blijft immers trouw aan een aantal favoriete A-merken, meestal jarenlang. Elke consument heeft wel zo’n merken die steevast het grootste vertrouwen genieten. Dat is althans de conclusie van het European Trusted Brandsonderzoek door Reader’s Digest.

De studie van media- en retailonderneming Reader’s Digest vroeg meer dan 27.000 consumenten in vijftien Europese landen in verschillende categorieën het merk dat ze het meeste vertrouwen op te geven. Een aantal internationale merken bleken in heel wat Europese landen de grote favoriet, andere zijn dan weer wel landgebonden.

 

Nokia blijft - onverwachts - Europese topper

Zo is Nivea volgens de respondenten als huidverzorgingsproduct het meest betrouwbare merk in alle vijftien de landen, en dat al minstens vijf jaar lang. Ook aan gsm-merk Nokia houdt de Europeaan al jarenlang vast, al vertaalt zich dat voor de Finse fabrikant - aan de dalende bedrijfsresultaten te zien - niet in werkelijke aankopen. Het vertrouwen in de technologiemaker daalt wel, maar Nokia toch wint nog in alle onderzochte landen, behalve Frankrijk. Voor computers is HP Compaq het meest betrouwbare merk in elf landen. In België pakt het overigens de koppositie terug van Acer.


Voor sommige categorieën heeft echter elk land een andere winnaar, zoals het geval is voor de rubrieken internetprovider en verzekeringsmaatschappij. In België winnen respectievelijk Telenet en Ethias. Andere merken waar in het bijzonder de Belg tuk op is, zijn Côte d’Or (70% van de respondenten vulden dit in als meest vertrouwde chocolademerk), Alpro (77%) in de categorie sojaproducten en Jupiler (43%) als uitverkoren biermerk.

 

Kellogg’s 'meest betrouwbare merk' voor Belgen

De winnaar binnen elke categorie (38 stuks) mag zich volgens Reader’s Digest het binnen zijn gebied ‘Meest Betrouwbare Merk’ van België noemen. De onderzoekers stelden bovendien de top drie van de respondenten op: Kellogg’s wordt vermeld door 78% van de respondenten en zou zo veruit het populairste merk in België zijn. Pijnstiller Dafalgan en Nokia volgen op grote afstand op plaats 2 en 3, met respectievelijk 56% en 52%.

 

“Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom consumenten kiezen voor een bepaald merk. Prijs speelt vaak een belangrijke rol, maar ook imago, gevoelswaarde en kwaliteit leggen gewicht in de schaal. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat Belgische consumenten in crisistijden trouw blijven aan hun favoriete merken en dienstverleners. We moeten op een merk kunnen bouwen, er met een gerust hart ons geld aan kunnen uitgeven,” besluit Joost Martens, countrymanager Benelux van Reader’s Digest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.