'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’

'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’

Sommige merken hebben hun vertrouwenswaarde nog niet verloren, alle huismerken en private labels ten spijt. De Europese - én Belgische - consument blijft immers trouw aan een aantal favoriete A-merken, meestal jarenlang. Elke consument heeft wel zo’n merken die steevast het grootste vertrouwen genieten. Dat is althans de conclusie van het European Trusted Brandsonderzoek door Reader’s Digest.

De studie van media- en retailonderneming Reader’s Digest vroeg meer dan 27.000 consumenten in vijftien Europese landen in verschillende categorieën het merk dat ze het meeste vertrouwen op te geven. Een aantal internationale merken bleken in heel wat Europese landen de grote favoriet, andere zijn dan weer wel landgebonden.

 

Nokia blijft - onverwachts - Europese topper

Zo is Nivea volgens de respondenten als huidverzorgingsproduct het meest betrouwbare merk in alle vijftien de landen, en dat al minstens vijf jaar lang. Ook aan gsm-merk Nokia houdt de Europeaan al jarenlang vast, al vertaalt zich dat voor de Finse fabrikant - aan de dalende bedrijfsresultaten te zien - niet in werkelijke aankopen. Het vertrouwen in de technologiemaker daalt wel, maar Nokia toch wint nog in alle onderzochte landen, behalve Frankrijk. Voor computers is HP Compaq het meest betrouwbare merk in elf landen. In België pakt het overigens de koppositie terug van Acer.


Voor sommige categorieën heeft echter elk land een andere winnaar, zoals het geval is voor de rubrieken internetprovider en verzekeringsmaatschappij. In België winnen respectievelijk Telenet en Ethias. Andere merken waar in het bijzonder de Belg tuk op is, zijn Côte d’Or (70% van de respondenten vulden dit in als meest vertrouwde chocolademerk), Alpro (77%) in de categorie sojaproducten en Jupiler (43%) als uitverkoren biermerk.

 

Kellogg’s 'meest betrouwbare merk' voor Belgen

De winnaar binnen elke categorie (38 stuks) mag zich volgens Reader’s Digest het binnen zijn gebied ‘Meest Betrouwbare Merk’ van België noemen. De onderzoekers stelden bovendien de top drie van de respondenten op: Kellogg’s wordt vermeld door 78% van de respondenten en zou zo veruit het populairste merk in België zijn. Pijnstiller Dafalgan en Nokia volgen op grote afstand op plaats 2 en 3, met respectievelijk 56% en 52%.

 

“Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom consumenten kiezen voor een bepaald merk. Prijs speelt vaak een belangrijke rol, maar ook imago, gevoelswaarde en kwaliteit leggen gewicht in de schaal. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat Belgische consumenten in crisistijden trouw blijven aan hun favoriete merken en dienstverleners. We moeten op een merk kunnen bouwen, er met een gerust hart ons geld aan kunnen uitgeven,” besluit Joost Martens, countrymanager Benelux van Reader’s Digest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top