'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’ | RetailDetail

'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’

'Consument blijft kwaliteitsmerken trouw’

Sommige merken hebben hun vertrouwenswaarde nog niet verloren, alle huismerken en private labels ten spijt. De Europese - én Belgische - consument blijft immers trouw aan een aantal favoriete A-merken, meestal jarenlang. Elke consument heeft wel zo’n merken die steevast het grootste vertrouwen genieten. Dat is althans de conclusie van het European Trusted Brandsonderzoek door Reader’s Digest.

De studie van media- en retailonderneming Reader’s Digest vroeg meer dan 27.000 consumenten in vijftien Europese landen in verschillende categorieën het merk dat ze het meeste vertrouwen op te geven. Een aantal internationale merken bleken in heel wat Europese landen de grote favoriet, andere zijn dan weer wel landgebonden.

 

Nokia blijft - onverwachts - Europese topper

Zo is Nivea volgens de respondenten als huidverzorgingsproduct het meest betrouwbare merk in alle vijftien de landen, en dat al minstens vijf jaar lang. Ook aan gsm-merk Nokia houdt de Europeaan al jarenlang vast, al vertaalt zich dat voor de Finse fabrikant - aan de dalende bedrijfsresultaten te zien - niet in werkelijke aankopen. Het vertrouwen in de technologiemaker daalt wel, maar Nokia toch wint nog in alle onderzochte landen, behalve Frankrijk. Voor computers is HP Compaq het meest betrouwbare merk in elf landen. In België pakt het overigens de koppositie terug van Acer.


Voor sommige categorieën heeft echter elk land een andere winnaar, zoals het geval is voor de rubrieken internetprovider en verzekeringsmaatschappij. In België winnen respectievelijk Telenet en Ethias. Andere merken waar in het bijzonder de Belg tuk op is, zijn Côte d’Or (70% van de respondenten vulden dit in als meest vertrouwde chocolademerk), Alpro (77%) in de categorie sojaproducten en Jupiler (43%) als uitverkoren biermerk.

 

Kellogg’s 'meest betrouwbare merk' voor Belgen

De winnaar binnen elke categorie (38 stuks) mag zich volgens Reader’s Digest het binnen zijn gebied ‘Meest Betrouwbare Merk’ van België noemen. De onderzoekers stelden bovendien de top drie van de respondenten op: Kellogg’s wordt vermeld door 78% van de respondenten en zou zo veruit het populairste merk in België zijn. Pijnstiller Dafalgan en Nokia volgen op grote afstand op plaats 2 en 3, met respectievelijk 56% en 52%.

 

“Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom consumenten kiezen voor een bepaald merk. Prijs speelt vaak een belangrijke rol, maar ook imago, gevoelswaarde en kwaliteit leggen gewicht in de schaal. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat Belgische consumenten in crisistijden trouw blijven aan hun favoriete merken en dienstverleners. We moeten op een merk kunnen bouwen, er met een gerust hart ons geld aan kunnen uitgeven,” besluit Joost Martens, countrymanager Benelux van Reader’s Digest.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

De dampwinkels of vape shops, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien het aantal klanten dalen. Strengere wetgeving is een van de redenen voor die daling.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

Back to top