Delhaize sluit een aantal bpost postpunten in zijn supermarkten. Het enseigne maakt een kritische evaluatie van de postpunten bij elke herinrichting van een winkelvestiging. Voorlopig staat het conto al op vijf definitieve sluitingen.
Sluiting waar niet rendabel.
Zowat de helft van de Delhaize-vestigingen is uitgerust met een apart postloket. De zogenaamde postpunten dienen als een beperkte vervanging van een lokaal postkantoor. Ze worden nochtans volledig gerund door de supermarkt.
De supermarktketen is daarom nu bezig met een kritische evaluatie van het succes van de postpunten. Bij elke herinrichting van een Delhaize-supermarkt wordt bekeken of het postpunt een meerwaarde biedt. Zo niet, gaat het dicht.
Van de zeventig postpunten bij Delhaize-winkels in eigen beheer worden er in ieder geval reeds vijf gesloten. Daarnaast zijn er een heel aantal franchisewinkels met bpost postpunten. Franchisenemers mogen zelfstandig beslissen wat ze met de postpunten doen.
Bpost moet op zoek naar alternatieven.
Reglementair kan dit bpost echter in de moeilijkheden brengen. Het overheidspostbedrijf is verplicht om 95% van de Belgische in
woners van een postpunt te voorzien binnen een straal van 5km. Gezien de hoge densiteit van de supermarkten, leken postpunten bij Delhaize een ideale oplossing.
De Delhaize-postpunten waren voor bpost vooral ook een efficiënte besparingsmaatregel, aangezien de loketten worden bemand door personeel van het supermarktenseigne. Aan de postpunten bij Delhaize zijn voor bpost op die manier bijzonder weinig kosten verbonden. Consumenten appreciëren vooral de ruimere openingsuren van de Delhaize-postpunten.
Delhaize is echter baas in eigen huis. Als de retailer oordeelt dat het postpunt niet rendeert, kan zij de contracten met bpost probleemloos beëindigen. Bpost gaat waar nodig op zoek naar alternatieven.
Bron: De Standaard