Gent is eerste centrumstad met eigen visienota voor handelsvestigingsbeleid | RetailDetail

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid
Shutterstock

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Eerste fase

“Deze visienota is de eerste fase in de ontwikkeling van een nieuw handelsvestigingsbeleid. Een beleid op maat door de steden en gemeenten is recent mogelijk gemaakt door Vlaanderen en dat is cruciaal om de rechtszekerheid voor individuele handelaars, investeerders, projectontwikkelaars en retailers te versterken”, aldus Christophe Peeters, schepen van Middenstand.

 

In de visienota wordt Gent opgedeeld in zes delen, waaronder het kernwinkelgebied van 9000 Gent, de kernwinkelgebieden van de deelgemeenten, baanwinkels, schakelstraten, buurtwinkelgebied en ‘overige gebieden’. Elk gebied heeft zijn eigen doelstellingen: zo moet in het centrum van de stad de kern versterkt worden en wordt er gewerkt aan de verweving van wonen, werken, winkelen en vrije tijd. In gebieden als industriegebieden, havengebied en KMO-zones, zijn horeca en detailhandel dan weer niet toegelaten.

 

De visienota werd alvast goedgekeurd door het college en zal nu voorgelegd worden aan de raad van bestuur van PUUR GENT, dat alle betrokken partijen in Gent samenbrengt. Ook de kleinere handelsverenigingen zullen hun zegje mogen doen. Pas nadien zal een extern bureau aangesteld worden, dat de visienota moet omvormen naar een ruimtelijk, bindend instrumentarium.

 

“Gent is een uitgelezen plek om te ondernemen en te investeren en dat willen we verder versterken in de komende jaren”, besluit schepen Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.