Gent is eerste centrumstad met eigen visienota voor handelsvestigingsbeleid | RetailDetail

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid
Shutterstock

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Eerste fase

“Deze visienota is de eerste fase in de ontwikkeling van een nieuw handelsvestigingsbeleid. Een beleid op maat door de steden en gemeenten is recent mogelijk gemaakt door Vlaanderen en dat is cruciaal om de rechtszekerheid voor individuele handelaars, investeerders, projectontwikkelaars en retailers te versterken”, aldus Christophe Peeters, schepen van Middenstand.

 

In de visienota wordt Gent opgedeeld in zes delen, waaronder het kernwinkelgebied van 9000 Gent, de kernwinkelgebieden van de deelgemeenten, baanwinkels, schakelstraten, buurtwinkelgebied en ‘overige gebieden’. Elk gebied heeft zijn eigen doelstellingen: zo moet in het centrum van de stad de kern versterkt worden en wordt er gewerkt aan de verweving van wonen, werken, winkelen en vrije tijd. In gebieden als industriegebieden, havengebied en KMO-zones, zijn horeca en detailhandel dan weer niet toegelaten.

 

De visienota werd alvast goedgekeurd door het college en zal nu voorgelegd worden aan de raad van bestuur van PUUR GENT, dat alle betrokken partijen in Gent samenbrengt. Ook de kleinere handelsverenigingen zullen hun zegje mogen doen. Pas nadien zal een extern bureau aangesteld worden, dat de visienota moet omvormen naar een ruimtelijk, bindend instrumentarium.

 

“Gent is een uitgelezen plek om te ondernemen en te investeren en dat willen we verder versterken in de komende jaren”, besluit schepen Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.