Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid
Shutterstock

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Eerste fase

“Deze visienota is de eerste fase in de ontwikkeling van een nieuw handelsvestigingsbeleid. Een beleid op maat door de steden en gemeenten is recent mogelijk gemaakt door Vlaanderen en dat is cruciaal om de rechtszekerheid voor individuele handelaars, investeerders, projectontwikkelaars en retailers te versterken”, aldus Christophe Peeters, schepen van Middenstand.

 

In de visienota wordt Gent opgedeeld in zes delen, waaronder het kernwinkelgebied van 9000 Gent, de kernwinkelgebieden van de deelgemeenten, baanwinkels, schakelstraten, buurtwinkelgebied en ‘overige gebieden’. Elk gebied heeft zijn eigen doelstellingen: zo moet in het centrum van de stad de kern versterkt worden en wordt er gewerkt aan de verweving van wonen, werken, winkelen en vrije tijd. In gebieden als industriegebieden, havengebied en KMO-zones, zijn horeca en detailhandel dan weer niet toegelaten.

 

De visienota werd alvast goedgekeurd door het college en zal nu voorgelegd worden aan de raad van bestuur van PUUR GENT, dat alle betrokken partijen in Gent samenbrengt. Ook de kleinere handelsverenigingen zullen hun zegje mogen doen. Pas nadien zal een extern bureau aangesteld worden, dat de visienota moet omvormen naar een ruimtelijk, bindend instrumentarium.

 

“Gent is een uitgelezen plek om te ondernemen en te investeren en dat willen we verder versterken in de komende jaren”, besluit schepen Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top