Gent is eerste centrumstad met eigen visienota voor handelsvestigingsbeleid | RetailDetail

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid
Shutterstock

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Eerste fase

“Deze visienota is de eerste fase in de ontwikkeling van een nieuw handelsvestigingsbeleid. Een beleid op maat door de steden en gemeenten is recent mogelijk gemaakt door Vlaanderen en dat is cruciaal om de rechtszekerheid voor individuele handelaars, investeerders, projectontwikkelaars en retailers te versterken”, aldus Christophe Peeters, schepen van Middenstand.

 

In de visienota wordt Gent opgedeeld in zes delen, waaronder het kernwinkelgebied van 9000 Gent, de kernwinkelgebieden van de deelgemeenten, baanwinkels, schakelstraten, buurtwinkelgebied en ‘overige gebieden’. Elk gebied heeft zijn eigen doelstellingen: zo moet in het centrum van de stad de kern versterkt worden en wordt er gewerkt aan de verweving van wonen, werken, winkelen en vrije tijd. In gebieden als industriegebieden, havengebied en KMO-zones, zijn horeca en detailhandel dan weer niet toegelaten.

 

De visienota werd alvast goedgekeurd door het college en zal nu voorgelegd worden aan de raad van bestuur van PUUR GENT, dat alle betrokken partijen in Gent samenbrengt. Ook de kleinere handelsverenigingen zullen hun zegje mogen doen. Pas nadien zal een extern bureau aangesteld worden, dat de visienota moet omvormen naar een ruimtelijk, bindend instrumentarium.

 

“Gent is een uitgelezen plek om te ondernemen en te investeren en dat willen we verder versterken in de komende jaren”, besluit schepen Peeters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.