Hoe ziet retail eruit in Tokio, ‘s werelds grootste stad?

Laat je verrassen door retail zoals je die nog nooit hebt gezien in Tokio, de grootste en drukste stad ter wereld. RetailDetail trekt in november op RetailHunt naar Japan, thuishaven van baanbrekende trends én winkelconcepten.

 

Vooruit op de trends

De Japanse shopper loopt behoorlijk vooruit, zowel in de ‘fast’ als de ‘slow’ shoppingtrends zoals we die ook in Europa steeds nadrukkelijker zien opduiken. Japanners zijn namelijk techverslaafde ‘mobile first’-consumenten, met de inwoners van bruisende metropool Tokio als de gehaaste grootstedelingen bij uitstek.

 

Consumenten worden er dan ook op hun wenken bediend met unieke gemaksconcepten in retail: ze maken er gretig gebruik van toegevoegde en virtuele realiteit, artificiële intelligentie en nog veel meer technologieën, die er ook concepten als robotrestaurants en kassaloze gemakswinkels mogelijk maken. Toch is de Japanse consument ook veeleisend, kwaliteitsbewust en gevoelig voor tijdloze en uitgepuurde vormgeving. Mode, design, technologie en gastronomie zetten de toon in gesofisticeerde winkelconcepten.

 

Unieke mix van ‘fast’ en ‘slow’

Niet voor niets is Japan de thuishaven van baanbrekende retailgroepen die nu de wereld veroveren, denk maar aan 7-Eleven, Fast Retailing, Muji, Rakuten en Uniqlo. Het mag omgekeerd ook niet verwonderen dat westerse luxemerken maar al te graag grote winkels openen in de belangrijkste Japanse steden.

 

Een unieke mix dus, die retail- en FMCG-managers van 16 tot 23 november 2019 zelf kunnen ontdekken op RetailHunt met RetailDetail. Klik hier voor inlichtingen. Opgelet: de plaatsen zijn beperkt.