Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers | RetailDetail

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Achter op schema

De Kringwinkels werken al sinds de start met werknemers die ergens anders moeilijk aan de slag kunnen. Die mensen kunnen bij hen dan werkervaring opdoen, zodat ze later kunnen doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt. Daarnaast werd in het Uitvoeringsplan Huishoudelijk afval 2016– 2022 van OVAM vastgelegd dat er tegen 2022 7 kg goederen per persoon hergebruikt moet worden. Door het nijpend tekort aan personeel lijkt die doelstelling momenteel veraf.

 

“Wat 2017 betreft hebben we de volledige cijfers uiteraard nog niet maar het is duidelijk dat we achterlopen op het schema om de milieudoelstelling te halen. De voornaamste parameters zitten nochtans mee: de instroom van goederen stijgt, het aantal winkels stijgt en ook het aantal klanten blijft groeien. Toch is het onmogelijk om dit alles om een goede manier te bolwerken als de nodige mensen ontbreken. Concreet hebben we dringend nood aan 500 nieuwe chauffeurs, kassamedewerkers, magazijniers, winkelbedienden…”, aldus directeur Marleen Vos.

 

Terugverdieneffect

Bij De Kringwinkels wijzen ze er op dat zowel de sociale tewerkstelling als de milieudoelstellingen een aantoonbaar terugverdieneffect hebben voor de samenleving. “De investering in extra tewerkstelling die de sector broodnodig heeft, is geen kost maar een logische en meer dan verantwoorde beleidskeuze. Hergebruik en tewerkstelling zijn rechtstreeks met elkaar verbonden in het concept van de Kringwinkel. Meer hergebruik leidt tot meer tewerkstellingsmogelijkheden en omgekeerd”, staat er te lezen in een persbericht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?