‘Statiegeld Alliantie’ krijgt steun uit onverwachte hoek

Middenveld wil statiegeld op blik en plastic flessen

Middenveld wil statiegeld op blik en plastic flessen
Shutterstock

Onder andere Test-Aankoop, Limburg.net en de "Boerinnenbond" KVLV scharen zich achter ‘Statiegeld Alliantie’, een Belgisch-Nederlandse campagne om statiegeld in te voeren op blikjes en plastic flessen: “Er is een duidelijk draagvlak hiervoor.”

Middenveld steunt de campagne

De druk om statiegeld te heffen op blikjes en plastic petflessen neemt toe, ook vanuit de samenleving: uit een enquete die Test-Aankoop uitvoerde bij 1150 Belgen bleek dat twee op de drie voorstander zijn, wat de consumentenorganisatie ertoe brengt zich ook te scharen achter ‘Statiegeld Alliantie’. Dat is een grensoverschrijdende samenwerking van negentien organisaties (vooral uit het middenveld) die ijvert voor statiegeld op blik en plastic flessen.

 

Ook afvalintercommunale Limburg.net en de KVLV steunen de campagne die er komt op initiatief van Recycling Netwerk, een Nederlandse milieuorganisatie die ook in ons land actief is in de strijd tegen zwerfvuil. Volgens de campagnevoerders zou het aandeel van wegwerpverpakkingen van drank met 90% dalen als er statiegeld op ingevoerd wordt.

 

Strijd op het scherp van de snee

De verpakkende industrie in ons land voelt zich echter door de actie geviseerd en wijst op het succes van de blauwe zak als recyclagesysteem. “Absurd”, noemt Fevia het statiegeldsysteem in een persbericht: “Met de blauwe zak beschikken we over een comfortabel systeem dat de Vlaming tijd en geld bespaart en ons nota bene Europees recyclagekampioen maakt.”

 

Gewestelijk milieuminister Joke Schauvliege staat niet weigerachtig tegenover statiegeld, maar geeft de industrie nog tijd tot 2018 om het probleem van zwerfvuil anders aan te pakken. Met zijn campagne wil de Alliantie nu al druk zetten op de politiek om nog in 2018, een verkiezingsjaar, statiegeld in te voeren op plastic- en blikverpakkingen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.