De distributie van goederen tijdens de dal- en nachturen is erg rendabel voor bedrijven in de retailsector. De distributie zal dan sneller, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen, zo is gebleken uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). Om na te gaan of leveringen tijdens de dal- en nachturen de goederendoorstroming vlotter laten verlopen, had het VIL een proefproject opgestart waaraan zeven bedrijven deelnamen.
Geslaagd proefproject
Het systeem zal vooral voordelen opleveren voor de vervoerders en de retailers. De transporteurs kunnen rekenen op aanzienlijke brandstofbesparingen, kortere reistijden en een effectieve capaciteitsuitbreiding omdat hetzelfde rollend materieel dubbel kan worden ingezet. Ook de chauffeurs zelf winnen erbij, want ze hebben minder stress en krijgen een hoger loon. “De meerkost van een chauffeur (+12,5%) doet aan deze voordelen [voor de transportfirma’s] geen afbreuk”, aldus het Instituut.
Volgens het VIL is ook voor de retailer zelf de meerkost van nachtwerk (+30%) te verantwoorden, omdat de afhandeling een tijdwinst oplevert van 25% per levering. Alleen voor de verladers zijn de effecten beperkter. Hun voordeel ligt volgens de studie “in hun bijdrage aan een duurzamere samenleving: minder emissies, luchtvervuiling en congestie.”
Eerst mentaliteitswijziging nodig
“Voor alle betrokken partijen zijn de voordelen groter dan de nadelen, zeker in het geval van nachtdistributie”, besluit het VIL, dat er meteen aan toevoegt dat er nergens klachten waren over geluidshinder. Overigens ondervond geen enkel bedrijf tijdens het proefproject problemen om kandidaten te vinden voor het nachtwerk. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek stelt wel dat er eerst een mentaliteitswijziging nodig is bij de verladers en ontvangers alvorens het concept van nachtelijke leveringen brede toepassing zal kunnen vinden.