Oxfam-Wereldwinkels spannen BV’s voor hun eindejaarskar | RetailDetail

Oxfam-Wereldwinkels spannen BV’s voor hun eindejaarskar

Oxfam-Wereldwinkels spannen BV’s voor hun eindejaarskar

Naar aloude traditie laten de Oxfam-wereldwinkels ook dit jaar een rist BV's opdraven om de aankomende Oxfam-cadeaudagen letterlijk in de 'picture' te zetten. De Oxfam-Wereldwinkels zijn in Vlaanderen alleen al goed voor een omzet van 8,8 miljoen euro.

"Geen heilige boontjes"

Onder het motto "Je moet geen heilige zijn om voor Oxfam te kiezen" trokken dit keer acht bekende Vlamingen hun goddelijkste plunje aan om plaats te nemen voor de lens van Lieve Blancquaert. Die liet ook al in 2005, 2006 en 2009 alles samen 26 bekende Vlamingen poseren voor Oxfam-wereldwinkels. De foto's van wijlen premier Jean-Luc Dehaene als 'coq au vin' of tv-figuur Dina Tersago op een bed van pralines in vuurrode wikkels zitten intussen in het collectieve geheugen.

 

Dit najaar promoten Kathleen Cools (VRT), de drie rockers van Triggerfinger, Karen Damen van K3, acteur Johan Heldenbergh, presentator Tom Waes (Eén) en Thuis-actrice Marleen Merckx de fairtrade-producten van Oxfam.

 

Ruim 10 miljoen euro in heel België

Ontwikkelingsorganisatie Oxfam strijdt al jaren tegen armoede en voor een meer eerlijke wereldhandel. De organisatie telt in Vlaanderen intussen al 235 Oxfam-Wereldwinkels, die worden gerund door zo'n 8.000 vrijwilligers.

 

De Vlaamse Oxfam-wereldwinkels realiseerden volgens het jaarverslag-2013 een omzet van bijna 8,8 miljoen euro, een stijging met 1,7% tegenover het jaar voordien. Samen met de 85 Franstalige Oxfam Magasins du Monde - goed voor 1,7 miljoen euro omzet - tekenen ze voor ruim de helft van de totale omzet van de cvba Oxfam Fair Trade. Die klokte in 2013 af op 20,8 miljoen euro, een kleine 2% meer dan in 2012. Van de totale omzet namen externe klanten ('retail') bijna 2,6 miljoen euro voor hun rekening.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.