Oxfam-Wereldwinkels spannen BV’s voor hun eindejaarskar

Oxfam-Wereldwinkels spannen BV’s voor hun eindejaarskar

Naar aloude traditie laten de Oxfam-wereldwinkels ook dit jaar een rist BV's opdraven om de aankomende Oxfam-cadeaudagen letterlijk in de 'picture' te zetten. De Oxfam-Wereldwinkels zijn in Vlaanderen alleen al goed voor een omzet van 8,8 miljoen euro.

"Geen heilige boontjes"

Onder het motto "Je moet geen heilige zijn om voor Oxfam te kiezen" trokken dit keer acht bekende Vlamingen hun goddelijkste plunje aan om plaats te nemen voor de lens van Lieve Blancquaert. Die liet ook al in 2005, 2006 en 2009 alles samen 26 bekende Vlamingen poseren voor Oxfam-wereldwinkels. De foto's van wijlen premier Jean-Luc Dehaene als 'coq au vin' of tv-figuur Dina Tersago op een bed van pralines in vuurrode wikkels zitten intussen in het collectieve geheugen.

 

Dit najaar promoten Kathleen Cools (VRT), de drie rockers van Triggerfinger, Karen Damen van K3, acteur Johan Heldenbergh, presentator Tom Waes (Eén) en Thuis-actrice Marleen Merckx de fairtrade-producten van Oxfam.

 

Ruim 10 miljoen euro in heel België

Ontwikkelingsorganisatie Oxfam strijdt al jaren tegen armoede en voor een meer eerlijke wereldhandel. De organisatie telt in Vlaanderen intussen al 235 Oxfam-Wereldwinkels, die worden gerund door zo'n 8.000 vrijwilligers.

 

De Vlaamse Oxfam-wereldwinkels realiseerden volgens het jaarverslag-2013 een omzet van bijna 8,8 miljoen euro, een stijging met 1,7% tegenover het jaar voordien. Samen met de 85 Franstalige Oxfam Magasins du Monde - goed voor 1,7 miljoen euro omzet - tekenen ze voor ruim de helft van de totale omzet van de cvba Oxfam Fair Trade. Die klokte in 2013 af op 20,8 miljoen euro, een kleine 2% meer dan in 2012. Van de totale omzet namen externe klanten ('retail') bijna 2,6 miljoen euro voor hun rekening.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top