Oxfam-Wereldwinkels spannen BV’s voor hun eindejaarskar

Oxfam-Wereldwinkels spannen BV’s voor hun eindejaarskar

Naar aloude traditie laten de Oxfam-wereldwinkels ook dit jaar een rist BV's opdraven om de aankomende Oxfam-cadeaudagen letterlijk in de 'picture' te zetten. De Oxfam-Wereldwinkels zijn in Vlaanderen alleen al goed voor een omzet van 8,8 miljoen euro.

"Geen heilige boontjes"

Onder het motto "Je moet geen heilige zijn om voor Oxfam te kiezen" trokken dit keer acht bekende Vlamingen hun goddelijkste plunje aan om plaats te nemen voor de lens van Lieve Blancquaert. Die liet ook al in 2005, 2006 en 2009 alles samen 26 bekende Vlamingen poseren voor Oxfam-wereldwinkels. De foto's van wijlen premier Jean-Luc Dehaene als 'coq au vin' of tv-figuur Dina Tersago op een bed van pralines in vuurrode wikkels zitten intussen in het collectieve geheugen.

 

Dit najaar promoten Kathleen Cools (VRT), de drie rockers van Triggerfinger, Karen Damen van K3, acteur Johan Heldenbergh, presentator Tom Waes (Eén) en Thuis-actrice Marleen Merckx de fairtrade-producten van Oxfam.

 

Ruim 10 miljoen euro in heel België

Ontwikkelingsorganisatie Oxfam strijdt al jaren tegen armoede en voor een meer eerlijke wereldhandel. De organisatie telt in Vlaanderen intussen al 235 Oxfam-Wereldwinkels, die worden gerund door zo'n 8.000 vrijwilligers.

 

De Vlaamse Oxfam-wereldwinkels realiseerden volgens het jaarverslag-2013 een omzet van bijna 8,8 miljoen euro, een stijging met 1,7% tegenover het jaar voordien. Samen met de 85 Franstalige Oxfam Magasins du Monde - goed voor 1,7 miljoen euro omzet - tekenen ze voor ruim de helft van de totale omzet van de cvba Oxfam Fair Trade. Die klokte in 2013 af op 20,8 miljoen euro, een kleine 2% meer dan in 2012. Van de totale omzet namen externe klanten ('retail') bijna 2,6 miljoen euro voor hun rekening.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top