Roeselare wil "koningin der shoppingsteden" worden | RetailDetail

Roeselare wil "koningin der shoppingsteden" worden

Roeselare wil "koningin der shoppingsteden" worden

Roeselare wil meer leven en ambiance in zijn binnenstad: op die manier moet het centrum automatisch aantrekkelijker worden voor winkeliers. Zuurstof voor de stad geeft ook zuurstof aan de handelaars, heet het.

Meer leven in de stad

Roeselare heeft de ambitie om uit te groeien tot de "koningin van de winkelsteden". “We hebben het grootste openlucht winkelgebied", zegt schepen van ondernemen en werken Kris Declercq. "Maar om de handelaars overlevingskansen te geven in het online tijdperk, moeten we voor extra beleving zorgen."

 

Om die ambitie kracht bij te zetten, komt er onder extra groen in de binnenstad. Tegelijk komt er meer ruimte voor terrasjes op de diverse stadspleinen, speelgelegenheid voor kinderen, gratis wifi, aandacht voor sfeerverlichting en sfeermuziek en nieuw straatmeubliair. Er zullen ook tal van activiteiten worden georganiseerd, waarbij ook in kinderopvang wordt voorzien.

 

Dit heeft wel voor gevolg dat een aantal parkeerplaatsen zal sneuvelen, maar “we willen de bereikbaarheid behouden door plaats bovengronds te blijven voorzien voor kortparkeren. Het langparkeren brengen we ondergronds en we proberen het zoekverkeer te verminderen.” Ook wil het stadsbestuur private ondernemers die zich inlaten met slimme stadsdistributie faciliteren.

 

Aan het uitzicht van de stad wordt eveneens geschaafd: “We moeten veel meer durven als we nieuwe gebouwen optrekken. Mensen moeten naar hier komen om iets te willen zien.” Bordjes als ‘te huur’ passen dan weer niet in de creatie van een aangename omgeving, dus die moeten verdwijnen.

 

Herschikking winkelgebieden

Tevens komt er een hertekening van de winkelgebieden: zo zullen geen nieuwe zaken meer worden toegelaten langs de Brugsesteenweg, tenzij het om handel gaat waarvoor de bereikbaarheid met voertuigen noodzakelijk is. Andere zaken worden naar het centrum verwezen.

 

Er komt een subsidie van 7.500 euro - goed voor één maand huurprijs in de belangrijkste centrumstraten - voor wie zich wil hervestigen. Hetzelfde geldt voor ondernemers die een tweede zaak willen starten in het kernwinkelgebied. Vastgoedeigenaars die met een klein pand zitten, krijgen bovendien een premie om dat samen te voegen met een ander pand zodat een aantrekkelijke commerciële ruimte ontstaat.

 

Pop-ups tegen leegstand

De leegstand wordt onder meer besteden met een leegstandsheffing, die wordt gedifferentieerd volgens de zone waarin het pand ligt. Er komt een jaarlijkse verhoging van die belasting met 100% in plaats van met 50%. De leegstandsheffing geldt ook meteen bij de vaststelling en niet na twaalf maanden, tenzij er een vrijstelling is. Die kan worden bekomen indien het pand ter beschikking wordt gesteld van pop-ups voor een lage vergoeding die door het stadsbestuur wordt vastgelegd.

 

Aan de andere kant worden nieuwe retailers fiscaal aangemoedigd: het eerste jaar krijgen ze een korting van 75% op het gemeentelijke aandeel in de onroerende voorheffing, het tweede jaar bedraagt die nog 50% en het derde jaar nog 25%. Activiteiten zoals nachtwinkels, opslagruimtes en lunaparken worden evenwel uitgesloten, net als vrije beroepen en kantoren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.