RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags marketing
  • Bedrijven Alibaba
  • Geografie ChinaEuropa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

The Future of Shopping: vaarwel e-commerce, welkom live commerce

icon
Algemeen29 juni, 2022
Shutterstock

Wie had gedacht dat hippe influencers ooit hun heil zouden zoeken bij zoiets ouderwets als teleshopping? Nu video het favoriete communicatiekanaal is bij jonge millennials en Generatie Z, maakt ‘live commerce’, shoppen via livestreams, furore.

Boerin met 15 miljoen volgers

2020 betekende de doorbraak van livestreaming in het Westen. De grote eyeopener was wellicht het moment waarop de moeder der influencers Kim Kardashian in enkele minuten tijd 13 miljoen Chinese consumenten bereikte en haar hele voorraad parfumflesjes uitverkocht tijdens een livestream-event op Alibaba-platform Taobao Live.

Taobao Live ontstond als een manier om onlineshoppen meer als een winkel- en service-ervaring te laten aanvoelen, maar zeker om Chinezen te overtuigen om voeding online te kopen, bleek livestreaming de uitgelezen methode. Door boeren hun oogst te laten filmen, raken de kritische Chinese consumenten overtuigd van de versheid en kwaliteit van lokale landbouw. Vandaag zijn er honderdduizenden boeren die livestreamen en enkelen zijn zelfs heuse sterren. Boerin Liu Mama harkte al pre-corona met haar tractor en haar riek zo’n 140.000 dollar per maand bijeen en had bijna 15 miljoen volgers.

Naast de landbouwindustrie zijn het vooral de beauty- en fashionsectoren die profiteren van livestreaming, zodanig dat het ondertussen een vast onderdeel is van het onlineshoppen in China. Maandelijks bereiken de filmpjes meer dan 100 miljoen kijkers. Twee derde van de Chinezen kocht in 2020 via livestream, goed voor in totaal 60 miljard dollar omzet. Alibaba verkocht dat jaar tijdens het shoppingfestival Singles’ Day voor 6 miljard dollar via Taobao Live. Als dat zo doorgaat, zou livestreaming wereldwijd weleens 10 tot 20% van alle onlineverkoop kunnen uitmaken in 2026.

TikTok toont de toekomst

Doorgaan doet het: plotseling geconfronteerd met gesloten winkels, zochten winkeliers in 2020 en 2021 over de hele wereld naar alternatieven om hun winkelbeleving aan de man te brengen. Tijdens de coronalockdowns lanceerde Media Markt ‘live shopping’, interactieve onlinesessies die het midden hielden tussen teleshopping en vloggen onder leiding van influencers. Tal van ketens, waaronder in België parfumerieketen ICI Paris XL, lieten ook hun medewerkers vanuit de winkels streamen, om live advies te geven, producten te presenteren en vragen van klanten te beantwoorden. Zelfs Amazon creëerde inderhaast Amazon Live voor ‘dagelijkse koopjes’.

Nu video het favoriete communicatiekanaal is bij jonge millennials en Generatie Z, met dank aan het succes van YouTube-vlogs en TikTok, springt iedereen op de kar. Facebook en Instagram maakten het eerst mogelijk om producten op foto’s te kopen, daarna voegden ze ook ‘live shopping’ toe om merken, retailers en influencers producten te laten aanprijzen in filmpjes. Vrijwel iedereen is het er echter over eens dat TikTok de toekomst van ‘live commerce’ in het Westen is. Als Chinese app begrijpt het de finesses van het vak als geen ander. Het moederbedrijf van TikTok investeert zelfs eigenhandig in influencers die furore maken en grof geld verdienen op het videoplatform.

Klant is koning van je merk

De trend toont vooral de groeiende kracht van de consument en zijn netwerk aan. Shoppers creëren steeds meer hun eigen winkelmedium, waarvan zij curator en redacteur zijn. Content is koning, en het zijn de ‘content creators’ die het voor het zeggen hebben. Als een merk of een retailer leeft door de content, zijn het de makers van die content die de macht in handen hebben. Elk merk en elke retailer heeft er dus baat bij de banden met zijn klantengemeenschap aan te halen en hun ‘influence’ te benutten.

In China is het al lang niet meer de eigen marketing die een merk maakt of kraakt, maar de ‘buzz’ die het consumentennetwerk eraan geeft. Influencers beïnvloeden er tot de helft van alle aankopen en bijna de helft van de internetgebruikers kijkt livestreams, waarin mensen live producten reviewen en boeren/producenten zelf hun koopwaar presenteren. Het is maar een kwestie van tijd vooraleer de Westerse consumenten er net hetzelfde over denken.

Dit artikel is een verkort fragment uit het boek The Future of Shopping: Re-set Re-tail Re-made, het gloednieuwe vervolg op de bekroonde retailgids (Managementboek van het Jaar 2018). Meer lezen over hoe ‘live commerce’, Chinezen, de blockchain en veel meer de toekomst van retail grondig hertekenen?

Klik hier voor meer info over The Future of Shopping: Re-set Re-tail Re-made
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo
  • marketing

Wie had gedacht dat hippe influencers ooit hun heil zouden zoeken bij zoiets ouderwets als teleshopping? Nu video het favoriete communicatiekanaal is bij jonge millennials en Generatie Z, maakt ‘live commerce’, shoppen via livestreams, furore.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Finish voert strijd tegen waterschaarste op

    Waterschaarste is geen exclusief probleem van ontwikkelingslanden meer. Ook België is kwetsbaar, en dat ligt meer aan ons gedrag, dan aan de klimaatverandering. Hoog tijd om mensen daarvan bewust te maken, vindt de marktleider in vaatwasmiddelen Finish. Het goede nieuws: een kleine collectieve inspanning kan al heel groot verschil maken....

  • icon
    Algemeen22 maart, 2023
    Colruyt verkoopt zijn zeewindmolens aan Japan

    De energietak van Colruyt Group, Virya Energy, verkoopt zijn zeewindmolenparken. De deal brengt minstens anderhalf miljard euro op.

  • icon
    Algemeen21 maart, 2023
    RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress is uitverkocht, boek tijdig voor komende events

    Het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat donderdag plaatsvindt in Antwerpen, is volledig uitverkocht. Ook de ticketverkoop voor de volgende voorjaarsevents komt op gang: wacht niet te lang.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN