RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags marketing
  • Bedrijven Alibaba
  • Onderwerpen Influencermarketing
  • Geografie ChinaEuropa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

The Future of Shopping: vaarwel e-commerce, welkom live commerce

iconAlgemeen29 juni, 2022
Shutterstock

Wie had gedacht dat hippe influencers ooit hun heil zouden zoeken bij zoiets ouderwets als teleshopping? Nu video het favoriete communicatiekanaal is bij jonge millennials en Generatie Z, maakt ‘live commerce’, shoppen via livestreams, furore.

Boerin met 15 miljoen volgers

2020 betekende de doorbraak van livestreaming in het Westen. De grote eyeopener was wellicht het moment waarop de moeder der influencers Kim Kardashian in enkele minuten tijd 13 miljoen Chinese consumenten bereikte en haar hele voorraad parfumflesjes uitverkocht tijdens een livestream-event op Alibaba-platform Taobao Live.

Taobao Live ontstond als een manier om onlineshoppen meer als een winkel- en service-ervaring te laten aanvoelen, maar zeker om Chinezen te overtuigen om voeding online te kopen, bleek livestreaming de uitgelezen methode. Door boeren hun oogst te laten filmen, raken de kritische Chinese consumenten overtuigd van de versheid en kwaliteit van lokale landbouw. Vandaag zijn er honderdduizenden boeren die livestreamen en enkelen zijn zelfs heuse sterren. Boerin Liu Mama harkte al pre-corona met haar tractor en haar riek zo’n 140.000 dollar per maand bijeen en had bijna 15 miljoen volgers.

Naast de landbouwindustrie zijn het vooral de beauty- en fashionsectoren die profiteren van livestreaming, zodanig dat het ondertussen een vast onderdeel is van het onlineshoppen in China. Maandelijks bereiken de filmpjes meer dan 100 miljoen kijkers. Twee derde van de Chinezen kocht in 2020 via livestream, goed voor in totaal 60 miljard dollar omzet. Alibaba verkocht dat jaar tijdens het shoppingfestival Singles’ Day voor 6 miljard dollar via Taobao Live. Als dat zo doorgaat, zou livestreaming wereldwijd weleens 10 tot 20% van alle onlineverkoop kunnen uitmaken in 2026.

TikTok toont de toekomst

Doorgaan doet het: plotseling geconfronteerd met gesloten winkels, zochten winkeliers in 2020 en 2021 over de hele wereld naar alternatieven om hun winkelbeleving aan de man te brengen. Tijdens de coronalockdowns lanceerde Media Markt ‘live shopping’, interactieve onlinesessies die het midden hielden tussen teleshopping en vloggen onder leiding van influencers. Tal van ketens, waaronder in België parfumerieketen ICI Paris XL, lieten ook hun medewerkers vanuit de winkels streamen, om live advies te geven, producten te presenteren en vragen van klanten te beantwoorden. Zelfs Amazon creëerde inderhaast Amazon Live voor ‘dagelijkse koopjes’.

Nu video het favoriete communicatiekanaal is bij jonge millennials en Generatie Z, met dank aan het succes van YouTube-vlogs en TikTok, springt iedereen op de kar. Facebook en Instagram maakten het eerst mogelijk om producten op foto’s te kopen, daarna voegden ze ook ‘live shopping’ toe om merken, retailers en influencers producten te laten aanprijzen in filmpjes. Vrijwel iedereen is het er echter over eens dat TikTok de toekomst van ‘live commerce’ in het Westen is. Als Chinese app begrijpt het de finesses van het vak als geen ander. Het moederbedrijf van TikTok investeert zelfs eigenhandig in influencers die furore maken en grof geld verdienen op het videoplatform.

Klant is koning van je merk

De trend toont vooral de groeiende kracht van de consument en zijn netwerk aan. Shoppers creëren steeds meer hun eigen winkelmedium, waarvan zij curator en redacteur zijn. Content is koning, en het zijn de ‘content creators’ die het voor het zeggen hebben. Als een merk of een retailer leeft door de content, zijn het de makers van die content die de macht in handen hebben. Elk merk en elke retailer heeft er dus baat bij de banden met zijn klantengemeenschap aan te halen en hun ‘influence’ te benutten.

In China is het al lang niet meer de eigen marketing die een merk maakt of kraakt, maar de ‘buzz’ die het consumentennetwerk eraan geeft. Influencers beïnvloeden er tot de helft van alle aankopen en bijna de helft van de internetgebruikers kijkt livestreams, waarin mensen live producten reviewen en boeren/producenten zelf hun koopwaar presenteren. Het is maar een kwestie van tijd vooraleer de Westerse consumenten er net hetzelfde over denken.

Dit artikel is een verkort fragment uit het boek The Future of Shopping: Re-set Re-tail Re-made, het gloednieuwe vervolg op de bekroonde retailgids (Managementboek van het Jaar 2018). Meer lezen over hoe ‘live commerce’, Chinezen, de blockchain en veel meer de toekomst van retail grondig hertekenen?

Klik hier voor meer info over The Future of Shopping: Re-set Re-tail Re-made
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • marketing

Wie had gedacht dat hippe influencers ooit hun heil zouden zoeken bij zoiets ouderwets als teleshopping? Nu video het favoriete communicatiekanaal is bij jonge millennials en Generatie Z, maakt ‘live commerce’, shoppen via livestreams, furore.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen18 augustus, 2022
    Tencent maakt eerste omzetverlies mee in verzwakt China

    De reclame-inkomsten kelderen bij Tencent nu de Chinese economie verzwakt. Voor het eerst in zijn geschiedenis daalt daardoor de omzet van de eigenaar van WeChat, de app waarmee Chinezen chatten, gamen en kopen.

  • iconAlgemeen17 augustus, 2022
    “Op de huidige arbeidsmarkt is een sterk werkgeversmerk een noodzaak”

    “Mensen kiezen vandaag heel bewust voor een bedrijf”, ziet communicatieconsultant Ansie Van Aerschot, dus is van je organisatie een sterk merk maken pure noodzaak in de ‘war for talent’.

  • iconAlgemeen17 augustus, 2022
    “Nederlandse winkels moeten deuren dichthouden”

    Houd de deuren dicht als de airco of verwarming opstaat. Dat vraagt de Nederlandse handelsorganisatie Inretail aan alle winkeliers. De organisatie pleit voor een uniforme regel en zegt dat het klanten niet afschrikt.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN